Verbond verwerpt woekerpolis-aantijgingen Tros Radar

Het Verbond van Verzekeraars zegt naar aanleiding van de uitzending van Tros Radar van gisteren dat de Woekerpolisakkoorden een passend antwoord zijn op de problematiek bij een deel van de beleggingsverzekeringen. Tros Radar noemde gisteren de woekerpolisakkoorden "een wassen neus". Volgens het programma kan er namelijk gemiddeld nog altijd rond de 40 procent worden ingehouden op de inleg. "Dus alle compensatieregelingen ten spijt zijn we nog niet echt veel verder gekomen in de woekerpolis-affaire." Het Verbond van Verzekeraars zegt echter dat de stichtingsakkoorden op basis van de aanbeveling van ombudsman Wabeke maatschappelijk breed worden gedragen en de steun hebben van vrijwel alle betrokken polishouders. "Met de schikkingen is in totaal een bedrag van ruim 2,5 miljard euro gemoeid. Dat consumenten met deze akkoorden slechter af zijn dan zonder een kostennorm klopt niet, om de eenvoudige reden dat toepassing van de akkoorden de kosten maximeert. De stichtingsakkoorden kunnen dus alleen als uitkomst hebben dat een klant geld terugkrijgt, indien de werkelijk ingehouden kosten hoger zijn dan volgens de norm is toegestaan." Volgens het Verbond vindt de verrekening aan het eind van de looptijd van de polis plaats. De te verwachten compensatiebedragen die de verzekeraar jaarlijks aan zijn klant meldt, geven daarvan slechts een indicatie. Deze bedragen kunnen van jaar tot jaar fluctueren, omdat de daadwerkelijke toekomstige waardeontwikkeling van de polis van invloed is op het uiteindelijke resultaat." De uitzending zal echter wel tot Kamervragen leiden. Mei Li Vos van de PvdA: "Ik wil het probleem agenderen in de Kamer en ik hoop te bereiken dat we tot een kostenregeling komen die logisch is voor het werk van de banken en verzekeraars, maar vooral aan al die polishouders die in goed vertrouwen hun geld hebben toevertrouwd aan de banken en verzekeraars. Als banken en verzekeraars werkelijk het vertrouwen van de consument weer willen terugwinnen, dan zullen ze ook reële kosten moeten vragen voor het werk dat ze doen."