Acht tools om van betekenis te zijn

“We zetten de eerste schreden in een nieuw tijdperk en een nieuw socio-economisch paradigma die ons zakelijke doen en laten ingrijpend gaat veranderen: de Betekeniseconomie”, aldus Kees Klomp, directeur strategie van yellowBird, wereldleider in de productie en ontwikkeling van VR surround video.

Ze werkten onder meer aan een toepassing waarbij kinderen die in het brandwondencentrum in quarantaine liggen, een interactieve VR-ervaring met hun klas beleven. Ook is Klomp eigenaar van Karmanomics, een bureau dat op Boeddhistische beginselen merken adviseert op het gebied van marketing en management.

Klomp sprak vorig jaar oktober op de Gewoon Goed Doen dag, die Dazure in samenwerking met het New Financial Forum organiseerde bij Aegon in Den Haag. Dit jaar - op 8 november - is Klomp inspirator en keynote speaker van de eerste Positive Finance Day, die VVP samen met het New Financial Forum organiseert.

“De behoefte naar betekenis – zingeving – heeft grote gevolgen voor onze economische activiteiten”, zegt Klomp.

“Elk bedrijf heeft altijd acht middelen in handen waarmee het maatschappelijk van dienst kan zijn. Purpositioning is positioneren in de Betekeniseconomie; een aanpak die integraal de plaats van het bedrijf bepaalt: in de markt; in de maatschappij; in de hoofden en harten van de medewerkers; in de hoofden en har

ten van (consu)mensen.”

Een van de acht middelen die bedrijven kunnen inzetten, heeft volgens Klomp te maken met management. Klomp: “Elk bedrijf is georganiseerd. Elk bedrijf kent een organisatie. Bedrijven vertegenwoordigen organisatieculturen en organisatiestructuren. Deze bedrijfsprocessen kunnen aangewend en ingezet worden om maatschappelijk van betekenis te zijn. De Amerikaanse Greyston Bakery is een sociale, spirituele onderneming die gestoeld en gebouwd is op het betekenisvolle business-beginsel ‘We don’t hire people to bake brownies; we bake brownies to hire people.’ Het bedrijf is zo georganiseerd dat zoveel mogelijk dakloze en verslaafde mensen aan het werk kunnen en hun leven weer op de rails kunnen krijgen.”

Een ander middel heeft met productie te maken. “Het iconische Amerikaanse soepbedrijf Campbell Soup maakt sinds jaar en dag Nourish. Nourish is de meest voedzame soep ter wereld. Wie één kop Nourish per dag eet, krijgt alle benodigde voedingswaarden voor die dag binnen. Nourish wordt gewoon gemaakt in de soepfabrieken van Campbell maar is nergens te koop; het wordt exclusief gedistribueerd via zogenoemde soup kitchens.”

Een derde voorbeeld heeft met mindset te maken. “Bedrijven vertegenwoordigen ook altijd kennis en kunde. Elk bedrijf heeft kennis van bepaalde zaken; kennis waarmee producten en diensten tot stand komen. Deze kennis kan ook worden aangewend voor het grotere geheel en/of algemene belang.p.

Ikea, wereldwijd bekend om hun kennis en kunde op gebied van betaalbaar design, heeft The Refugee House ontwikkeld; een huis speciaal bedoeld voor vluchtelingenkampen. The Refugee House is betaalbaar, snel en eenvoudig op te bouwen en af te breken. Het is een basaal maar volwaardig huis.

Inmiddels hebben Ikea en NGO-partner UNHCR onder de noemer Better Shelter al tienduizenden vluchtelingen een menswaardiger onderdak geboden.”

Op de Positive Finance Day reikt Klomp veel mogelijkheden voor financiële dienstverleners aan om maatschappelijk van betekenis te zijn. Initiatiefnemer Willem Vreeswijk: “De dag moet de sector weer beter op de kaart zetten, waarbij Be good and show it centraal staat. Naast de acht tips van Kees Klomp, staat tevens een concreet inspirerend voorbeeld van buiten de sector op het programma en wordt dieper ingegaan op blockchain als nieuwe technologie om het vertrouwen verder te herstellen. Op het marktplein laten we vervolgens zien wat er al wel in de sector gebeurt. Niet om ons op de borst te kloppen, maar om te laten zien dat er meer gebeurt dan we denken en om elkaar te inspireren om nog weer een stapje verder te durven gaan.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Save the Date: Positive Finance Day 2023

Save the Date: Positive Finance Day 2023

Welke bedrijven hebben we als samenleving nodig passend bij de uitdagingen van deze tijd? Welk ondernemerschap brengt oplossingen dichterbij, welke bedrijfsstructuur...

Steward-ownership als bedrijfsmodel van de toekomst

Steward-ownership als bedrijfsmodel van de toekomst

September vorig jaar maakte outdoor kledingmerk Patagonia bekend dat oprichter en eigenaar Yvon Chouinard al zijn aandelen in het bedrijf aan twee goede doelen...

Marijke Kodden: "Alle wijsheid en kennis is al aanwezig"

Marijke Kodden: "Alle wijsheid en kennis is al aanwezig"

Steeds meer mensen staan op om de aarde gezonder te maken. Met belangrijke initiatieven herstellen zij wat eerder door de mens stuk is gemaakt. De aarde zal het...

Vermogensbeheerder Jack Cox:  "Een gouden aandeel voor onze aarde"

Vermogensbeheerder Jack Cox: "Een gouden aandeel voor onze aarde"

Het vooropstellen van het belang van de aandeelhouder is nog altijd de kern van ons huidige financieel economisch systeem. Dat moet en kan anders, betoogt Jack...

NRC-journalist Wouter van Noort: "Stop met versimpeling'

NRC-journalist Wouter van Noort: "Stop met versimpeling'

“Wat er in mijn ogen misgaat, is de aanname dat je de realiteit kunt controleren, dat er een bepaalde maakbaarheid is van complexiteit. Ik denk dat dat fundamenteel...

Experttraining Alpina Group, How Company en NFF: nog enkele plaatsen vrij

Experttraining Alpina Group, How Company en NFF: nog enkele plaatsen vrij

Alpina Group, New Financial Forum en How Company hebben de handen ineengeslagen en organiseren op 23 juni 2023 een expert-communicatietraining volgens de methodieken...

Het verhaal van Richard Veldboer... steun Stichting ALS Nederland

Het verhaal van Richard Veldboer... steun Stichting ALS Nederland

Willem Vreeswijk sprak met trainer Richard Veldboer (foto) die in 2020 de diagnose ALS kreeg. Een indrukwekkend verhaal van een positief ingestelde man, die in...

Jaap Fris: financiële sector dient ook andere vragen te stellen

Jaap Fris: financiële sector dient ook andere vragen te stellen

"Gesprekken met financieel dienstverleners gingen altijd over opschalen, rendement en aflossingen, maar nooit over de inhoud. Uiteraard zijn ook wij voor zwarte...

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving. Dat is het thema van de zomereditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van het New Financial Forum. Een themanummer boordevol...

Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland

Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland

Communiceren is de belangrijkste vaardigheid, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Je kunt nog zo’n goede vakman- of vrouw zijn, wanneer je niet in staat...