Acht tools om van betekenis te zijn

“We zetten de eerste schreden in een nieuw tijdperk en een nieuw socio-economisch paradigma die ons zakelijke doen en laten ingrijpend gaat veranderen: de Betekeniseconomie”, aldus Kees Klomp, directeur strategie van yellowBird, wereldleider in de productie en ontwikkeling van VR surround video.

Ze werkten onder meer aan een toepassing waarbij kinderen die in het brandwondencentrum in quarantaine liggen, een interactieve VR-ervaring met hun klas beleven. Ook is Klomp eigenaar van Karmanomics, een bureau dat op Boeddhistische beginselen merken adviseert op het gebied van marketing en management.

Klomp sprak vorig jaar oktober op de Gewoon Goed Doen dag, die Dazure in samenwerking met het New Financial Forum organiseerde bij Aegon in Den Haag. Dit jaar - op 8 november - is Klomp inspirator en keynote speaker van de eerste Positive Finance Day, die VVP samen met het New Financial Forum organiseert.

“De behoefte naar betekenis – zingeving – heeft grote gevolgen voor onze economische activiteiten”, zegt Klomp.

“Elk bedrijf heeft altijd acht middelen in handen waarmee het maatschappelijk van dienst kan zijn. Purpositioning is positioneren in de Betekeniseconomie; een aanpak die integraal de plaats van het bedrijf bepaalt: in de markt; in de maatschappij; in de hoofden en harten van de medewerkers; in de hoofden en har

ten van (consu)mensen.”

Een van de acht middelen die bedrijven kunnen inzetten, heeft volgens Klomp te maken met management. Klomp: “Elk bedrijf is georganiseerd. Elk bedrijf kent een organisatie. Bedrijven vertegenwoordigen organisatieculturen en organisatiestructuren. Deze bedrijfsprocessen kunnen aangewend en ingezet worden om maatschappelijk van betekenis te zijn. De Amerikaanse Greyston Bakery is een sociale, spirituele onderneming die gestoeld en gebouwd is op het betekenisvolle business-beginsel ‘We don’t hire people to bake brownies; we bake brownies to hire people.’ Het bedrijf is zo georganiseerd dat zoveel mogelijk dakloze en verslaafde mensen aan het werk kunnen en hun leven weer op de rails kunnen krijgen.”

Een ander middel heeft met productie te maken. “Het iconische Amerikaanse soepbedrijf Campbell Soup maakt sinds jaar en dag Nourish. Nourish is de meest voedzame soep ter wereld. Wie één kop Nourish per dag eet, krijgt alle benodigde voedingswaarden voor die dag binnen. Nourish wordt gewoon gemaakt in de soepfabrieken van Campbell maar is nergens te koop; het wordt exclusief gedistribueerd via zogenoemde soup kitchens.”

Een derde voorbeeld heeft met mindset te maken. “Bedrijven vertegenwoordigen ook altijd kennis en kunde. Elk bedrijf heeft kennis van bepaalde zaken; kennis waarmee producten en diensten tot stand komen. Deze kennis kan ook worden aangewend voor het grotere geheel en/of algemene belang.p.

Ikea, wereldwijd bekend om hun kennis en kunde op gebied van betaalbaar design, heeft The Refugee House ontwikkeld; een huis speciaal bedoeld voor vluchtelingenkampen. The Refugee House is betaalbaar, snel en eenvoudig op te bouwen en af te breken. Het is een basaal maar volwaardig huis.

Inmiddels hebben Ikea en NGO-partner UNHCR onder de noemer Better Shelter al tienduizenden vluchtelingen een menswaardiger onderdak geboden.”

Op de Positive Finance Day reikt Klomp veel mogelijkheden voor financiële dienstverleners aan om maatschappelijk van betekenis te zijn. Initiatiefnemer Willem Vreeswijk: “De dag moet de sector weer beter op de kaart zetten, waarbij Be good and show it centraal staat. Naast de acht tips van Kees Klomp, staat tevens een concreet inspirerend voorbeeld van buiten de sector op het programma en wordt dieper ingegaan op blockchain als nieuwe technologie om het vertrouwen verder te herstellen. Op het marktplein laten we vervolgens zien wat er al wel in de sector gebeurt. Niet om ons op de borst te kloppen, maar om te laten zien dat er meer gebeurt dan we denken en om elkaar te inspireren om nog weer een stapje verder te durven gaan.”

Reactie toevoegen

 
Editie
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...

Column Jack Cox over de economologische schuldenparadox

Column Jack Cox over de economologische schuldenparadox

"In een recent uitgegeven rapport waarschuwt het IMF dat de staatsschuld van landen stevig wordt opgejaagd door de 'radicaal economische transformatie' die nodig...

"Armoede de wereld uit, te beginnen in Rotterdam"

"Armoede de wereld uit, te beginnen in Rotterdam"

“Armoede is onrechtvaardig en onnodig. Je moet het alleen samen willen oplossen. Niet door erover te praten, maar door verantwoordelijkheid te nemen en in...

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

"Eric van 't Zelfde, schoolleider in het bekende tv programma 'Dreamschool' is een inspirerend voorbeeld voor de financiële sector", aldus adviseur Maurice...

Jessica den Outer: "Hoogste tijd voor een ecocentrisch wereldbeeld"

Jessica den Outer: "Hoogste tijd voor een ecocentrisch wereldbeeld"

“Niemand betwist het recht van een mens om te leven, maar waarom geldt dit dan niet voor andere levende wezens?”, zo zegt milieujurist Jessica den Outer...

Veerkracht thema wintereditie New Financial Magazine

Veerkracht thema wintereditie New Financial Magazine

Veerkracht. Dat is het thema van de wintereditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van de stichting New Financial Forum.  Een themanummer...

Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

"Geld is een belangrijke reden voor mensen om hun gedrag aan te passen. Natuurlijk is intrinsieke motivatie belangrijk, maar juist bij een thema als duurzaamheid...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

“Schokkend hoe weinig er over is van alles waar wij mensen bij floreren.” Dat zei Christine Boland, tijdgeestanalist, woensdag op de zesde Positive Finance...

Roy van den Anker: "De waarde van de adviseur"

Roy van den Anker: "De waarde van de adviseur"

"Het wordt echter steeds duidelijker dat zachte vaardigheden cruciaal zijn voor de toekomst van de financieel adviseur. Wordt het niet eens tijd om na jaren van...