Acht tools om van betekenis te zijn

“We zetten de eerste schreden in een nieuw tijdperk en een nieuw socio-economisch paradigma die ons zakelijke doen en laten ingrijpend gaat veranderen: de Betekeniseconomie”, aldus Kees Klomp, directeur strategie van yellowBird, wereldleider in de productie en ontwikkeling van VR surround video.

Ze werkten onder meer aan een toepassing waarbij kinderen die in het brandwondencentrum in quarantaine liggen, een interactieve VR-ervaring met hun klas beleven. Ook is Klomp eigenaar van Karmanomics, een bureau dat op Boeddhistische beginselen merken adviseert op het gebied van marketing en management.

Klomp sprak vorig jaar oktober op de Gewoon Goed Doen dag, die Dazure in samenwerking met het New Financial Forum organiseerde bij Aegon in Den Haag. Dit jaar - op 8 november - is Klomp inspirator en keynote speaker van de eerste Positive Finance Day, die VVP samen met het New Financial Forum organiseert.

“De behoefte naar betekenis – zingeving – heeft grote gevolgen voor onze economische activiteiten”, zegt Klomp.

“Elk bedrijf heeft altijd acht middelen in handen waarmee het maatschappelijk van dienst kan zijn. Purpositioning is positioneren in de Betekeniseconomie; een aanpak die integraal de plaats van het bedrijf bepaalt: in de markt; in de maatschappij; in de hoofden en harten van de medewerkers; in de hoofden en har

ten van (consu)mensen.”

Een van de acht middelen die bedrijven kunnen inzetten, heeft volgens Klomp te maken met management. Klomp: “Elk bedrijf is georganiseerd. Elk bedrijf kent een organisatie. Bedrijven vertegenwoordigen organisatieculturen en organisatiestructuren. Deze bedrijfsprocessen kunnen aangewend en ingezet worden om maatschappelijk van betekenis te zijn. De Amerikaanse Greyston Bakery is een sociale, spirituele onderneming die gestoeld en gebouwd is op het betekenisvolle business-beginsel ‘We don’t hire people to bake brownies; we bake brownies to hire people.’ Het bedrijf is zo georganiseerd dat zoveel mogelijk dakloze en verslaafde mensen aan het werk kunnen en hun leven weer op de rails kunnen krijgen.”

Een ander middel heeft met productie te maken. “Het iconische Amerikaanse soepbedrijf Campbell Soup maakt sinds jaar en dag Nourish. Nourish is de meest voedzame soep ter wereld. Wie één kop Nourish per dag eet, krijgt alle benodigde voedingswaarden voor die dag binnen. Nourish wordt gewoon gemaakt in de soepfabrieken van Campbell maar is nergens te koop; het wordt exclusief gedistribueerd via zogenoemde soup kitchens.”

Een derde voorbeeld heeft met mindset te maken. “Bedrijven vertegenwoordigen ook altijd kennis en kunde. Elk bedrijf heeft kennis van bepaalde zaken; kennis waarmee producten en diensten tot stand komen. Deze kennis kan ook worden aangewend voor het grotere geheel en/of algemene belang.p.

Ikea, wereldwijd bekend om hun kennis en kunde op gebied van betaalbaar design, heeft The Refugee House ontwikkeld; een huis speciaal bedoeld voor vluchtelingenkampen. The Refugee House is betaalbaar, snel en eenvoudig op te bouwen en af te breken. Het is een basaal maar volwaardig huis.

Inmiddels hebben Ikea en NGO-partner UNHCR onder de noemer Better Shelter al tienduizenden vluchtelingen een menswaardiger onderdak geboden.”

Op de Positive Finance Day reikt Klomp veel mogelijkheden voor financiële dienstverleners aan om maatschappelijk van betekenis te zijn. Initiatiefnemer Willem Vreeswijk: “De dag moet de sector weer beter op de kaart zetten, waarbij Be good and show it centraal staat. Naast de acht tips van Kees Klomp, staat tevens een concreet inspirerend voorbeeld van buiten de sector op het programma en wordt dieper ingegaan op blockchain als nieuwe technologie om het vertrouwen verder te herstellen. Op het marktplein laten we vervolgens zien wat er al wel in de sector gebeurt. Niet om ons op de borst te kloppen, maar om te laten zien dat er meer gebeurt dan we denken en om elkaar te inspireren om nog weer een stapje verder te durven gaan.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

We moeten om te beginnen onszelf redden. Want de aarde, die blijft wel bestaan. Dat was de boodschap van de Afrikaanse natuurgids Alan McSmith op de bijeenkomst...

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Dick-Jan Abbringh van Maatschappelijk Adviesbureau Purpose trapt met zijn blog 'Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?' de...

Jack Cox: "Ontwikkelingshulp voor het rijke Westen"

Jack Cox: "Ontwikkelingshulp voor het rijke Westen"

"Steeds vaker proberen organisaties de waarde van de natuur in geld uit te drukken om op deze manier een betere afweging te kunnen maken tussen economie en ecologie....

"Hypotheek is meer dan een zak geld"

"Hypotheek is meer dan een zak geld"

"Een goed hypotheekadvies is niet alleen maar financieel. Wij kwamen tot de ontdekking dat duurzaamheid niet alleen maar gaat over klimaatverandering, energie of...

"Met ALPA krijgen we een herkansing"

"Met ALPA krijgen we een herkansing"

"Het allermooiste werk aller tijden ligt recht voor onze voeten. Voor het oprapen. Durven we te kijken? Bukken we? Pakken we het op? Hoeveel extra speeltijd krijgen...

Jules Brader: "Je invloed is enorm"

Jules Brader: "Je invloed is enorm"

"Ieder van ons beschikt over het vermogen om de wereld te beïnvloeden, ten goede of ten kwade. Als je je dat eenmaal beseft, is de vraag hoe je je invloed wilt...

Fotograaf Jimmy Nelson in New Financial Magazine

Fotograaf Jimmy Nelson in New Financial Magazine

"Wie naar de foto’s van Jimmy Nelson (55) kijkt, ziet hoe mooi diversiteit en inclusie is. Vanaf zijn zeventiende reist hij de wereld rond om verschillende...

Internationale Vrouwendag: "Roe v. Wade vraagt ook hier nieuw soort activisme"

Internationale Vrouwendag: "Roe v. Wade vraagt ook hier nieuw soort activisme"

Voormalig advocate Femke de Jong-Struiksma woonde en werkte tijdens de Trump-jaren in Texas (VS). In het kader van Internationale Vrouwendag beschrijft ze voor de...

Thema New Financial Magazine: Pioniers in Praktijk

Thema New Financial Magazine: Pioniers in Praktijk

Pioniers in Praktijk. Dat is het thema van de lente-editie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Het themanummer is rijk...

Medewerkers: last of zegen?

Medewerkers: last of zegen?

"Is het tekort aan mensen het probleem of is er een dieperliggend probleem? Ik denk het laatste", aldus adviseur Maurice Van Den Hemel van Gewoon lekker leven in...