Adviseur als businesspartner: samen voor de klant

Angela Eijlander: ‘We handelen niet vanuit product of kanaal, maar vanuit behoefte van de klant’

PARTNER IN KENNIS: CENTRAAL BEHEER OVER SAMENWERKING 

(auteur: Rienk Andriessen)

De klant wordt steeds meer zelfredzaam. Daarom legt Centraal Beheer zich steeds meer toe op complete financiële dienstverlening aan klanten. Naast schadeverzekeringen, ook met hypotheken, beleggen, pensioensparen en inkomensverzekeringen. De adviseur speelt daarbij een steeds grotere rol voor de van oorsprong direct writer.

Een decennium geleden nog ondenkbaar, maar nu een succesvolle samenwerking. De tijden zijn veranderd: van natuurlijke concurrent tot businesspartner. VVP sprak met Marteyn Roose, directeur Centraal Beheer Particulieren, psycholoog en nuchter ingestelde Zeeuw en met Angela Eijlander, innovator en verantwoordelijk voor Financiële Diensten. Afkomstig van Avéro Achmea, dus goed bekend met het intermediaire kanaal. Waarom wil Centraal Beheer zich meer op een completer aanbod van financiële producten richten en waarom zoekt zij de samenwerking met de adviseur?

Roose: “Wij zien de trend dat Nederlanders steeds meer zelfredzaam worden, zelf meer moeten regelen, daarbij willen wij helpen. Producten, oplossingen aanreiken die bij iedere

...

fase van het leven passen. Daar zit een tegenstrijdigheid in. Je kunt namelijk niet alles overlaten aan de klant. Wij hebben daarom een verantwoordelijkheid om complexe materie transparant te maken, problemen op te ruimen voor de klant. Daarom willen we niet alleen oplossingen bieden via execution only. De klant moet weloverwogen keuzes kunnen maken en daarvoor is ook de adviseur hard nodig.”

‘Kanaal-denken’ loslaten

De klant beweegt zich over alle kanalen heen, op zoek naar informatie en oplossingen voor zijn probleem. Eijlander: “Daarom moet je het ‘kanaal-denken’ loslaten, dat is funest. Het hangt van de klant, de situatie en de oplossing af, welk traject de klant het best kan doorlopen, dat bepaalt hij zelf. Wij willen een rol spelen door de klant meerdere keuzes te bieden.” Zo helpt ‘Apeldoorn’ de klant met de online Hypotheek Academie de complexiteit van de hypotheek te doorgronden. Met video-uitleg komt de klant beslagen ten ijs en kan besluiten zelf zijn hypotheek te regelen. Of via een adviseur. Het maakt Centraal Beheer niet uit waar de klant dat doet, als hij maar de juiste keuze maakt.

Hoe krijgt Centraal Beheer het, met haar ‘coupon-geschiedenis’, voor elkaar een goede samenwerking met het intermediair op te bouwen? Eijlander: “Wij waren natuurlijk ooit direct writer en vooral schadeverzekeraar. Dus dat was spannend, maar het ging boven verwachting. In sessies hebben we uitgebreid met adviseurs gesproken om onze visie te delen en om eventuele scepsis weg te nemen.” Roose vult aan: “Wat je dan merkt, is dat we allemaal beseffen dat we in een transitie zitten en dat het traditionele denken nauwelijks meer bestaat. Het gaat er nu om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn op alle mogelijke manieren, met alle mogelijke producten. Niet alleen wij bedienen wij ons van meerdere kanalen, ook de adviseur zet steeds meer kanalen in. De klant verwacht dat van ons.”

Oude stokpaardjes

De oude stokpaardjes zijn in de hoek gezet en er ontstaan nieuwe partnerschappen, het besef dat de klant van niemand behalve zichzelf is en goed bediend

‘Het traditionele denken bestaat nauwelijks meer’

moet worden, voert de boventoon. Eijlander daarover.” Het is steeds meer co-creatie, dat zien we ook doordat adviseurs vragen of ze ook onze particuliere schadeverzekering kunnen aanbieden. Wie had dat verwacht? Tegenwoordig zien we de adviseur vooral als businesspartner, op gelijkwaardige basis bedienen we de klant samen zo optimaal mogelijk. Wij kunnen de adviseur met onze kennis en kunde helpen en de adviseur zet zijn specifieke expertise in.”

Centraal Beheer zegt de klant centraal te willen stellen, een mooi containerbegrip. Hoe doen jullie dat effectief? Eijlander: “Dat zit in meerdere aspecten. Je moet relevant zijn voor klanten, dat doen we onder andere met de Aankoopservice en de Hypotheek Academie, daarmee bedienen we meer klanten dan klanten die ook daadwerkelijk een product van ons afnemen.” Roose vult aan: “We zijn daar waar de klant is, we begrijpen de klantreis en spelen daarop in. We handelen niet vanuit een product of kanaal, maar vanuit de behoefte van de klant. Waar loopt hij tegenaan en welke oplossing kunnen we daarvoor bedenken, in plaats van uit het product te redeneren. In het hele ecosysteem van klant, adviseur en aanbieder, is met nieuwe technieken veel mogelijk.”

Way of working

De techniek maakt veel mogelijk, zo kunnen nieuwe oplossingen zeer snel en tegen lage kosten worden getest en geïmplementeerd. Eijlander: “Als wij zien dat er behoefte is aan een oplossing die er nog niet is, kunnen we die snel ontwikkelen, in de markt brengen en aanpassen als dat nodig blijkt te zijn. De samenwerking met onze businesspartners en de staat van de techniek binnen ons concern, maakt deze way of working mogelijk. Daardoor kunnen we snel inspelen op behoeftes en deze aanpassen op basis van data-analyse. Dat is wel een echte mindset, een cultuur, binnen deze organisatie.” Maar met techniek alleen red je het niet. “Nee”, stelt Roose, “het is ook van groot belang dat je al je klantdata goed op orde hebt, daarmee valt zoveel winst te behalen, want dan kun je personaliseren in plaats van standaardiseren.”

Open en transparant

Even terug naar de samenwerking met de adviseurs. Wat mogen zij van jullie verwachten qua ondersteuning? Roose: “Waar we steeds meer voor worden gevraagd, is het delen van inspiratie, kennis en expertise, bijvoorbeeld op het gebied van online marketing. Elkaar open en transparant helpen, zonder de discussie over portefeuillerecht. Het gaat immers om het oplossen van het klantprobleem.”

Eijlander: “Alles heeft positief uitgepakt, we zien dat de samenwerking werkt. We staan allemaal voor dezelfde uitdaging, onderlinge strijd is niet in het belang van de klant. Wij blijven ons verdiepen in de klant en de adviseur en passen ons continu aan.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Interactieve topsessie voor (advies)ondernemers

Interactieve topsessie voor (advies)ondernemers

De Stichting New Financial Forum organiseert op 26 mei samen met ondernemers Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners en MKB Doorstart), Ralph van Dam (Centraal...

Centraal Beheer breidt Duurzaam Woongemak uit

Centraal Beheer breidt Duurzaam Woongemak uit

Centraal Beheer breidt de dienst Duurzaam Woongemak uit met woningisolatie. Jaap de Groot, Business Development manager bij Centraal Beheer: "Daarmee bieden we iedereen...

Centraal Beheer opent webwinkel voor ondernemers

Centraal Beheer opent webwinkel voor ondernemers

Centraal Beheer introduceert de ‘Ondernemerswinkel’. Een platform met zakelijke dienstverlening voor ondernemers, zzp-ers en bedrijven. Zoals juridische...

Helft getrouwden denkt niet na over financiën bij scheiding

Helft getrouwden denkt niet na over financiën bij scheiding

Meer dan de helft van de getrouwden of mensen met een geregistreerd partnerschap denkt nooit na over de financiële situatie, in het geval ze onverhoopt uit...

Keurmerk MKB Verzuim-ontzorgverzekering voor Centraal Beheer

Keurmerk MKB Verzuim-ontzorgverzekering voor Centraal Beheer

Centraal Beheer heeft het keurmerk MKB Verzuim-ontzorgverzekering ontvangen. Deze nieuwe verzuimverzekering inclusief arbodienstverlening is het resultaat van afspraken...

Ga in gesprek met H.M. Koningin Máxima

Ga in gesprek met H.M. Koningin Máxima

Centraal Beheer en nlgroeit organiseren op 19 september het regio-event 'Gelderland Groeit'. Speciale gast is H.M. Koningin Máxima. Het gratis event, dat...

Centraal Beheer start met verkoop zonnepanelen

Centraal Beheer start met verkoop zonnepanelen

Sinds deze week kunnen woningeigenaren bij Centraal Beheer terecht voor zonnepanelen. Hiermee maakt Centraal Beheer een start met de dienst ‘Duurzaam Woongemak’,...

"Even Apeldoorn bellen beste campagne afgelopen dertig jaar"

"Even Apeldoorn bellen beste campagne afgelopen dertig jaar"

Centraal Beheer heeft een SAN Reclameparel Accent gewonnen voor de Even Apeldoorn bellen-campagne. Met deze prijs is Centraal Beheer officieel onderscheiden door...

Centraal Beheer partner van nlgroeit

Centraal Beheer partner van nlgroeit

Centraal Beheer is partner geworden van nlgroeit, een initiatief van Kees de Jong waar inmiddels ondernemers als Harold Goddijn (Tomtom), Jitse Groen (Takeaway.com)...

"Maak oriënteren op voorzorgsmaatregelen arbeidsongeschiktheid verplicht voor startende ondernemers"

"Maak oriënteren op voorzorgsmaatregelen arbeidsongeschiktheid verplicht voor startende ondernemers"

Maak het oriënteren op voorzorgsmaatregelen voor arbeidsongeschiktheid verplicht voor startende ondernemers. Die oproep doet Centraal Beheer. Een kwart van...