Bert Sonneveld: zuinig zijn op aarde en elkaar

Bert Sonneveld 2017!!!!

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In deze aflevering Bert Sonneveld (voorzitter Federatie van Assurantieclubs): “Laten we de klimaatcrisis vergelijkbaar met de coronacrisis aanpakken. Door een dagelijkse stand door te geven; via een dashboard en bijvoorbeeld reisadviezen per land.”

Hoe heb jij de coronatijd beleefd? Wat heb je gemist? En wat vond je eigenlijk wel prettig?

“Ik vond coronatijd vreselijk saai. De terugkerende zaken kunnen prima vanuit huis en via videobellen, maar iets ‘nieuws’ opzetten, lukt - is mijn ervaring - niet goed. Ik haal de lol uit mijn werk voor de Federatie én de Vereende uit het samen brainstormen, ideeën ontwikkelen en zaken beter maken. De energie en het enthousiasme van elkaar en over het onderwerp aanvoelen. En dat kan eigenlijk niet anders dan door met elkaar in een ‘hok’ te zitten.

“Waar ik wel heel blij mee was, is het aantal kilometers dat ik de afgelopen anderhalf jaar niet heb hoeven rijden. De reistijd én de filetijd. Dat scheelde me zo ongeveer 30.000 kilometer en 500 uur.”

Wat was de impact op je persoonlijke leven en wat was de impact op je organisatie of bedrijf?

“In coronatijd ben ik gestart met afvallen; best fors. De druppel die de emmer deed overlopen waren de beelden van te dikke vijftigplussers op hun buik op de IC. Aan dat 50-plus kan ik - helaas – niets doen, maar aan dat ik te dik was, wel. Een combinatie van koolhydraten- en suikervrij eten en veel bewegen (we hebben sinds half maart 2020 onze hond Bella), heeft geresulteerd in ruim 30 kilo minder.

“Ineens was is webinarhost, want met de Federatie van Assurantieclubs zijn we gestart met webinars onder de noemer #FvActueel. Halverwege maart vorig jaar hebben we snel gehandeld door ons eerste webinar te organiseren. Inmiddels staat de teller op zeven, met onderwerpen en gastoptredens als klantvriendelijkheid, pensioen, WBTR en Wopke Hoekstra.”

Welke nieuwe inzichten heb je tijdens de coronatijd opgedaan? Zowel persoonlijk als met je organisatie of bedrijf.

“Dat we sociale wezens zijn; maar of dat inzicht echt nieuw is? Hoe mooi is het om succes en verdriet met elkaar te delen. Met elkaar juichen en huilen, kan eigenlijk alleen maar in een ruimte. Het is intenser. En voor iedereen fijner.

“De wandelbila heeft het afgelopen jaar ook zijn opmars gehad. In het verleden deed ik het sporadisch als ik er zelf even uit wilde of met iemand ‘out of the box’ wilde spreken. Maar het afgelopen jaar veel in natuurgebieden afgesproken; om te weten te komen hoe het - echt - met iemand gaat.”

Life after corona, hoe ziet dat er volgens jou uit? In je eigen leven en in het algemeen.

“Hybride is het woord dat het beste aangeeft hoe het leven er na corona uitziet. En-en. We gaan én thuiswerken én werken op kantoor; maar dat hoeven niet hele dagen te zijn. We gaan én (buitenlandse) reizen maken voor ontmoeting en het werk én we gaan videobellen.

“De Federatie van Assurantieclubs start in het najaar met het organiseren we hybride webinars. Na een centraal webinar wordt er in het land bij de assurantieclubs verder gepraat.”

Denk je dat de mensheid echt iets geleerd heeft van corona? Zoja, wat?

“Ik hoop het. Ik hoop echt dat we hebben geleerd om zuinig te zijn op de aarde en op elkaar. Laten we de klimaatcrisis vergelijkbaar met de coronacrisis aanpakken. Door een dagelijkse stand door te geven; via een dashboard en bijvoorbeeld reisadviezen per land. Een soort OMT voor klimaat en natuur dat dringende adviezen geeft aan het kabinet. Met elke week een persconferentie van de minister-president over hoe het ervoor staat. Maatregelen die ons allen aangaan aankondigen én goed uitleggen waarom. Maar soms vinden mensen mij iets te idealistisch…”

Wat heeft de financiële sector geleerd van de coronatijd of wat zou de sector van de coronatijd volgens jou kunnen leren?

“De schadeverzekeringsbranche heeft de impact gezien van veel minder verkeer op de schadefrequentie. Dat is fijn, vooral omdat er minder slachtoffers waren. Maar hieruit volgde ook een dilemma omdat schadeverzekeraars - en hun klanten - geen grote schommelingen willen in de premie. Want hoe laat je dan klanten ook profiteren van een tijdelijke dip?

“Wat we zouden kunnen leren van de coronatijd, minder verkeer en minder ongelukken, is - en dat zeg ik ook als lid van het hoofdbestuur van Veilig Verkeer Nederland - is hoe we met elkaar zorgen voor structureel minder ongelukken. We hebben de ambitie in Nederland: nul verkeersslachtoffers in 2050. Door de inzichten van de afgelopen anderhalf jaar te vertalen in beleid, gedragsverandering, handhaving en aanpassing wegen. Daar kan de verzekeringsbranche veel aan bijdragen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies

Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies

De Vereende zegt zich zorgen te maken over de stijgende schadelast van bezorgbrommers, taxi’s en ‘overige bijzondere voertuigen’. Om het tij te...

"PA/PE weer zelf organiseren"

"PA/PE weer zelf organiseren"

De Federatie van Assurantieclubs zoekt leden van assurantieclubs om met elkaar na te denken over "een ideaal systeem van PA/PE. De driejaarlijkse verplichte PE-examens...

Bert Sonneveld nieuwe voorzitter Federatie van Assurantieclubs

Bert Sonneveld nieuwe voorzitter Federatie van Assurantieclubs

Bert Sonneveld (Manager Marketing & Acceptatie bij de Vereende) nam tijdens het 70-jarig jubileumfeest van de Federatie van Assurantieclubs de voorzittershamer...

Federatie van Assurantieclubs viert 70-jarig bestaan

Federatie van Assurantieclubs viert 70-jarig bestaan

De Federatie van Assurantieclubs viert op 11 oktober haar 70-jarig bestaan met een jubileumfeest. De Federatie presenteert dan ook het eerste van een reeks nieuwe...

Vereende biedt verzekering voor pop-up stores

Vereende biedt verzekering voor pop-up stores

De Vereende heeft een verzekering ontwikkeld voor pop-up stores. De verzekering heeft een looptijd van drie maanden.  Bert Sonneveld, Manager Marketing &...

Verlenging peplus een feit: "jammer voor consument en adviseur"

Verlenging peplus een feit: "jammer voor consument en adviseur"

Jammer  voor de consument en sneu voor de adviseurs die al actief aan de slag zijn gegaan. Dat is de reactie van Bert Sonneveld, directeur FFP op het besluit...

Studenten begrijpen commotie diplomaplicht niet

Studenten begrijpen commotie diplomaplicht niet

Studenten begrijpen alle commotie over een diplomaplicht voor adviseurs niet. “Zo moeilijk zijn die Wft-examens niet. En als je doet wat je leuk vindt, dan...

Federatie organiseert collectieve eedsessies

Federatie organiseert collectieve eedsessies

Op 7 mei hebben circa 80 leden van LAC Zuid (Maastricht) gezamenlijk de eed of belofte afgelegd. De bijeenkomst vormde de start van een serie collectieve eedsessies...