De ondernemersvisie van... Bob Klijn

Bob Klijn 2017

1. Wat zijn de grootste veranderingen voor adviseurs?

De eerste golf die we hebben gezien, is dat de toegevoegde waarde van het intermediair op het gebied van administratieve controle van de output van de verzekeraars grotendeels aan het verdwijnen is door de intrede van portals. De tweede golf, die we nu waarnemen, is dat het productadvies rond verzekeringen wordt geautomatiseerd en wordt klaar gezet voor gebruik door de eindconsument. Door de opkomst van artificial intelligence en het robotadvies zal ook de kennis van adviestraject vóór de productkeuze op termijn ‘goedkoper’ worden. Hierdoor kan de consument straks zelf bepalen welke dekking tegen welk risico voor hem passend is.

2. Zie je de opmars van chatbots en geautomatiseerde vormen van adviesondersteuning als een bedreiging of als kans voor adviseurs?

Dat hangt sterk af van de positionering van je kantoor en je eigen ondernemershorizon. Er zijn nog steeds veel particuliere klanten die behoefte hebben aan persoonlijk contact met een kop koffie, ook bij simple risk producten. Nieuwe vormen van communicatie schrikken die klanten af en drijven ze richting het traditionele intermediair. Maar die groep consumenten wordt snel kleiner. De consument van de toekomst staat veel meer open voor het zelf uitzoeken en wil daarbij worden ondersteund met moderne communicatiemiddelen. Klanten die het graag zelf regelen, zijn dus niet jouw klant. Durf dat te erkennen. Dat was een duidelijke conclusie uit mijn dialoogsessie op de Dag van het Topadvies, door de deelnemers in de zaal zelf getrokken.

3. Veel kantoren hebben problemen met het bepalen van hun positionering. Wat raad je hen aan?

Tijdens die dialoogsessie op de Dag van het Topadvies bleek maar weer eens hoe weinig ondernemers zichzelf de tijd gunnen om na te denken over hun missie en visie. Wat doe je en waarom? En hoe doe je het? In de loop van de levenscyclus van een onderneming kan je visie veranderen. Omdat de markt daarom vraagt. Binnen Herenvest Groep zijn wij met vijf vennoten verantwoordelijk voor drie merken. Eén keer per jaar plannen wij een sessie waar we het bestaande business plan updaten. Daarbij dagen wij elkaar behoorlijk uit. Voor kleinere kantoren is het lastiger om dit te organiseren. Toch raad ik iedereen aan om eens in de zoveel tijd na te denken waarom je doet wat je doet. Begeleiding door een externe partij kan daarin heel verhelderend zijn.

4. In welke marktsegmenten of domeinen kan de adviseur nog toegevoegde waarde leveren?

Op basis van deze ontwikkelingen is helder dat kennis de kritische succesfactor is binnen onze branche. Zowel technische bagage als kennis van jouw klant. Kies voor een doelgroep waarbij je met jouw kennis toegevoegde waarde kunt leveren. Is dit de zakelijke markt? Dan moet je weten wat de toekomstplannen van de ondernemer zijn en welke ontwikkelingen er spelen in zijn branche. Mik je op het particuliere segment, kies dan voor een specifieke doelgroep. Tijdens de dialoogsessie op de Dag van het Topadvies gaf iemand aan te zijn gespecialiseerd in advies en bemiddeling voor predikanten. Een mooi voorbeeld. Zo’n specialisme is ook nog eens goed te verpakken in een marketing- en communicatieplan. Of zelfs in speciale verzekeringsproducten.

5. Anno 2017 zijn twee typen medewerkers bijzonder in trek: klantkenners en digitale whizzkids. Waar vind je dergelijke medewerkers?

In een snel veranderende wereld moet je anders met je medewerkers omgaan dan je tot nu toe misschien bent gewend. Als je een visie en een missie hebt geformuleerd, moeten je medewerkers die ook kunnen uitdragen. Niet alleen in woord, maar vooral in doen en laten. De klantkenners moeten hun Wft-diploma’s hebben om te mogen bemiddelen, maar worden met name beoordeeld op hun klantcontact en de omgang met collega’s en leveranciers. En dat moet jij als ondernemer hen bijbrengen. De whizzkids pluk je het liefst uit de schoolbanken. Ze hebben frisse nieuwe ideeën en kunnen de organisatie een belangrijke spiegel voorhouden. Bij de aanname van nieuwe medewerkers helpt een assessment, om de basis voor deze kwaliteiten te beoordelen.

6. Hoe ziet het adviesvak er over vijf jaar uit?

Afas-oprichter Piet Mars zei het aan het einde van de Dag van het Topadvies erg mooi: “Stop met een polisje hier en een polisje daar. Kijk hoe het anders kan.” We moeten veel meer adviseurs van risico’s worden en minder focussen op de verzekeringsoplossing. Dat begint met andere bedieningsconcepten, andere type medewerkers en daar horen ook andere beloningsmodellen bij. Hetzelfde zie je bij pensioenadviseurs. Die moeten ook nadenken over andere vormen van toegevoegde waarde. Daar wordt pensioencommunicatie dé ontwikkeling. Misschien wordt dat bij assurantieintermediair wel risicocommunicatie.

‘We moeten veel meer adviseurs van risico’s worden’

Reactie toevoegen

 
Editie
Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2022. Ilse Bosland neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Bob Klijn (Söderberg...

Finenzo Deventer winnaar Advies Award categorie Digitale Innovatie

Finenzo Deventer winnaar Advies Award categorie Digitale Innovatie

Finenzo Deventer is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Digitale Innovatie. Jan Willem Smit neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Ecclesia EBC ziet nominatie VVP Advies Award 2022 als erkenning

Ecclesia EBC ziet nominatie VVP Advies Award 2022 als erkenning

“Als bevlogenheid, teamspirit, kennis en kunde samenkomen, word je genomineerd voor beste pensioenadvieskantoor van Nederland. Onze manier van adviseren, een...

Jähnig + Ter Braak trots op nominatie VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak trots op nominatie VVP Advies Award 2022

“Wat ben ik ontzettend trots op dit team. Nu door voor de eerste plaats”, aldus Mike Ter Braak van Jähnig + Ter Braak, genomineerd in de categorie...

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

"Fantastisch om op deze manier als kantoor waardering te krijgen voor onze manier van werken", zegt Marnix Bokhorst van Bokhorst Verzekeringen, genomineerd in...

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2022 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

VVP Advies Award 2022 van start: nieuwe opzet en 32 spotters

VVP Advies Award 2022 van start: nieuwe opzet en 32 spotters

Met een nieuwe opzet en met maar liefst 32 spotters (experts in de haarvaten van de financiële advieswereld) is de VVP Advies Award 2022 van start gegaan....

De vraag achter de vraag

De vraag achter de vraag

Jan Peter Robijn in VVP 6. “De vraag achter de vraag, uitvinden wat de échte behoefte is van de klant. Dat is wat ons drijft.” Aan het woord...