Complexe sociale zekerheid vergt maatwerk
Een mkb’er ziet zich bij ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid van één of meerdere medewerkers geconfronteerd met een taaie en complexe materie. Hij wil op dat gebied het liefst zoveel mogelijk ontzorgd worden. Hoe spelen financieel adviseurs, verzekeraars en serviceproviders in op deze behoefte?
Goed functionerende medewerkers zijn het kapitaal van een bedrijf. Zij maken het verschil. Als medewerkers door ziekte moeten verzuimen of langdurig arbeidsongeschikt raken, is dat dan ook een behoorlijke kopzorg voor het bedrijf. De kosten zijn hoog omdat er loon doorbetaald moet worden en er een vervanger moet komen. Daarnaast heeft de werkgever langdurige verplichtingen aangaande de re-integratie van de medewerker. Het mag duidelijk zijn: zieke en arbeidsongeschikte medewerkers houden voor een werkgever forse en impactvolle risico’s in. Het probleem is bovendien uitermate complex. Een werkgever heeft met maar liefst dertig wetten op het gebied van sociale zekerheid te maken.
Optimale re-integratie
Met een goed preventiebeleid kan een werkgever het verzuimrisico beperken, maar helaas niet uitsluiten. Als er verzuim optreedt, is het van belang dat de medewerker snel, gezond en gemotiveerd terugkeert op de werkvloer. Dat is van belang voor de werkgever én voor de medewerker zelf. De bijkomende effecten van langdurig verzuim zijn namelijk ook voor een werknemer enorm. In de praktijk is gebleken dat zieke medewerkers bij een uitval van zes weken of meer een enorme drempel ervaren. Zelfs terugkomen om een kop koffie te drinken met de leidinggevende of collega’s is dan al een grote stap. Een actieve benadering in de eerste zes weken van het ziekteverzuim is dan ook erg belangrijk. Om binding met het bedrijf te behouden en voor het gevoel van de werknemer, dat hij gezien wordt en dat zijn klachten serieus genomen worden.
Langdurig -en dus duur-ziekteverzuim zien we vooral bij psychische aandoeningen. Iemand die uitvalt met burn-outklachten heeft een gemiddelde verzuimduur van 240 dagen. Een adequate en snelle begeleiding van de juiste behandelaars is dan een must. Door in
‘Een werkgever heeft met maar liefst dertig wetten op het gebied van sociale zekerheid te maken’
de eerste ziekteweek al met vervolg-en behandeltrajecten te starten, neemt de kans op een optimale re-integratie sterk toe. Zowel de werkgever als de werknemer heeft specialisten nodig om zo’n optimale re-integratie te bewerkstelligen.
Specialiseren
Hoe gaat het midden-en kleinbedrijf om met dit complexe vraagstuk? Vaak staat een verzekeringsoplossing centraal: 80% van de mkb’ers heeft een verzuimverzekering voor de loondoorbetalingsverplichting (op dit moment nog 104 weken). Maar hoe weet een ondernemer dat deze oplossing hem biedt wat hij nodig heeft? En dat hij volledig ontzorgd wordt? Daarvoor vertrouwt hij op het advies van zijn financieel adviseur. Maar die heeft op zijn beurt ook te maken met een toegenomen complexiteit van producten en diensten. Het is een hele klus om kennis over de markt en de ontwikkelingen daarin bij te houden. Daarnaast zijn er forse wettelijke eisen rondom educatie en moet een kantoor inzicht hebben in zijn klanten en hun behoeften. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer intermediairs in de afgelopen jaren een keuze hebben gemaakt. Ze bedienen niet meer het hele palet, maar specialiseren zich.
Inspelen op behoeften
Door de complexiteit van de sociale zekerheid hebben mkb’ers behoefte aan uiteenlopende ondersteuning. Iedere volmacht, makelaar, serviceprovider en intermediair speelt daar op zijn eigen wijze op in. Ze bieden bijvoorbeeld maar één (huismerk-)product of laten juist producten van veel verschillende verzekeraars zien. Ook verzekeraars hebben oog voor de verschillen in verzekeringsbehoeften van het mkb. Er zijn meerdere producten beschikbaar, elk met hun eigen premies en verzekeringsvoorwaarden.
Ketenpartners
Maar met alleen goede en marktconforme verzekeringsproducten zijn verzekeraars er tegenwoordig niet. Steeds vaker willen zij zich daarom onderscheiden in hun dienstverlening. Ze doen daarbij een beroep op specialisten zoals arbeidsdeskundigen, register case-en caremanagers, compliance officers, auditspecialisten, bewakers van procesafspraken, SLA’s en consultants zorg, inkomen en/of duurzame inzetbaarheid. Deze specialisten kunnen interne medewerkers zijn. Of externe businesspartners, zoals een arbodienst, een bedrijfsarts, een re-integratiebedrijf en intermediair.
Hoe dan ook, het is van belang dat alle partijen binnen de keten op elkaar zijn ingesteld en weten wat ze van elkaar mogen verwachten. Een ultieme schil aan dienstverlening werkt alleen als iedereen juist wordt aangehaakt en als er sprake is van een hoge mate van professionaliteit. Als iedere schakel doet wat er toegezegd en vastgelegd is, kan en zal het verschil gemaakt worden.
Altijd maatwerk
Nedasco wil het intermediair ondersteunen in zijn advisering van mkbklanten. Juist vanwege de complexiteit is inkomen meer dan een platte verzekering. We kijken breder dan alleen de producten van verzekeraars X of Y. Wij denken liever in totaaloplossingen en totaalconcepten. Samen met ons intermediair gaan we van producten naar diensten, van verkopen naar adviseren en van aanbieden naar analyseren. Voor iedere mkb-er zal de totaaloplossing er anders uitzien en het intermediair zal altijd maatwerk moeten bieden.
Samenwerking
Wij beschouwen het bij ons aangesloten intermediair als belangrijkste partij om ons als serviceprovider te ontwikkelen. Samen met hen gaan we op zoek naar maatwerk en oplossingen. Zo ontwikkelen we op dit moment samen met het intermediair een complete risicoscan. Deze scan toont alle risico’s die een bedrijf op het gebied van sociale zekerheid loopt. De ondernemer ziet in een oogopslag waarop hij actie moet ondernemen. De scan kan ook een aanleiding zijn om een uitgebreide aanvullende analyse te laten verrichten.
Wij verwachten dat deze scan de adviseur helpt een heldere analyse te maken en in gesprek te gaan. Zo kan hij bouwen aan een langdurige relatie. Tussen hem en zijn zakelijke klant en tussen hem en Nedasco.
Reactie toevoegen
Editie
Meer over
VVP Advies Award 2024: uw stem telt!
Ga op 1 oktober om 16.00 uur naar www.adviesawards.nl en bepaal mee wie van de drie finalisten de VVP Advies Award 2024 wint! Uw stem telt, dus laat haar niet verloren...
Halve finale Advies Award 2024 in beeld…
De drie finalisten van de Advies Award 2024 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 4 september bij gastheer BHB Dullemond werd gehouden, heeft Jeffrey Korte...
Wij Zijn Loek op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Wij Zijn Loek (winnaar in de categorie Niche) is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...
Du Gardijn op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Du Gardijn (winnaar in de categorie Zakelijk Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...
Advies met M.I.N.T. op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Advies met M.I.N.T (winnaar in de categorie Hypotheek Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1...
Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek naar finale Advies Award 2024
Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2024. “Deze kantoren – die net als de andere drie halve...
Nedasco is 'Great Place to Work'
Nedasco is uitgeroepen tot een ‘Great Place to Work’. Nedasco behaalde het certificaat als erkenning voor goed werkgeverschap op basis van positieve...
Het Raadhuis wint categorie Particulier Advies VVP Advies Award 2024
Adviesgroep Het Raadhuis heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Particulier Advies gewonnen. Jurylid Ingrid Oudhuis (Scildon) overhandigde persoonlijk namens...
Du Gardijn winnaar categorie Zakelijk Advies VVP Advies Award 2024
Du Gardijn heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Zakelijk Advies gewonnen. Jurylid Edwin Bosma (BHB Dullemond) overhandigde persoonlijk namens de jury de award,...
Ferzekerd wint startersprijs VVP Advies Award 2024
Ferzekerd heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2024. Jurylid Ingrid Oudhuis (Scildon) overhandigde persoonlijk namens de jury de award, de bloemen...