Creabo bank

Rabobank gooit het over een disruptieve boeg. De nieuwe campagne wordt nu eens niet verzonnen door een gerenommeerd reclamebureau, maar door een coalitie van creatievelingen, die de bank nog niet kent. De nieuwe branding zou wel eens het einde kunnen inluiden van ‘een aandeel in elkaar’. Gelukkig maar, want te veel consumenten geloofden dat de bank hier toch vooral een financieel aandeel in de klant mee bedoelde. Via social media deed de bank de oproep: “Ben jij een ontwerper, architect, visualiser, advertiser, PR-pro, conceptualist, performer, muzikant, communicatie of TU student, creatief strateeg of social media influential, dan nodigen we je uit om een creatieve coalitie te vormen en jullie coalitie aan te melden. We zijn op zoek naar communicatie disruptors, oorspronkelijk, onconventioneel en onderscheidend.”

Helder over de nieuwe positionering is de bank nog niet. “Wij hebben het verhaal en de strategie van de bank vertaald in een heldere positionering. We komen met nieuwe uitdagende projecten om onze klanten verder te versterken.” Daar moet je het als muzikant of social media influential dan maar mee doen. Als je toehapt, weet je in ieder geval dat je een “revolutionair partnership” moet aangaan dat “een nieuwe lat in de markt wil leggen”. Dat wil zeggen dat een creatieveling een coalitie moet aangaan met een andere partij. Een orkest bijvoorbeeld met een manager. En samen moeten ze iets iconisch gaan bouwen dat de Rabobank weer kleur op de wangen geeft. Niet alleen in Nederland, maar in de hele wereld.

Er is een marketingbudget beschikbaar van zo’n 10 miljoen euro. Hoe kom je als creatieveling aan boord? Door kort en bondig duidelijk te maken hoe je te werk gaat. “De vijf meest veelbelovende ruwe ideeën en coalities krijgen een concrete briefing om uiteindelijk te kunnen beoordelen wie met Rabobank gaat samenwerken.”

Innovatief is het zeker. Dat moet je de bank nageven. En het past ongetwijfeld bij de nieuwe positionering, ook al kunnen creatievelingen hier alleen maar naar gissen. Er is niets tegen innovatie, zeker niet als het woord ingezet voor een betere of leukere wereld en daar lijkt het de Rabobank ook wel om te doen. En toch zijn er twijfels. De schandalen zijn nog niet vergeten. Van de Libor-affaire, de gesponsorde doping van wielrenners, betrokkenheid bij vastgoedfraude, de massale verkoop van rentederivaten aan kleine ondernemers tot aan de verdenking van medeplichtigheid bij het witwassen van crimineel geld van Mexicaanse drugskartels. Om dan de samenleving op te roepen om nieuwe iconen te bouwen voor de bank gaat ver. Eerst het huis langdurig

‘Eerst het huis langdurig op orde en dan pas de vlag uit, is het devies. Niet andersom’

op orde en dan de vlag uit, is het devies. Niet andersom. Het meest verontrustend is echter de manier waarop de Rabobank de reclamebureaus afschrijft. De ideeën van deze bureaus – waar de bank jarenlang op steunde – worden nu weggezet als conventioneel, saai en voorspelbaar. En zijn dat nu juist niet de waarden die de gemiddelde burger graag terugziet in een bank? De Rabobank gaat echter voor disruptief, onconventioneel, spraakmakend en onderscheidend. Ben benieuwd…

Reactie toevoegen

 
Editie
Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Teleurstellend dat de Consumentenbond niet wijst op de waarde van deskundig financieel advies, aldus de OvFD in een reactie op het bericht dat hypotheekbanken consumenten...

Consument heeft recht, niet de plicht tot boetevrije aflossing

Consument heeft recht, niet de plicht tot boetevrije aflossing

Een bank kan er niet toe worden gehouden om de toekomstige boetevrije rente mee te nemen in haar berekening van de boeterente, zo blijkt uit Uitspraak 2017-514 van...

Spaarrente grootbanken naar nieuw dieptepunt

Spaarrente grootbanken naar nieuw dieptepunt

Terwijl de rente op de kapitaalmarkt de laatste maanden weer licht oploopt, verlagen ING en Rabobank hun belangrijkste spaarrentetarieven naar 0,1 procent. Spaarders...

Rabobank mag bbq weggeven bij adviesgesprek

Rabobank mag bbq weggeven bij adviesgesprek

De AFM zegt geen moeite hebben met de actie van de Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen, waarin het aangaan van een adviesgesprek voor een hypotheek wordt beloond...

Eigenaar woonboot vangt bot

Eigenaar woonboot vangt bot

Het staat een geldverstrekker vrij om een klant bij de nieuwe risicovaste periode onder te brengen in een andere risicocategorie en de daarbij behorende rente-opslag...

Fiscaal hypotheekprobleem kost rabo 7 miljoen

Fiscaal hypotheekprobleem kost rabo 7 miljoen

Duizenden klanten van de Rabobank met een spaarhypotheek hangt een naheffing van de Belastingdienst boven het hoofd, meldt De Telegraaf.   Een woordvoerder...

Huismerk krijgt toegang tot rabobank hypotheken

Huismerk krijgt toegang tot rabobank hypotheken

Huismerk-adviseurs hebben toegang gekregen tot Rabobank-hypotheken. Huismerk is de enige serviceorganisatie die toegang heeft tot het Rabobank-assortiment. Met name...

Eerste schadevergoeding voor gedupeerden renteswaps

Eerste schadevergoeding voor gedupeerden renteswaps

Deze week ontvangen de eerste deelnemers van de stichting Renteswapschadeclaim compensatie van de Deutsche Bank voor geleden schade voortkomend uit renteswaps. Met...

Rabobank brengt invloed crisis in kaart

Rabobank brengt invloed crisis in kaart

Rabobank gaat econoom Marcel Canoy de ruimte geven om antropologisch onderzoek te doen bij de bank naar de invloed van de crisis op het bankwezen. Het onderzoek...

Finzie voegt rabo-hypotheken toe aan assortiment

Finzie voegt rabo-hypotheken toe aan assortiment

Finzie en Rabobank zijn een samenwerking aangegaan. Hiermee kan de franchiseformule niet alleen adviseren maar ook bemiddelen in het volledige assortiment Rabobank...