Creabo bank

Rabobank gooit het over een disruptieve boeg. De nieuwe campagne wordt nu eens niet verzonnen door een gerenommeerd reclamebureau, maar door een coalitie van creatievelingen, die de bank nog niet kent. De nieuwe branding zou wel eens het einde kunnen inluiden van ‘een aandeel in elkaar’. Gelukkig maar, want te veel consumenten geloofden dat de bank hier toch vooral een financieel aandeel in de klant mee bedoelde. Via social media deed de bank de oproep: “Ben jij een ontwerper, architect, visualiser, advertiser, PR-pro, conceptualist, performer, muzikant, communicatie of TU student, creatief strateeg of social media influential, dan nodigen we je uit om een creatieve coalitie te vormen en jullie coalitie aan te melden. We zijn op zoek naar communicatie disruptors, oorspronkelijk, onconventioneel en onderscheidend.”

Helder over de nieuwe positionering is de bank nog niet. “Wij hebben het verhaal en de strategie van de bank vertaald in een heldere positionering. We komen met nieuwe uitdagende projecten om onze klanten verder te versterken.” Daar moet je het als muzikant of social media influential dan maar mee doen. Als je toehapt, weet je in ieder geval dat je een “revolutionair partnership” moet aangaan dat “een nieuwe lat in de markt wil leggen”. Dat wil zeggen dat een creatieveling een coalitie moet aangaan met een andere partij. Een orkest bijvoorbeeld met een manager. En samen moeten ze iets iconisch gaan bouwen dat de Rabobank weer kleur op de wangen geeft. Niet alleen in Nederland, maar in de hele wereld.

Er is een marketingbudget beschikbaar van zo’n 10 miljoen euro. Hoe kom je als creatieveling aan boord? Door kort en bondig duidelijk te maken hoe je te werk gaat. “De vijf meest veelbelovende ruwe ideeën en coalities krijgen een concrete briefing om uiteindelijk te kunnen beoordelen wie met Rabobank gaat samenwerken.”

Innovatief is het zeker. Dat moet je de bank nageven. En het past ongetwijfeld bij de nieuwe positionering, ook al kunnen creatievelingen hier alleen maar naar gissen. Er is niets tegen innovatie, zeker niet als het woord ingezet voor een betere of leukere wereld en daar lijkt het de Rabobank ook wel om te doen. En toch zijn er twijfels. De schandalen zijn nog niet vergeten. Van de Libor-affaire, de gesponsorde doping van wielrenners, betrokkenheid bij vastgoedfraude, de massale verkoop van rentederivaten aan kleine ondernemers tot aan de verdenking van medeplichtigheid bij het witwassen van crimineel geld van Mexicaanse drugskartels. Om dan de samenleving op te roepen om nieuwe iconen te bouwen voor de bank gaat ver. Eerst het huis langdurig

‘Eerst het huis langdurig op orde en dan pas de vlag uit, is het devies. Niet andersom’

op orde en dan de vlag uit, is het devies. Niet andersom. Het meest verontrustend is echter de manier waarop de Rabobank de reclamebureaus afschrijft. De ideeën van deze bureaus – waar de bank jarenlang op steunde – worden nu weggezet als conventioneel, saai en voorspelbaar. En zijn dat nu juist niet de waarden die de gemiddelde burger graag terugziet in een bank? De Rabobank gaat echter voor disruptief, onconventioneel, spraakmakend en onderscheidend. Ben benieuwd…

Reactie toevoegen

 
Editie
Hypotheekrente is de rust zelve

Hypotheekrente is de rust zelve

De hypotheekrente is op dit ogenblik de rust zelve, aldus een nieuwsupdate van de Hypotheekshop. Mede door de stevige concurrentie ligt het aantal renteverlagingen...

Financiële dode hoek

Financiële dode hoek

Het merendeel van de Nederlanders is niet klaar voor een financieel gezonde toekomst. Dat blijkt uit onderzoek van Rabobank dat is uitgevoerd door het Nibud. “In...

Besteedbaar inkomen sinds 1977 nauwelijks gestegen

Besteedbaar inkomen sinds 1977 nauwelijks gestegen

Huishoudens hebben de afgelopen vier decennia nauwelijks meer te besteden gekregen, zo blijkt uit economisch onderzoek van de Rabobank. De middenklasse kreeg het...

Rabo biedt lening aan startups zonder zekerheden

Rabo biedt lening aan startups zonder zekerheden

Rabobank heeft het Innovatie Fonds Rabobank (IFR) gelanceerd, een nieuwe financieringsoplossing om startups al in hun opstartfase financieel te ondersteunen. Startende...

Rabobank moet betalen na overkreditering

Rabobank moet betalen na overkreditering

De Rechtbank Amsterdam meent dat Rabobank zich heeft bezondigd aan overkreditering bij een hypotheek en laat de bank bijna 178.000 euro te vermeerderen met wettelijke...

Geldverstrekkers kondigen tariefsverlagingen aan

Geldverstrekkers kondigen tariefsverlagingen aan

De rente op de kapitaalmarkt toont zich stabiel met weinig hypotheekrentewijzigingen. Wel kondigden de meeste geldverstrekkers een verlaging van tarieven aan, aldus...

Kifid: geen schade door mismatch Rabobank

Kifid: geen schade door mismatch Rabobank

De Rabobank hoeft aan een ondernemer met een klacht over zijn rentederivaat geen schade te vergoeden, zo blijkt uit uitspraak (GC 2017-703) van de Geschillencommissie...

Rabobank verkoopt stukje hypotheekportefeuille

Rabobank verkoopt stukje hypotheekportefeuille

Rabobank heeft een stukje van haar hypotheekportefeuille ter waarde van 600 miljoen euro verkocht aan La Banque Postale. Rabobank houdt zelf de verantwoordelijkheid...

Er is ongelooflijk veel veranderd

Er is ongelooflijk veel veranderd

In de media wordt Marcel Canoy vaak opgevoerd als ‘zorgeconoom’, maar hij ziet zich vooral als ‘generalist’. Met hetzelfde enthousiasme...

Hypotheekshop: kabinet nodig om huizenbubbel te voorkomen

Hypotheekshop: kabinet nodig om huizenbubbel te voorkomen

Gezien de problemen op de woningmarkt is het noodzakelijk dat er spoedig een nieuw kabinet komt dat de huizenmarkt tot één van haar speerpunten maakt,...