Creabo bank

Rabobank gooit het over een disruptieve boeg. De nieuwe campagne wordt nu eens niet verzonnen door een gerenommeerd reclamebureau, maar door een coalitie van creatievelingen, die de bank nog niet kent. De nieuwe branding zou wel eens het einde kunnen inluiden van ‘een aandeel in elkaar’. Gelukkig maar, want te veel consumenten geloofden dat de bank hier toch vooral een financieel aandeel in de klant mee bedoelde. Via social media deed de bank de oproep: “Ben jij een ontwerper, architect, visualiser, advertiser, PR-pro, conceptualist, performer, muzikant, communicatie of TU student, creatief strateeg of social media influential, dan nodigen we je uit om een creatieve coalitie te vormen en jullie coalitie aan te melden. We zijn op zoek naar communicatie disruptors, oorspronkelijk, onconventioneel en onderscheidend.”

Helder over de nieuwe positionering is de bank nog niet. “Wij hebben het verhaal en de strategie van de bank vertaald in een heldere positionering. We komen met nieuwe uitdagende projecten om onze klanten verder te versterken.” Daar moet je het als muzikant of social media influential dan maar mee doen. Als je toehapt, weet je in ieder geval dat je een “revolutionair partnership” moet aangaan dat “een nieuwe lat in de markt wil leggen”. Dat wil zeggen dat een creatieveling een coalitie moet aangaan met een andere partij. Een orkest bijvoorbeeld met een manager. En samen moeten ze iets iconisch gaan bouwen dat de Rabobank weer kleur op de wangen geeft. Niet alleen in Nederland, maar in de hele wereld.

Er is een marketingbudget beschikbaar van zo’n 10 miljoen euro. Hoe kom je als creatieveling aan boord? Door kort en bondig duidelijk te maken hoe je te werk gaat. “De vijf meest veelbelovende ruwe ideeën en coalities krijgen een concrete briefing om uiteindelijk te kunnen beoordelen wie met Rabobank gaat samenwerken.”

Innovatief is het zeker. Dat moet je de bank nageven. En het past ongetwijfeld bij de nieuwe positionering, ook al kunnen creatievelingen hier alleen maar naar gissen. Er is niets tegen innovatie, zeker niet als het woord ingezet voor een betere of leukere wereld en daar lijkt het de Rabobank ook wel om te doen. En toch zijn er twijfels. De schandalen zijn nog niet vergeten. Van de Libor-affaire, de gesponsorde doping van wielrenners, betrokkenheid bij vastgoedfraude, de massale verkoop van rentederivaten aan kleine ondernemers tot aan de verdenking van medeplichtigheid bij het witwassen van crimineel geld van Mexicaanse drugskartels. Om dan de samenleving op te roepen om nieuwe iconen te bouwen voor de bank gaat ver. Eerst het huis langdurig

‘Eerst het huis langdurig op orde en dan pas de vlag uit, is het devies. Niet andersom’

op orde en dan de vlag uit, is het devies. Niet andersom. Het meest verontrustend is echter de manier waarop de Rabobank de reclamebureaus afschrijft. De ideeën van deze bureaus – waar de bank jarenlang op steunde – worden nu weggezet als conventioneel, saai en voorspelbaar. En zijn dat nu juist niet de waarden die de gemiddelde burger graag terugziet in een bank? De Rabobank gaat echter voor disruptief, onconventioneel, spraakmakend en onderscheidend. Ben benieuwd…

Reactie toevoegen

 
Editie
Economisch antropologisch onderzoek bij Rabobank

Economisch antropologisch onderzoek bij Rabobank

Econoom Marcel Canoy gaat economisch antropologisch onderzoek doen bij de Rabobank. Canoy vraagt zich af wat er nu precies is veranderd sinds de financiële...

Banken voorstander van gezamenlijk netwerk geldautomaten

Banken voorstander van gezamenlijk netwerk geldautomaten

ABN Amro, ING, Rabobank en Geldservice Nederland (GSN) zijn in gesprek over een gezamenlijk netwerk van geldautomaten. Bij de gesprekken is DNB nauw betrokken. Gekeken...

Rabo en Interpolis lanceren IkWoonLeefZorg

Rabo en Interpolis lanceren IkWoonLeefZorg

Rabobank en Interpolis hebben IkWoonLeefZorg.nl gelanceerd, een online platform met als doel ouderen langer zelfstandig te laten wonen en mantelzorgers te ontlasten....

Knab en rabobank: samenwerking bij crowdfunding

Knab en rabobank: samenwerking bij crowdfunding

Knab en Rabobank gaan als eerste banken samenwerken op gebied van crowdfunding. De samenwerkingspartners: "Crowdfunding kan een oplossing zijn voor ondernemers...

Veel animo voor leeghalen spaarrekeningen bij negatieve rente

Veel animo voor leeghalen spaarrekeningen bij negatieve rente

Bijna vier op de tien Nederlanders halen hun spaargeld van hun spaarrekening bij een negatieve spaarrente, aldus onderzoek van Radar onder ruim 32.000 respondenten...

Defam, freo, ABN Amro en Rabobank beste kredietverstrekkers

Defam, freo, ABN Amro en Rabobank beste kredietverstrekkers

De vijf sterren voor prijsstelling van persoonlijke leningen zijn voor Defam (Huiseigenaar Persoonlijke Lening Premium) en Freo (Persoonlijke lening). Vijf sterren...

Klaas Knot (dnb) pleit voor meer diversiteit in bankensector

Klaas Knot (dnb) pleit voor meer diversiteit in bankensector

"De Nederlandse bankensector wordt nog steeds gedomineerd door een handvol grote binnenlandse banken. De stabiliteit en efficiëntie van de bancaire dienstverlening...

Rabobank investeert in Peaks

Rabobank investeert in Peaks

 Rabobank investeert in de startup Peaks. Deze zomer lanceert Peaks de eerste mobiele app waarmee mensen wisselgeld kunnen beleggen. Dit is al mogelijk vanaf...

Rabo boekt 700 miljoen af op belang in Achmea

Rabo boekt 700 miljoen af op belang in Achmea

 Rabobank boekt circa 700 miljoen euro af op haar belang in Achmea "vanwege ontwikkelingen in de verzekeringssector". Dat schrijft Rabobank in het...

Niet luchtig doen over uit euro stappen

Niet luchtig doen over uit euro stappen

Een aardig gedachtenexperiment van Rabobank: wat gebeurt er als Nederland en Duitsland uit de euro stappen en verder gaan met een eigen munt? Dat blijkt, ondanks...