Crowdfunding is keihard werken

“Crowdfunding is niet makkelijk geld verdienen, het is keihard werken.” aldus Chantal Engelen, mede-oprichtster van kromkommer, op de inspirerende avond over crowdfunding die Nationale-Nederlanden organiseerde in het nn-café in Rotterdam.

Crowdfunding maakt snel school, vertelde Arno Leeuwenburgh. Hij is een van de momenteel 35 regionale coaches van Collin Crowdfund met als gebied Rotterdam. Leeuwenburgh schetste de werkwijze van Collin Crowdfund aan de hand van een project dat hij had begeleid voor een assurantiekantoor. Want ja, ook voor deze kantoren kan crowdfunding dus interessant zijn.

Het betrof een kantoor dat werd omgezet van eenmanszaak naar BV en dat twee portefeuilles overnam. Het zocht 330.000 euro (250 mille voor de aankoop van de portefeuilles en 80 mille voor investeringen in ICT). Crowdfunding via Collin Crowdfund is altijd in de vorm van een lening, in dit geval een vijfjarige lening tegen 7 procent.

Collin Crowdfund, dat overigens twee derde van de aanvragen afwijst want mensen willen alleen investeren als ze vooraf redelijk zeker zijn van succes, verlangt dat partijen eerst in eigen kring (de inner crowd) werven. “Als je eigen omgeving er al niet in gelooft, moet je je afvragen of je product of dienst überhaupt kansrijk is”, aldus Leeuwenburgh.

Collin Crowdfund heeft inmiddels zo’n 30 miljoen euro uitstaan. De grootste lening tot nu toe is 1,1 miljoen euro. Gemiddeld is de lening 175 mille. De opbrengst voor de inleggers, de rente onder aftrek van een fee, bedraagt 6 tot 7 procent.

Kromkommer

Chantal Engelen, die mede aan de wieg stond van Kromkommer, zei dat ze in deze fase van de onderneming misschien ook zou kiezen voor een lening (veruit de meest voorkomende vorm van crowdfunding nu in Nederland). Bij de start koos Kromkommer echter voor een andere manier: donaties. Die aanpak paste ook wel bij de doelstelling van het bedrijf: zoveel mogelijk voedsel dat anders wordt weggegooid ‘redden’. Engelen: “Dertig tot vijftig procent van het voedsel wordt verspild. Bizar. Stel dat we de helft van de olie zouden verspillen, de wereld zou te klein zijn.”

Uiteindelijk resulteerde de strijd in een soepenlijn (vijf soepen). Om die te kunnen uitzetten, was in eerste instantie 20.000 euro nodig. Kromkommer koos ervoor om die op te halen via crowdfunding. “Er was geen andere optie”, meent Engelen. “Wij geloven heel sterk dat als je een probleem wilt oplossen, dat je dat dan met elkaar doet. Bovendien is crowdfunding eigenlijk al je eerste marketing. Je test bovendien je business case. Verder kijkt de bank toch serieuzer naar jou als je je eerste crowdfundingcampagne succesvol hebt afgerond.”

Uiteindelijk haalde Kromkommer zelfs 32.000 euro op. Gemiddeld bedroeg de donatie 30 euro. In totaal doneerden 900 mensen.

Het goede doel hielp natuurlijk enorm om mensen over de streep te trekken. Maar er is volgens Engelen ook wel degelijk een uitgekiende strategie nodig. Social Media zijn daarin niet weg te denken. Dat brengt wel met zich mee dat je daar ook echt in moet investeren. “Je moet er echt 24/7 mee bezig zijn. Wij hebben bijvoorbeeld gemiddeld zeventig tweets per dag verstuurd. Want is heel simpel: als jij stopt met campagne voeren, stoppen mensen met doneren.”

Engelen gaf nog een aantal tips: zorg voor commitment en een goede taakverdeling binnen je team; maak een campagneplanning; zorg dat je de beweging erin houdt; start pas als je er echt klaar voor bent; reken je campagne door. Maar maak dus vooral niet de fout te denken dat crowdfunding een makkelijke manier is om geld te verdienen.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Hyppe showt nominatie Advies Award 2023 op groot LED-scherm

Hyppe showt nominatie Advies Award 2023 op groot LED-scherm

Hyppe is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat laten ze weten ook. Op een LED-scherm van maar liefst 25m²...

Dit zijn de 21 genomineerden voor de VVP Advies Award 2023...

Dit zijn de 21 genomineerden voor de VVP Advies Award 2023...

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft drie kantoren per categorie in het vizier met de hoogste A(dvies)-factor. Deze top 3 is voor een belangrijk deel tot...

IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

Adfiz, Nationale-Nederlanden, NVGA en VNAB zijn een samenwerking gestart met IVA-Business School met als doel vakbekwaam jong commercieel talent te interesseren...

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF (Maatwerk ORV), Scildon (Huurverzekering), a.s.r. ( Platform Duurzaam Wonen), Nationale-Nederlanden (Dekking voor opruimen zonnepaneeldeeltjes) zijn de winnaars...

NN verlengt partnership met vier culturele instellingen

NN verlengt partnership met vier culturele instellingen

Nationale-Nederlanden (NN) verlengt het partnership met vier culturele instellingen, namelijk:  het Nederlands Fotomuseum, Kunstmuseum Den Haag, Kunsthal Rotterdam...

Nadine van der Meulen nieuwe CFO NN Bank

Nadine van der Meulen nieuwe CFO NN Bank

Nadine van der Meulen wordt per 1 februari 2023 benoemd tot CFO Nationale-Nederlanden Bank. Zij volgt Kees van Kalveen op, die op 1 januari Nationale-Nederlanden...

NN lanceert NN Social Innovation Fund

NN lanceert NN Social Innovation Fund

Nationale-Nederlanden heeft het NN Social Innovation Fund gelanceerd. Het fonds, met een initiële investering van EUR 5 miljoen, is gericht op het ondersteunen...

NN luidt alarmklok over sterk toenemend ziekteverzuim

NN luidt alarmklok over sterk toenemend ziekteverzuim

Het ziekteverzuimpercentage stijgt in 2022 voor het eerst sinds twintig jaar boven de 5 procent. Tegelijkertijd neemt de verzuimduur toe en maakt 70 procent van...

Slechts 5 procent Nederlanders verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit

Slechts 5 procent Nederlanders verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders wil zich beter beschermen tegen cybercriminaliteit, zo blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Nationale-Nederlanden...