Daag ons maar uit!

Herman Keijzer en Nico Barendse.

De Vereende verzekert veel bijzondere risico’s. Hoe verloopt de acceptatie daarvan? De rol van de financieel adviseur is cruciaal, vertellen directeur Nico Barendse en senior acceptant Herman Keijzer.

Samenwerking tussen klant, adviseur en verzekeraar is onmisbaar bij het verzekeren van bijzondere risico’s. “Je moet het met elkaar doen”, zegt Keijzer. “Het verzekeren van bijzondere risico’s vergt van alle partijen dat ze meedenken, zoeken naar oplossingen, innovatief zijn. Er is ook veel telefonisch overleg tussen de Vereende en de adviseur.”

Het is van groot belang dat de adviseur uitgebreide informatie verschaft over het risico en het risico goed gedocumenteerd aanbiedt. Dat kan door bijvoorbeeld foto’s aan het dossier toe te voegen. Keijzer: “Tegenwoordig worden ook vaak foto’s en filmpjes op internet gepost die we kunnen gebruiken bij het inschatten van het risico.”

Keijzer geeft als tip de klant te betrekken bij het beschrijven van het risico. “Vaak is hij degene die het meest daarvan afweet. Ga met de klant rond de tafel en beschrijf het risico. Hij zal het niet erg vinden. Die bijzondere auto, dat bijzondere gebouw, dat bijzondere evenement, het is zijn passie.”

Niet in beton gegoten

Voor de acceptant is de eerste uitdaging het risico goed in kaart te brengen. Wat zijn de risico’s, wat zijn de veiligheidsomstandigheden, wat zijn bestaande preventiemaatregelen, hoe is het schadeverloop? Vervolgens bepaalt hij de premie, een eventueel eigen risico en eventuele (aanvullende) voorwaarden.

Nico Barendse, directeur bij de Vereende en onder meer verantwoordelijk voor de financiële gang van zaken: “De tarieven zijn bij de Vereende niet in beton gegoten. Zij vormen het uitgangspunt voor het vaststellen van de premie. Maar onze acceptanten hebben een grote mate van vrijheid om premie en – indien aan de orde – eigen risico en bijzondere voorwaarden te bepalen. Maar ook om te beslissen en risico niet in dekking te nemen.”

Chinese draak

De Vereende verzekert een grote variëteit aan bijzondere risico’s, die overigens soms ook vanuit de co-assurantiemarkt worden aangeboden. Zoals: gemotoriseerde evenementen, leegstaand vastgoed, anti-kraak, verhuurde woningen, (leegstaande) recreatiewoningen, opslag inboedel, optochten, praalwagens, TBS-klinieken, bijzondere ondernemingen (bijvoorbeeld tattooshops), fietstaxi’s, bezorgbrommers, TukTuk’s, quads, foodtrucks, voertuigen met beperkte snelheid, huifkarren, strandtaxi’s, draaiorgels, koeriersdiensten, taxi’s, (elektrische) protheses. Maar ook de Chinese draak van 125 meter die enkele jaren geleden in het winkelcentrum van Assen was opgesteld. Daarnaast is er natuurlijk de vangnetfunctie; de Vereende is het vangnet voor mensen die bijvoorbeeld wegens een slecht schadeverleden door andere maatschappijen niet meer worden geaccepteerd.

In principe gaat het om risico’s die niet elders kunnen worden ondergebracht. Keijzer zegt dat de Vereende risico’s die ook in de reguliere markt kunnen worden verzekerd zelfs teruglegt. Ooit was de Vereende de grootste taxiverzekeraar van Nederland bijvoorbeeld. Totdat de andere maatschappijen dit risico wel weer wilden verzekeren.

Er zit ook een limiet aan wat de Vereende aankan. Keijzer: “Primair gaat het er om dat we toegevoegde waarde kunnen leveren en kennis hebben van het aangeboden risico. Maar binnen onze mogelijkheden staan we voor alles open. We dagen het intermediair ook uit vooral te komen met risico’s om te bekijken of we er een oplossing voor kunnen vinden.”

Klein beginnen

Als een nieuw risico daar aanleiding toe geeft, zal de Vereende daar een product bij maken. Dat is een uitdaging, zegt Barendse, want er zijn nog geen ervaringscijfers. “Een actuaris aan het werk zetten, heeft dan ook geen zin. Wat we doen, is kijken naar de cijfers van vergelijkbare risico’s die we wel al verzekeren of naar eventuele ervaringen met deze risico’s in het buitenland. Wat is daar de verhouding tussen premie en schade? Zo komen we tot een verantwoorde premie voor het nieuwe risico. Bovendien beginnen we vaak klein en proberen we het tarief eerst uit.”

‘Het verzekeren van bijzondere risico’s vergt van alle partijen inspanning’

Tegenwoordig is er ook het verplichte Product Approval and Review Process (PARP). Wie een nieuw product op de markt brengt, moet eerst ‘parpen’, waarbij onder meer wordt gekeken naar het tarief en de klantvriendelijkheid van het product.

Het risicomanagementproces dat de Vereende heeft opgesteld, borgt dat het ook allemaal financieel klopt. Barendse: “We onderscheiden een aantal stappen. Als het een werkelijk bijzonder risico betreft, kijken meer mensen mee dan alleen de individuele acceptant. Het afdelingshoofd wordt er bij betrokken. Soms overleggen we ook met de herverzekeraars, want herverzekering is voor een maatschappij als de Vereende cruciaal. Wij hebben de grotere risico’s afgedekt via herverzekeringscontracten. Daarnaast is een herverzekeringscontract afgesloten dat de Vereende de mogelijkheid geeft om snel nieuwe risico’s op te pakken met een grote participatie van de herverzekeraars in het risico.”

Uiteraard vinden er ook voortdurend portefeuille- en rendementsanalyses plaats.

Bovengemiddeld

De solvabiliteitsratio volgens Solvency II laat zien dat de Vereende een bovengemiddelde vermogenspositie heeft. De ratio per ultimo 2015 bedroeg 198 procent. Barendse: “Intern hanteren we als eis een ratio van tenminste 150 procent, daar zitten we dus ruim boven.”

Barendse: “Natuurlijk bewaken wij het rendement voor onze aandeelhouders, maar als verzekeraar van bijzondere risico’s hebben we nadrukkelijk ook een maatschappelijke vangnetfunctie. Daarvoor hebben we altijd hoge reserves mogen aanhouden. Ook dat geeft ons nu een relatief hoge solvabiliteit.”

Afgelopen jaar steeg het premie-inkomen met 4,8 procent tot 20,7 miljoen euro. Dit jaar, aldus Barendse, laat een verdere groei zien van zes tot zeven procent. Maar er is meer mogelijk. “Nog te veel adviseurs kennen ons enkel als vangnet- en beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar. Maar we zijn veel meer. Daarom nogmaals: adviseur, kom met je bijzondere risico’s en daag ons uit!”

Reactie toevoegen

 
Editie
Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...

Feit of fabel: bij een schade veroorzaakt door een auto van een diplomaat kun je fluiten naar je centen

Feit of fabel: bij een schade veroorzaakt door een auto van een diplomaat kun je fluiten naar je centen

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers. Maar...

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers....

Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies

Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies

De Vereende zegt zich zorgen te maken over de stijgende schadelast van bezorgbrommers, taxi’s en ‘overige bijzondere voertuigen’. Om het tij te...

Leiden stijgende huizenprijzen tot hogere verzekeringspremies?

Leiden stijgende huizenprijzen tot hogere verzekeringspremies?

Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de premies...

Feit of fabel? Stijgende huizenprijzen leiden tot hogere verzekeringspremies

Feit of fabel? Stijgende huizenprijzen leiden tot hogere verzekeringspremies

Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de...

Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...