De keerzijde van ‘lean’

André van Luijk 2015

Het hypotheekproces gaat – en moet – steeds sneller. Moest een klant voorheen meer dan een week wachten, inmiddels worden er al hypotheken binnen een dag aangeboden. Er zijn zelfs aanbieders die een hypotheek willen aanbieden waarbij het proces maar één uur duurt. Dit soort verwerkingstijden kunnen alleen als het proces efficiënt en ‘lean’ is. Maar wat zijn de gevolgen voor de consument als de hele financiële sector ‘lean’ is?

In veel sectoren is ‘lean’ al jaren een begrip. Termen als ‘lean management’, ‘lean proces’ en ‘lean manufacturing’ komen veel voor in vakliteratuur. De laatste tijd hoor je ook veel over ‘een lean hypotheekproces’.

 ‘Lean’ betekent letterlijk mager of slank. Een slank hypotheekproces dus. Alleen het noodzakelijke aan arbeid wordt nog gedaan. Dat scheelt tijd en geld. Welke hypotheekverstrekker wil dat niet?

Er is ook nog een wereld te winnen. Als je inventariseert hoeveel mogelijke documenten een bank kan opvragen tijdens een hypotheekproces, schrik je behoorlijk. In mijn software staan er bijvoorbeeld al zo’n 250. Een adviseur van een bank vertrouwde me onlangs toe dat zij 350 verschillende documenten kunnen opvragen. Voor een ‘lean’ proces moet dat radicaal anders. De documenten die je opvraagt, moet je immers ook beoordelen. Dat kost tijd en geld. Minder documenten opvragen, kan door slim over het proces na te denken. Wat is echt nodig? Welke klanten bedien ik niet meer? Door na te denken over waar welke verantwoordelijkheid ligt, kun je ook een deel van het proces overlaten aan hypotheekadviseurs.

Maatwerk

De eerste ontwikkelingen zie ik om mij heen gebeuren. Sommige banken nemen de complexere hypotheekaanvragen al niet meer aan. Ook vragen hypotheekverstrekkers minder informatie op. Banken die niet meegaan in het afslanken van hun hypotheekproces, krijgen ongewild steeds complexere aanvragen. Zij moeten investeren in ingewikkelde systemen en acceptanten met specifieke kennis. Deze banken lopen achter de feiten aan en zullen zich uiteindelijk ook gaan focussen op eenvoudige aanvragen. Een hypotheek binnen een uur is immers de toekomst? Dat valt nog maar te bezien. De keerzijde van een lean hypotheekproces is minder maatwerk. En juist maatwerk is een grote wens van marktpartijen, de overheid en klanten. Bij een (te) slank hypotheekproces is uiteindelijk de klant de dupe. Zeker voor klanten met een complexe hypotheekaanvraag zal het in de toekomst steeds moeilijker worden een hypotheekverstrekker te vinden die hun aanvraag überhaupt in overweging wil nemen, laat staan een hypotheek verschaffen.

Faalkosten

De uitdaging voor de markt is dan ook om maatwerk enerzijds te combineren met een zo slank mogelijk proces anderzijds. Er zijn in de sector inderdaad veel inefficiënte uren. Deze ‘faalkosten’ kunnen bijvoorbeeld met een goede ketenintegratie flink omlaag. Daar valt tijd en geld te winnen. Maar dat mag wat mij betreft niet ten koste gaan van maatwerk.

Voor inspiratie kan de hypotheeksector kijken naar andere branches met vergelijkbare complexe processen. Hoe combineren zij een ‘lean proces’ met maatwerk? Van zo’n kijkje over de schutting bij een andere branche valt veel te leren. Waarom zelf opnieuw het wiel uitvinden, als het ook ‘lean’ kan?

‘Van een te lean hypotheekproces is de klant de dupe’

Reactie toevoegen

 
Editie
Gemeente Amersfoort biedt adviseurs hypotheekleads

Gemeente Amersfoort biedt adviseurs hypotheekleads

Gemeente Amersfoort organiseert op 8 mei een hypotheekinformatiemarkt voor hypotheekadviseurs en 550 medewerkers van de gemeente die verplicht hun hypotheek moeten...

Omarm een robot, ga voor advies!

Omarm een robot, ga voor advies!

VVP organiseert op 20 juni 2018 op Landgoed De Horst in Driebergen Zeist (De Baak) voor de vierde keer de Dag van het Topadvies. Dit maal onder de titel: 'Omarm...

Doorstromer loopt al vanaf 2021 risico

Doorstromer loopt al vanaf 2021 risico

In 2001 werd besloten dat de hypotheekrenteaftrek nog maximaal dertig jaar blijft bestaan. De gevolgen van deze aanpassing zijn groot. Voor mensen met een aflossingsvrije...

Kamervragen over uitblijven maatwerk bij hypotheken voor senioren

Kamervragen over uitblijven maatwerk bij hypotheken voor senioren

Tweede-Kamerlid Ronnes (CDA) wil van minister Plasterk weten of het klopt dat meer maatwerk bij hypotheken, zoals door de minister begin juli aangekondigd, niet...

Vollksbank pleit in Tweede Kamer opnieuw voor Bouwspaarmodel

Vollksbank pleit in Tweede Kamer opnieuw voor Bouwspaarmodel

Voer het Bouwspaarmodel in. Dat is de boodschap die Maurice Oostendorp, ceo de Volksbank, op 13 september in de Tweede Kamer. De Volksbank is een van de genodigden...

Abn Amro ziet hypotheekportefeuille groeien

Abn Amro ziet hypotheekportefeuille groeien

ABN Amro zag de hypotheekportefeuille in het tweede kartaal 2017 verder groeien met 300 miljoen euro. Topman Kees van Dijkhuizen: "We blijven investeren in...

Vkg: zomeractie 'hypotheken & kredieten'

Vkg: zomeractie 'hypotheken & kredieten'

VKG houdt een zomeractie in verband met de vernieuwing per 1 augustus van VKG Hypotheken & Kredieten. VKG op haar website: "Vanaf 1 augustus tot en met...

Meer mogelijk dan ondernemer denkt

Meer mogelijk dan ondernemer denkt

Steeds meer adviseurs richten hun pijlen ook op de zelfstandigenmarkt. Drie ervaren adviseurs vertellen hoe zij dit segment benaderen, geven tips en benoemen valkuilen....

Zelf hypotheek afsluiten bij Argenta voor 650 euro

Zelf hypotheek afsluiten bij Argenta voor 650 euro

Bij Argenta kunnen klanten nu kiezen om online zelf een hypotheek af te sluiten zonder advies voor 650 euro of voor het online afsluiten van een hypotheek met advies...

Aantal hypotheken blijft flink stijgen

Aantal hypotheken blijft flink stijgen

Het aantal geregistreerde hypotheken nam in mei 2017 met 28,1 procent toe ten opzichte van mei 2016, van 22.706 naar 29.089. Vergeleken met april 2017 (24.268) is...