De keerzijde van ‘lean’

André van Luijk 2015

Het hypotheekproces gaat – en moet – steeds sneller. Moest een klant voorheen meer dan een week wachten, inmiddels worden er al hypotheken binnen een dag aangeboden. Er zijn zelfs aanbieders die een hypotheek willen aanbieden waarbij het proces maar één uur duurt. Dit soort verwerkingstijden kunnen alleen als het proces efficiënt en ‘lean’ is. Maar wat zijn de gevolgen voor de consument als de hele financiële sector ‘lean’ is?

In veel sectoren is ‘lean’ al jaren een begrip. Termen als ‘lean management’, ‘lean proces’ en ‘lean manufacturing’ komen veel voor in vakliteratuur. De laatste tijd hoor je ook veel over ‘een lean hypotheekproces’.

 ‘Lean’ betekent letterlijk mager of slank. Een slank hypotheekproces dus. Alleen het noodzakelijke aan arbeid wordt nog gedaan. Dat scheelt tijd en geld. Welke hypotheekverstrekker wil dat niet?

Er is ook nog een wereld te winnen. Als je inventariseert hoeveel mogelijke documenten een bank kan opvragen tijdens een hypotheekproces, schrik je behoorlijk. In mijn software staan er bijvoorbeeld al zo’n 250. Een adviseur van een bank vertrouwde me onlangs toe dat zij 350 verschillende documenten kunnen opvragen. Voor een ‘lean’ proces moet dat radicaal anders. De documenten die je opvraagt, moet je immers ook beoordelen. Dat kost tijd en geld. Minder documenten opvragen, kan door slim over het proces na te denken. Wat is echt nodig? Welke klanten bedien ik niet meer? Door na te denken over waar welke verantwoordelijkheid ligt, kun je ook een deel van het proces overlaten aan hypotheekadviseurs.

Maatwerk

De eerste ontwikkelingen zie ik om mij heen gebeuren. Sommige banken nemen de complexere hypotheekaanvragen al niet meer aan. Ook vragen hypotheekverstrekkers minder informatie op. Banken die niet meegaan in het afslanken van hun hypotheekproces, krijgen ongewild steeds complexere aanvragen. Zij moeten investeren in ingewikkelde systemen en acceptanten met specifieke kennis. Deze banken lopen achter de feiten aan en zullen zich uiteindelijk ook gaan focussen op eenvoudige aanvragen. Een hypotheek binnen een uur is immers de toekomst? Dat valt nog maar te bezien. De keerzijde van een lean hypotheekproces is minder maatwerk. En juist maatwerk is een grote wens van marktpartijen, de overheid en klanten. Bij een (te) slank hypotheekproces is uiteindelijk de klant de dupe. Zeker voor klanten met een complexe hypotheekaanvraag zal het in de toekomst steeds moeilijker worden een hypotheekverstrekker te vinden die hun aanvraag überhaupt in overweging wil nemen, laat staan een hypotheek verschaffen.

Faalkosten

De uitdaging voor de markt is dan ook om maatwerk enerzijds te combineren met een zo slank mogelijk proces anderzijds. Er zijn in de sector inderdaad veel inefficiënte uren. Deze ‘faalkosten’ kunnen bijvoorbeeld met een goede ketenintegratie flink omlaag. Daar valt tijd en geld te winnen. Maar dat mag wat mij betreft niet ten koste gaan van maatwerk.

Voor inspiratie kan de hypotheeksector kijken naar andere branches met vergelijkbare complexe processen. Hoe combineren zij een ‘lean proces’ met maatwerk? Van zo’n kijkje over de schutting bij een andere branche valt veel te leren. Waarom zelf opnieuw het wiel uitvinden, als het ook ‘lean’ kan?

‘Van een te lean hypotheekproces is de klant de dupe’

Reactie toevoegen

 
Editie
Adviseur moet niet altijd willen mikken op maximale hypotheek

Adviseur moet niet altijd willen mikken op maximale hypotheek

"Vooral in een stijgende woningmarkt, waar de wettelijke regels voor de consument als knellend kunnen worden ervaren, vind ik het belangrijk te benadrukken dat de...

Bank hoeft niet te lenen voor aflossing

Bank hoeft niet te lenen voor aflossing

HYPOTHEKEN – In 2014 sluit de consument een hypotheek voor 395.000 euro bij de geldverstrekker waarbij de rente voor twintig jaar is vastgesteld op 4,3 procent....

Word een cyborg

Word een cyborg

“Omarm de techniek. Word een cyborg.” Dat gaf André van Luijk (Woonvisie, de Gratis Makelaar) mee aan de adviseurs die zijn kennissessie bijwoonden...

Robot nog lang geen adviseur

Robot nog lang geen adviseur

‘Omarm een robot, ga voor advies’. Dat was het motto van de VVP Dag van het Topadvies 2018. De deelnemers kregen tal van tips hoe ze als financieel...

HDN ziet starters achterblijven

HDN ziet starters achterblijven

Ten opzichte van het tweede kwartaal 2017 is het aantal hypotheekaanvragen door starters bijna tien procent gedaald, aldus HDN. "Dit kan te maken hebben met een...

Adviestip: meer declarabele uren tegen een hoger tarief

Adviestip: meer declarabele uren tegen een hoger tarief

De komende decennia zal het aantal onderdelen waarop adviseurs het verschil kunnen maken kleiner worden. De tarieven op het recht-toe-recht-aan advies zullen afnemen....

Beleggingsfondsen blijven investeren in hypotheken

Beleggingsfondsen blijven investeren in hypotheken

Nederlandse beleggingsfondsen investeerden ook het afgelopen kwartaal weer extra in woninghypotheken, aldus DNB. Het in woninghypotheken geïnvesteerde vermogen...

Minister geen voorstander van 'Airbnb-hypotheek'

Minister geen voorstander van 'Airbnb-hypotheek'

Minister Ollongren is geen voorstander van 'Airbnb-hypotheken', schrijft zij in antwoord op Kamervragen. "Aangezien mij niet bekend is dat dergelijke producten op...

Beschermende maatregel kost consument geld

Beschermende maatregel kost consument geld

HYPOTHEKEN - Artikel 81a Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft luidt: ‘Een aanbieder van een hypothecair krediet offreert voor een consument...

Consument moet geschil zelf met aannemer regelen

Consument moet geschil zelf met aannemer regelen

HYPOTHEKEN - De hypothecaire financiering vindt plaats via een bouwdepot. De consument geeft op enig moment de aanbieder opdracht om van een nota van een leverancier...