Digitale transformatie anno 2020

Hendrik-Jan Verheij DT

(Kennispartner HD Connect in VVP-special Digitale Transformatie) De digitale transformatie van het vak is anno 2020 wat ons betreft dichterbij dan ooit. Goed advies heeft en houdt altijd toegevoegde waarde, maar of de klant goed geld wil betalen voor het scannen van stukken moeten we ons toch echt af gaan vragen. Aan u als adviseur om voor te sorteren op een nieuwe wereld met tooling die u daarbij ondersteunt.

...

Eigenlijk is er in de basis de laatste 20 jaar maar weinig structureel veranderd als je naar het proces van hypotheekadvies en -bemiddeling kijkt. We rekenen nog steeds in adviessoftware en we verzamelen nog steeds bewijsstukken die naar de aanbieders moeten. Daar waar we vroeger aanvragen over de fax stuurden en stukken fysiek verzamelden zien we dat met de brede adoptie van HDN en klantportalen de vorm wel gewijzigd is, maar de inhoud vooralsnog overwegend hetzelfde lijkt te zijn gebleven. Toch zijn er genoeg aanwijzingen dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen. Niet op het niveau van allerhande voorspellingen die ons willen doen geloven hoe de markt er over vijf jaar uitziet maar door de introductie van een aantal zeer concrete initiatieven.

Accelerate

Accelerate is een keten integratieplatform voor financiële producten. Door klanten, intermediaire partijen en aanbieders met elkaar te verbinden zijn we erin geslaagd om een hoge mate van efficiency te realiseren bij onze afnemers.

Het platform voorziet onder andere in leadverwerking, klantinventarisatie, documentgeneratie, opdrachtverwerving en financiële afhandeling, geautomatiseerde documentbeoordeling en geautomatiseerde management rapportages.

HDN vernieuwingen

HDN als standaard en als platform bestaat al geruime tijd en draagt bij aan een hoge mate van standaardisatie en automatisering in de hypotheekketen. De relatief hoge leeftijd van het platform is en was echter ook een rem op mogelijke innovaties. HDN heeft dit onderkend en is as-we-speak bezig met de realisatie van een nieuw en volledig gemoderniseerd platform dat in eerste instantie de huidige werking overneemt. Naast het faciliteren van de huidige keten is het ook een geweldig fundament om in de toekomst te innoveren binnen diezelfde keten, iets wat een stuk lastiger is met het bestaande platform.

Brondata

Inmiddels kennen we allemaal initiatieven zoals Ockto en iWize, die zich toeleggen op het ontsluiten van MijnOverheid-data via de consument aan financieel adviseurs. Door gebruik te maken van mobiele apps en plug-ins kunnen consumenten data aanleveren aan de adviseur die deze data kan inzetten bij het samenstellen van het advies. Tijdsbesparing op data-entry, een als het goed is inhoudelijk betere aanvraag en daardoor meer snelheid in het bemiddeling en acceptatieproces. Accelerate participeert hierin door samen met HDN en een aantal aanbieders te kijken of we deze data ook kunnen delen binnen de context van een hypotheekaanvraag, waardoor de bewijslast rondom bijvoorbeeld inkomen verminderd kan worden.

HDN IA/IX

We kennen allemaal de discussies rondom zorgplicht en portefeuille actualiteit. Hoe kunnen we inzage krijgen in de actuele stand van zaken rondom de hypotheek zodat we klanten beter kunnen informeren en adviseren? Vanuit onze rol als hypotheek softwareplatform zijn we al jaren in gesprek met aanbieders om te kijken hoe we dit soort informatie aan intermediairs kunnen leveren. Goede gesprekken, maar het bleef toch vaak hangen op klanteigenaarschap, compliance en actieve toestemming van de betrokken klanten.

Aegon en HDN hebben in dit kader een pilot gedraaid met als gevolg dat het actief delen van hypotheekinformatie binnenkort het licht gaat zien voor bij hen ondergebrachte hypotheken. Tulp Hypotheken en Adfiz hebben daarnaast een convenant data delen ontwikkeld en ondertekend. Hierbij is Accelerate gevraagd door Tulp om de oplossing ook nog eens technisch te faciliteren door het inbouwen en leveren van respectievelijk IA en IX HDN berichten.

Identity management

Op 29 september 2018 is de Europese eIDAS-verordening ingegaan. Vanaf dat moment moeten publieke organisaties en private organisaties met een publieke taak Europees erkende inlogmiddelen accepteren binnen de digitale dienstverlening. Daar waar E-herkenning voorheen alleen beschikbaar was voor bedrijven kunnen straks ook consumenten Europese E-herkenningsmiddelen aanvragen en gebruiken. Afhankelijk van het niveau waarop deze gecertificeerd worden, kunnen hiermee zaken als rechtsgeldig ondertekenen en identiteitsvaststelling worden geregeld. Na vaststelling van de identiteit van een aanvrager krijgt deze de beschikking over een certificaat bij een vertrouwde uitgever. Deze uitgever stelt bijvoorbeeld een app beschikbaar op een mobiele telefoon waarmee consumenten dan rechtsgeldig kunnen ondertekenen en identificeren.

In de dagelijkse praktijk betekent dit voor de adviseur een vervanging van het kopietje paspoort en het digitaal ondertekenen van de opdracht tot dienstverlening en het adviesrapport. Ook kan bij acceptatie door de verstrekker de offerte op deze wijze ondertekend worden.

Hendrik-Jan Verheij: ‘Zeer concrete initiatieven voor digitale transformatie.’

Toegang

Als adviseur vraag je je wellicht af hoe je toegang kunt krijgen tot dit soort innovatieve diensten. Een deel van die toegang komt tot stand doordat HDN een belangrijke rol speelt in deze initiatieven. Daarnaast is het belangrijk dat je softwareplatformen gebruikt die deze technologie omarmen. Ook aanbieders hebben hierin een grote verantwoordelijkheid als het gaat om de acceptatie van nieuwe standaarden en het omarmen van technologie. Wij nodigen ze dan ook van harte uit om aan te haken bij het efficiënter maken van de keten.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP-special Digitale Transformatie

VVP-special Digitale Transformatie

Digitale transformatie vraagt om leiderschap. Dat zeggen de acht kennispartners van de nieuwe VVP-special Digitale Transformatie. Werkelijke digitale transformatie...

Digitale transformatie vereist nog meer samenwerking in de keten

Digitale transformatie vereist nog meer samenwerking in de keten

(Kennispartner Allianz in VVP-special Digitale Transformatie) Klantwensen en klanteisen zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Op digitaal vlak vereist dit...

Tulp Hypotheken kiest als eerste voor ‘Accelerate Lender Solutions’

Tulp Hypotheken kiest als eerste voor ‘Accelerate Lender Solutions’

Tulp Hypotheken heeft als eerste geldverstrekker het nieuwe platform Accelerate Lender Solutions van HD Connect in gebruik genomen. Hiermee is Tulp in staat...