Digitale transformatie anno 2020

Hendrik-Jan Verheij DT

(Kennispartner HD Connect in VVP-special Digitale Transformatie) De digitale transformatie van het vak is anno 2020 wat ons betreft dichterbij dan ooit. Goed advies heeft en houdt altijd toegevoegde waarde, maar of de klant goed geld wil betalen voor het scannen van stukken moeten we ons toch echt af gaan vragen. Aan u als adviseur om voor te sorteren op een nieuwe wereld met tooling die u daarbij ondersteunt.

...

Eigenlijk is er in de basis de laatste 20 jaar maar weinig structureel veranderd als je naar het proces van hypotheekadvies en -bemiddeling kijkt. We rekenen nog steeds in adviessoftware en we verzamelen nog steeds bewijsstukken die naar de aanbieders moeten. Daar waar we vroeger aanvragen over de fax stuurden en stukken fysiek verzamelden zien we dat met de brede adoptie van HDN en klantportalen de vorm wel gewijzigd is, maar de inhoud vooralsnog overwegend hetzelfde lijkt te zijn gebleven. Toch zijn er genoeg aanwijzingen dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen. Niet op het niveau van allerhande voorspellingen die ons willen doen geloven hoe de markt er over vijf jaar uitziet maar door de introductie van een aantal zeer concrete initiatieven.

Accelerate

Accelerate is een keten integratieplatform voor financiële producten. Door klanten, intermediaire partijen en aanbieders met elkaar te verbinden zijn we erin geslaagd om een hoge mate van efficiency te realiseren bij onze afnemers.

Het platform voorziet onder andere in leadverwerking, klantinventarisatie, documentgeneratie, opdrachtverwerving en financiële afhandeling, geautomatiseerde documentbeoordeling en geautomatiseerde management rapportages.

HDN vernieuwingen

HDN als standaard en als platform bestaat al geruime tijd en draagt bij aan een hoge mate van standaardisatie en automatisering in de hypotheekketen. De relatief hoge leeftijd van het platform is en was echter ook een rem op mogelijke innovaties. HDN heeft dit onderkend en is as-we-speak bezig met de realisatie van een nieuw en volledig gemoderniseerd platform dat in eerste instantie de huidige werking overneemt. Naast het faciliteren van de huidige keten is het ook een geweldig fundament om in de toekomst te innoveren binnen diezelfde keten, iets wat een stuk lastiger is met het bestaande platform.

Brondata

Inmiddels kennen we allemaal initiatieven zoals Ockto en iWize, die zich toeleggen op het ontsluiten van MijnOverheid-data via de consument aan financieel adviseurs. Door gebruik te maken van mobiele apps en plug-ins kunnen consumenten data aanleveren aan de adviseur die deze data kan inzetten bij het samenstellen van het advies. Tijdsbesparing op data-entry, een als het goed is inhoudelijk betere aanvraag en daardoor meer snelheid in het bemiddeling en acceptatieproces. Accelerate participeert hierin door samen met HDN en een aantal aanbieders te kijken of we deze data ook kunnen delen binnen de context van een hypotheekaanvraag, waardoor de bewijslast rondom bijvoorbeeld inkomen verminderd kan worden.

HDN IA/IX

We kennen allemaal de discussies rondom zorgplicht en portefeuille actualiteit. Hoe kunnen we inzage krijgen in de actuele stand van zaken rondom de hypotheek zodat we klanten beter kunnen informeren en adviseren? Vanuit onze rol als hypotheek softwareplatform zijn we al jaren in gesprek met aanbieders om te kijken hoe we dit soort informatie aan intermediairs kunnen leveren. Goede gesprekken, maar het bleef toch vaak hangen op klanteigenaarschap, compliance en actieve toestemming van de betrokken klanten.

Aegon en HDN hebben in dit kader een pilot gedraaid met als gevolg dat het actief delen van hypotheekinformatie binnenkort het licht gaat zien voor bij hen ondergebrachte hypotheken. Tulp Hypotheken en Adfiz hebben daarnaast een convenant data delen ontwikkeld en ondertekend. Hierbij is Accelerate gevraagd door Tulp om de oplossing ook nog eens technisch te faciliteren door het inbouwen en leveren van respectievelijk IA en IX HDN berichten.

Identity management

Op 29 september 2018 is de Europese eIDAS-verordening ingegaan. Vanaf dat moment moeten publieke organisaties en private organisaties met een publieke taak Europees erkende inlogmiddelen accepteren binnen de digitale dienstverlening. Daar waar E-herkenning voorheen alleen beschikbaar was voor bedrijven kunnen straks ook consumenten Europese E-herkenningsmiddelen aanvragen en gebruiken. Afhankelijk van het niveau waarop deze gecertificeerd worden, kunnen hiermee zaken als rechtsgeldig ondertekenen en identiteitsvaststelling worden geregeld. Na vaststelling van de identiteit van een aanvrager krijgt deze de beschikking over een certificaat bij een vertrouwde uitgever. Deze uitgever stelt bijvoorbeeld een app beschikbaar op een mobiele telefoon waarmee consumenten dan rechtsgeldig kunnen ondertekenen en identificeren.

In de dagelijkse praktijk betekent dit voor de adviseur een vervanging van het kopietje paspoort en het digitaal ondertekenen van de opdracht tot dienstverlening en het adviesrapport. Ook kan bij acceptatie door de verstrekker de offerte op deze wijze ondertekend worden.

Hendrik-Jan Verheij: ‘Zeer concrete initiatieven voor digitale transformatie.’

Toegang

Als adviseur vraag je je wellicht af hoe je toegang kunt krijgen tot dit soort innovatieve diensten. Een deel van die toegang komt tot stand doordat HDN een belangrijke rol speelt in deze initiatieven. Daarnaast is het belangrijk dat je softwareplatformen gebruikt die deze technologie omarmen. Ook aanbieders hebben hierin een grote verantwoordelijkheid als het gaat om de acceptatie van nieuwe standaarden en het omarmen van technologie. Wij nodigen ze dan ook van harte uit om aan te haken bij het efficiënter maken van de keten.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Grip op gegevens

Grip op gegevens

(Kennispartner nexxbiz in VVP-special Digitale Transformatie) Hoe kwamen beslissingen precies tot stand en op welk moment? Welke berekeningen gingen eraan vooraf?...

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) “Het massaal omarmen door verzekeraars én volmachtbedrijven van het door de Stichting Uniforme Inrichting...

Tijdwinst door volmachten

Tijdwinst door volmachten

“We zijn volop bezig met het verankeren van digitalisering in ons advieskantoor en dat vergt tijd. Door de komst van volmachten in de zakelijke markt boeken...

Digitale transformatie als middel om het adviesvak te versterken

Digitale transformatie als middel om het adviesvak te versterken

(Kennispartner Nationale-Nederlanden in VVP-special Digitale Transformatie) “In de zakelijke dienstverlening is digitalisering een middel voor adviseurs...

De computer verslaat de mens! Maar voorlopig nog niet

De computer verslaat de mens! Maar voorlopig nog niet

“De computer verslaat de mens.” Aldus Jeroen Oversteegen stellig, als we hem vragen naar zijn visie op de digitalisering van het advieskantoor in 2025....

Onderscheidend door innovatie en samenwerking

Onderscheidend door innovatie en samenwerking

(Kennispartner Link Asset Services in VVP-special Digitale Transformatie) Bij veel adviseurs gaat bij de naam van de nieuwe servicer ‘Link Asset Services’...

Digitaal platform helpt Over Rood

Digitaal platform helpt Over Rood

In 2013 richtte succesvol ondernemer Peter van Bergen samen met Gijs van Arken en Bert Rorije Over Rood op, een stichting voor ondernemers die in grote financiële...

Een platform voor de gehele markt

Een platform voor de gehele markt

(Kennispartner ING Hypotheken in VVP-special Digitale Transformatie) Klanten en adviseurs ervaren in hun dagelijks leven steeds meer digitalisering en gemak. Jacques...

EDV Groep wordt CUMUS en wijzigt koers

EDV Groep wordt CUMUS en wijzigt koers

(Kennispartner CUMUS in VVP-special Digitale Transformatie) In 2020 veranderen we van koers. Een andere naam is hier onderdeel van, maar dat is zeker niet alles....

Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

(door Gert Vasse, Ockto) Waar staan we eigenlijk met de digitalisering in de adviessector? Nou, er is eigenlijk een digitale revolutie gaande. En dat is goed nieuws...