Durf te veranderen

John Barkmeijer DT

“Kijk goed bij de digitalisering van processen naar wat je doet en waarom je het doet. Ook is het belangrijk dat je durft te veranderen. Er zijn heel veel zaken die je altijd op een bepaalde manier hebt gedaan, maar die op een andere manier beter kunnen. Digitalisering kost in aanvang tijd en geld. Maar als ik zie wat het ons heeft opgeleverd dan ben ik blij dat we die investeringen hebben gedaan”, aldus John Barkmeijer van Besems Verzekeringen en Hypotheken uit Alblasserdam.

Besems Verzekeringen en Hypotheken bestaat sinds 1989. Het advieskantoor telt elf medewerkers die ongeveer 3.500 klanten bedienen in en om Alblasserdam. “We zijn actief op het gebied van hypotheken, verzekeringen en financieel advies. We willen op een persoonlijke manier, betrokken, bekwaam en begrijpelijk adviseren. Deze woorden passen bij ons en vormen de basis voor alles wat we doen en willen uitstralen.”

De administratie is volledig digitaal. Het kantoor kent geen papieren dossiers. “Vanaf 2013 maken we gebruik van onze eigen tool ‘Mijn hypotheekaanvraag’. Hiermee kunnen klanten online de aanvraag van hun hypotheek volgen en kunnen we alles rond de aanvraag van de hypotheek digitaal met onze klant delen. Alle documenten van klanten ontvangen we via deze tool en kunnen we op die manier eenvoudig controleren. Dat heeft ons in de afgelopen jaren heel veel efficiëntie opgeleverd. Verder hebben we voor diverse processen workflows gemaakt in ons CRM-systeem. We zien daar inmiddels ook de voordelen van en gaan dat voor zo veel mogelijk processen verder bouwen.”

Barkmeijer ziet op dit moment nog geen perfecte digitaliseringstool. “Het is wat ons betreft een uitdaging om op het juiste moment in te stappen in nieuwe ontwikkelingen. Neem als voorbeeld Ockto of de inkomensbepaling loondienst via UWV. Op zich heel handige tools waar we graag bij aanhaken. In veel gevallen frustreren ze op dit moment ons proces nog bij hypotheekaanvragen. Dat komt op termijn denk ik wel goed, maar we hebben, doordat we met alle geldverstrekkers werken, nu nog te vaak te maken met uitzonderingen in ons proces.”

Het bouwen van workflows en de verzekeringsanalyse voor particulieren doet het kantoor zelf met de beschikbare software. “Mijn hypotheekaanvraag hebben we laten bouwen. Daar heb je echt een expert voor nodig. Daarbij is het ook handig als iemand het eens van een andere kant bekijkt dan jijzelf.”

Ideaal

“Het ideale gedigitaliseerde kantoor in 2025 is wat mij betreft een kantoor waarbij alle systemen ‘met elkaar kunnen praten’ en het CRM-systeem het hart vormt van het bedrijf. Het systeem moet ons ‘zelfdenkend’ voeden met signalen die op dat moment belangrijk zijn voor een klant. Dat kan het aanpassen van de autoverzekering zijn, een nieuwe rentevaste periode maar ook een wijziging in persoonlijke omstandigheden. Het systeem moet zo gebouwd zijn dat er in de meeste gevallen meteen een advies beschikbaar is op basis van vooraf bepaalde voorwaarden. Op die manier krijg je nog meer tijd voor je klant en blijven zaken actueel. Het communiceren blijf je als adviseur wel zelf doen, op een manier die bij jouw en je klanten past. Bij ons betekent dat nog meer tijd voor persoonlijk contact. Ik begrijp dat dit tegen het gevoel van digitalisering ingaat. Wanneer je echter met de juiste digitale ondersteuning je handen vrij hebt kun je lekker adviseren en heb je alle tijd voor je klant.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

(door Gert Vasse, Ockto) Waar staan we eigenlijk met de digitalisering in de adviessector? Nou, er is eigenlijk een digitale revolutie gaande. En dat is goed nieuws...

Digitale transformatie anno 2020

Digitale transformatie anno 2020

(Kennispartner HD Connect in VVP-special Digitale Transformatie) De digitale transformatie van het vak is anno 2020 wat ons betreft dichterbij dan ooit. Goed advies...

VVP-special Digitale Transformatie

VVP-special Digitale Transformatie

Digitale transformatie vraagt om leiderschap. Dat zeggen de acht kennispartners van de nieuwe VVP-special Digitale Transformatie. Werkelijke digitale transformatie...

Digitale transformatie vereist nog meer samenwerking in de keten

Digitale transformatie vereist nog meer samenwerking in de keten

(Kennispartner Allianz in VVP-special Digitale Transformatie) Klantwensen en klanteisen zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Op digitaal vlak vereist dit...