Durf te veranderen

John Barkmeijer DT

“Kijk goed bij de digitalisering van processen naar wat je doet en waarom je het doet. Ook is het belangrijk dat je durft te veranderen. Er zijn heel veel zaken die je altijd op een bepaalde manier hebt gedaan, maar die op een andere manier beter kunnen. Digitalisering kost in aanvang tijd en geld. Maar als ik zie wat het ons heeft opgeleverd dan ben ik blij dat we die investeringen hebben gedaan”, aldus John Barkmeijer van Besems Verzekeringen en Hypotheken uit Alblasserdam.

Besems Verzekeringen en Hypotheken bestaat sinds 1989. Het advieskantoor telt elf medewerkers die ongeveer 3.500 klanten bedienen in en om Alblasserdam. “We zijn actief op het gebied van hypotheken, verzekeringen en financieel advies. We willen op een persoonlijke manier, betrokken, bekwaam en begrijpelijk adviseren. Deze woorden passen bij ons en vormen de basis voor alles wat we doen en willen uitstralen.”

De administratie is volledig digitaal. Het kantoor kent geen papieren dossiers. “Vanaf 2013 maken we gebruik van onze eigen tool ‘Mijn hypotheekaanvraag’. Hiermee kunnen klanten online de aanvraag van hun hypotheek volgen en kunnen we alles rond de aanvraag van de hypotheek digitaal met onze klant delen. Alle documenten van klanten ontvangen we via deze tool en kunnen we op die manier eenvoudig controleren. Dat heeft ons in de afgelopen jaren heel veel efficiëntie opgeleverd. Verder hebben we voor diverse processen workflows gemaakt in ons CRM-systeem. We zien daar inmiddels ook de voordelen van en gaan dat voor zo veel mogelijk processen verder bouwen.”

Barkmeijer ziet op dit moment nog geen perfecte digitaliseringstool. “Het is wat ons betreft een uitdaging om op het juiste moment in te stappen in nieuwe ontwikkelingen. Neem als voorbeeld Ockto of de inkomensbepaling loondienst via UWV. Op zich heel handige tools waar we graag bij aanhaken. In veel gevallen frustreren ze op dit moment ons proces nog bij hypotheekaanvragen. Dat komt op termijn denk ik wel goed, maar we hebben, doordat we met alle geldverstrekkers werken, nu nog te vaak te maken met uitzonderingen in ons proces.”

Het bouwen van workflows en de verzekeringsanalyse voor particulieren doet het kantoor zelf met de beschikbare software. “Mijn hypotheekaanvraag hebben we laten bouwen. Daar heb je echt een expert voor nodig. Daarbij is het ook handig als iemand het eens van een andere kant bekijkt dan jijzelf.”

Ideaal

“Het ideale gedigitaliseerde kantoor in 2025 is wat mij betreft een kantoor waarbij alle systemen ‘met elkaar kunnen praten’ en het CRM-systeem het hart vormt van het bedrijf. Het systeem moet ons ‘zelfdenkend’ voeden met signalen die op dat moment belangrijk zijn voor een klant. Dat kan het aanpassen van de autoverzekering zijn, een nieuwe rentevaste periode maar ook een wijziging in persoonlijke omstandigheden. Het systeem moet zo gebouwd zijn dat er in de meeste gevallen meteen een advies beschikbaar is op basis van vooraf bepaalde voorwaarden. Op die manier krijg je nog meer tijd voor je klant en blijven zaken actueel. Het communiceren blijf je als adviseur wel zelf doen, op een manier die bij jouw en je klanten past. Bij ons betekent dat nog meer tijd voor persoonlijk contact. Ik begrijp dat dit tegen het gevoel van digitalisering ingaat. Wanneer je echter met de juiste digitale ondersteuning je handen vrij hebt kun je lekker adviseren en heb je alle tijd voor je klant.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
We openen de black box

We openen de black box

(Kennispartner Voogd & Voogd in VVP-special Digitale Transformatie) Omdat de verzekeringsbranche al in de jaren ’80 aan het automatiseren sloeg, kijkt...

Grip op gegevens

Grip op gegevens

(Kennispartner nexxbiz in VVP-special Digitale Transformatie) Hoe kwamen beslissingen precies tot stand en op welk moment? Welke berekeningen gingen eraan vooraf?...

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) “Het massaal omarmen door verzekeraars én volmachtbedrijven van het door de Stichting Uniforme Inrichting...

Tijdwinst door volmachten

Tijdwinst door volmachten

“We zijn volop bezig met het verankeren van digitalisering in ons advieskantoor en dat vergt tijd. Door de komst van volmachten in de zakelijke markt boeken...

Digitale transformatie als middel om het adviesvak te versterken

Digitale transformatie als middel om het adviesvak te versterken

(Kennispartner Nationale-Nederlanden in VVP-special Digitale Transformatie) “In de zakelijke dienstverlening is digitalisering een middel voor adviseurs...

De computer verslaat de mens! Maar voorlopig nog niet

De computer verslaat de mens! Maar voorlopig nog niet

“De computer verslaat de mens.” Aldus Jeroen Oversteegen stellig, als we hem vragen naar zijn visie op de digitalisering van het advieskantoor in 2025....

Onderscheidend door innovatie en samenwerking

Onderscheidend door innovatie en samenwerking

(Kennispartner Link Asset Services in VVP-special Digitale Transformatie) Bij veel adviseurs gaat bij de naam van de nieuwe servicer ‘Link Asset Services’...

Digitaal platform helpt Over Rood

Digitaal platform helpt Over Rood

In 2013 richtte succesvol ondernemer Peter van Bergen samen met Gijs van Arken en Bert Rorije Over Rood op, een stichting voor ondernemers die in grote financiële...

Een platform voor de gehele markt

Een platform voor de gehele markt

(Kennispartner ING Hypotheken in VVP-special Digitale Transformatie) Klanten en adviseurs ervaren in hun dagelijks leven steeds meer digitalisering en gemak. Jacques...

EDV Groep wordt CUMUS en wijzigt koers

EDV Groep wordt CUMUS en wijzigt koers

(Kennispartner CUMUS in VVP-special Digitale Transformatie) In 2020 veranderen we van koers. Een andere naam is hier onderdeel van, maar dat is zeker niet alles....