Fred de Jong in de rubriek 'Life after corona': betere balans

Fred de Jong zw

In de nieuwe serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Onderzoeker Fred de Jong trapt af. “Ik denk dat de mensheid meer zijn goede kant gaat laten zien de komende jaren.”

Hoe heb jij de coronatijd beleefd? Wat heb je gemist? En wat vond je eigenlijk wel prettig?

“Als zelfstandig ondernemer was ik al gewend aan thuiswerken, dus in die zin is de coronatijd voor mij niet anders geweest. Ik heb gemerkt dat je met de beperkingen van de coronamaatregelen prima in contact kunt blijven met mensen en dat je je vrij snel kunt aanpassen aan de omstandigheden. Wel heb ik het directe persoonlijke contact gemist tijdens presentaties, klantgesprekken, symposia en congressen. Je voert toch betere gesprekken in een fysieke setting dan online. Wat wel prettig is, is het besef dat je veel afspraken ook na corona prima online kunt doen. Even kortsluiten, een eerste aftastend gesprek, een interview, etcetera, hoeft niet altijd fysiek. Dat scheelt tijd en geld (en is ook nog eens beter voor het milieu).”

Wat was de impact op je persoonlijke leven en wat was de impact op je organisatie of bedrijf?

“De impact viel bij ons wel mee. We hebben geleerd om samen thuis te werken (ik en mijn vrouw) en we hebben gemerkt dat onze beide zoons ook thuis konden leren. We hebben een extra bureau neergezet en verder konden we ‘gewoon’ doorwerken. Voor mijn onderzoeks- en advieswerk is online een prima alternatief. Qua opdrachten en omzet heb ik geen verschil gemerkt. Wel is de afwisseling een stuk minder geweest, wat normaal gezien het werk zo leuk maakt. Juist de mix tussen thuiswerken en naar klanten toe en mensen ontmoeten maakt mijn werk zo fijn.”

Welke nieuwe inzichten heb je tijdens de coronatijd opgedaan? Zowel persoonlijk als met je organisatie of bedrijf.

“Dat bepaalde gesprekken en overleggen prima online kunnen. Dat ik goed in staat ben om me aan te passen aan de omstandigheden en dat het leven en werk ook in coronatijd nog steeds prachtig is. Waar ik ook blij mee ben, is dat corona me heeft gedwongen om nieuwe online vaardigheden op te doen, zoals het verzorgen van webinars, online college geven en online workshops doen. Een nieuw inzicht is dat er best veel mensen zijn met allerlei complottheorieën en argwaan tegenover de overheid, politiek, etcetera. Corona heeft ook de wappies wat extra ontmaskerd. Dat maakt het nog belangrijker om feitelijke informatie te geven, goed onderzoek te doen en objectief naar data en cijfers te kijken.”

Life after corona, hoe ziet dat er volgens jou uit? In je eigen leven en in het algemeen.

“Het zal een mix worden tussen thuiswerken en op locatie. Uitwisseling van informatie en kennis gaat online blijven en elkaar ontmoeten, inspiratie opdoen, lol maken, brainstormen, vertrouwen kweken zal weer fysiek gebeuren. Ik denk en hoop dat we met z’n allen bewuster worden van onze impact op de samenleving, het klimaat en onze gezondheid. We hebben de kwetsbare kant nu goed gezien, met dat besef moeten we echt duurzamer gaan leven en werken. En daarmee bedoel ik met duurzaamheid dat we zoeken naar een betere balans tussen economische groei en sociale waarde zonder het klimaat daarmee extra te belasten.”

Denk je dat de mensheid echt iets geleerd heeft van corona? Zoja, wat?

“Ik ga altijd uit van het goede in de mens (de meeste mensen deugen). Het gaat over het algemeen heel goed met ons. Ik denk dat de mensheid wel wat bewuster gaat leven, maar velen zullen ook snel weer in het oude patroon terugvallen. De negativiteit van het afgelopen jaar geeft nu ruimte om meer te kijken naar alle positieve en mooie dingen in het leven en in je werk. Dus ik denk dat de mensheid meer zijn goede kant gaat laten zien de komende jaren. Ik kijk dan ook positief naar de toekomst, zowel privé, zakelijk als qua samenleving.”

Wat heeft de financiële sector geleerd van de coronatijd of wat zou de sector van de coronatijd volgens jou kunnen leren?

“De financiële sector heeft kunnen laten zien dat ze een belangrijke maatschappelijke functie heeft. Denk aan de extra financiering door banken, verzekeraars met betaalregelingen, de werking van de zorg (met hulp van de verzekeraars). Door corona zie ik een versnelling in het werken aan het behalen van de duurzaamheidsdoelen, ook bij financiële instellingen. Daar moet nu verder op worden doorgepakt. Bij financieel adviseurs zag ik het vermogen om snel aan te passen aan de omstandigheden, zoals met advies op afstand en het begeleiden van ondernemers in financieel zwaar weer.

De hele sector, dus ook de financieel adviesmarkt, zou kunnen leren dat je met jouw dienstverlening juist als klanten het financieel en sociaal zwaar hebben, echt impact kunt hebben. De waarde van financieel advies was nog nooit zo tastbaar als de afgelopen tijd. Verder beseft de sector hopelijk dat zij een spilfunctie kan vervullen in het verduurzamen (zorgen voor brede welvaart) van onze samenleving en het bedrijfsleven en dat daar nu na corona veel meer aandacht naar toe moet.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...

‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van vvp online: de rubriek like & unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de...

ProfCollege Fred de Jong over toekomst financiële adviesmarkt

ProfCollege Fred de Jong over toekomst financiële adviesmarkt

Wat betekent de evaluatie van het provisieverbod voor de toekomst van de financieel adviesmarkt? In hoeverre is de discussie over actieve provisietransparantie van...

"Nuance bewaren in discussie provisietransparantie"

"Nuance bewaren in discussie provisietransparantie"

"Ik ben ervan overtuigd dat als ik aan 1.000 consumenten zou vragen of men actief geïnformeerd wil worden over de beloning die Jumbo ontvangt voor het verkopen...

Provisietransparantie

Provisietransparantie

Door Fred de Jong De AFM heeft in haar reactie op de consultatie van de IDD (Europese Richtlijn Verzekeringsdistributie) voorgesteld om actieve transparantie over...

Waar is de ambitie in de adviessector?

Waar is de ambitie in de adviessector?

"John F. Kennedy vroeg ooit aan een schoonmaker die de vloeren aan het dweilen was op het NASA hoofdkwartier, wat hij daar deed. Hij antwoordde dat hij meehielp...

De waarde van advies

De waarde van advies

Laten we afspreken dat we het vanaf nu niet meer hebben over de kosten, maar over de prijs en de waarde van financieel advies. Aldus blogt Fred de Jong op www.newfinancialforum.nl. Financieel...

Trendonderzoek starters intermediaire markt

Trendonderzoek starters intermediaire markt

Adviesbureau Fred de Jong en SparklingCRM zijn het 'Trendonderzoek starters in de intermediaire markt' begonnen.     De Jong: "Jaarlijks starten...

Zelfredzaamheid

Zelfredzaamheid

Het zou voor de consument en de financieel adviseur een zegen zijn als de handschoen van integraal advies wordt opgepakt, betoogt onderzoeker Fred de Jong in zijn...

Integraal advies als perfect business model voor adviseurs

Integraal advies als perfect business model voor adviseurs

Integraal advies is een perfect business model voor het onafhankelijke intermediair, betoogt onderzoeker Fred de Jong in zijn nieuwe blog op het New Financial Forum....