Fred de Jong in de rubriek 'Life after corona': betere balans

Fred de Jong zw

In de nieuwe serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Onderzoeker Fred de Jong trapt af. “Ik denk dat de mensheid meer zijn goede kant gaat laten zien de komende jaren.”

Hoe heb jij de coronatijd beleefd? Wat heb je gemist? En wat vond je eigenlijk wel prettig?

“Als zelfstandig ondernemer was ik al gewend aan thuiswerken, dus in die zin is de coronatijd voor mij niet anders geweest. Ik heb gemerkt dat je met de beperkingen van de coronamaatregelen prima in contact kunt blijven met mensen en dat je je vrij snel kunt aanpassen aan de omstandigheden. Wel heb ik het directe persoonlijke contact gemist tijdens presentaties, klantgesprekken, symposia en congressen. Je voert toch betere gesprekken in een fysieke setting dan online. Wat wel prettig is, is het besef dat je veel afspraken ook na corona prima online kunt doen. Even kortsluiten, een eerste aftastend gesprek, een interview, etcetera, hoeft niet altijd fysiek. Dat scheelt tijd en geld (en is ook nog eens beter voor het milieu).”

Wat was de impact op je persoonlijke leven en wat was de impact op je organisatie of bedrijf?

“De impact viel bij ons wel mee. We hebben geleerd om samen thuis te werken (ik en mijn vrouw) en we hebben gemerkt dat onze beide zoons ook thuis konden leren. We hebben een extra bureau neergezet en verder konden we ‘gewoon’ doorwerken. Voor mijn onderzoeks- en advieswerk is online een prima alternatief. Qua opdrachten en omzet heb ik geen verschil gemerkt. Wel is de afwisseling een stuk minder geweest, wat normaal gezien het werk zo leuk maakt. Juist de mix tussen thuiswerken en naar klanten toe en mensen ontmoeten maakt mijn werk zo fijn.”

Welke nieuwe inzichten heb je tijdens de coronatijd opgedaan? Zowel persoonlijk als met je organisatie of bedrijf.

“Dat bepaalde gesprekken en overleggen prima online kunnen. Dat ik goed in staat ben om me aan te passen aan de omstandigheden en dat het leven en werk ook in coronatijd nog steeds prachtig is. Waar ik ook blij mee ben, is dat corona me heeft gedwongen om nieuwe online vaardigheden op te doen, zoals het verzorgen van webinars, online college geven en online workshops doen. Een nieuw inzicht is dat er best veel mensen zijn met allerlei complottheorieën en argwaan tegenover de overheid, politiek, etcetera. Corona heeft ook de wappies wat extra ontmaskerd. Dat maakt het nog belangrijker om feitelijke informatie te geven, goed onderzoek te doen en objectief naar data en cijfers te kijken.”

Life after corona, hoe ziet dat er volgens jou uit? In je eigen leven en in het algemeen.

“Het zal een mix worden tussen thuiswerken en op locatie. Uitwisseling van informatie en kennis gaat online blijven en elkaar ontmoeten, inspiratie opdoen, lol maken, brainstormen, vertrouwen kweken zal weer fysiek gebeuren. Ik denk en hoop dat we met z’n allen bewuster worden van onze impact op de samenleving, het klimaat en onze gezondheid. We hebben de kwetsbare kant nu goed gezien, met dat besef moeten we echt duurzamer gaan leven en werken. En daarmee bedoel ik met duurzaamheid dat we zoeken naar een betere balans tussen economische groei en sociale waarde zonder het klimaat daarmee extra te belasten.”

Denk je dat de mensheid echt iets geleerd heeft van corona? Zoja, wat?

“Ik ga altijd uit van het goede in de mens (de meeste mensen deugen). Het gaat over het algemeen heel goed met ons. Ik denk dat de mensheid wel wat bewuster gaat leven, maar velen zullen ook snel weer in het oude patroon terugvallen. De negativiteit van het afgelopen jaar geeft nu ruimte om meer te kijken naar alle positieve en mooie dingen in het leven en in je werk. Dus ik denk dat de mensheid meer zijn goede kant gaat laten zien de komende jaren. Ik kijk dan ook positief naar de toekomst, zowel privé, zakelijk als qua samenleving.”

Wat heeft de financiële sector geleerd van de coronatijd of wat zou de sector van de coronatijd volgens jou kunnen leren?

“De financiële sector heeft kunnen laten zien dat ze een belangrijke maatschappelijke functie heeft. Denk aan de extra financiering door banken, verzekeraars met betaalregelingen, de werking van de zorg (met hulp van de verzekeraars). Door corona zie ik een versnelling in het werken aan het behalen van de duurzaamheidsdoelen, ook bij financiële instellingen. Daar moet nu verder op worden doorgepakt. Bij financieel adviseurs zag ik het vermogen om snel aan te passen aan de omstandigheden, zoals met advies op afstand en het begeleiden van ondernemers in financieel zwaar weer.

De hele sector, dus ook de financieel adviesmarkt, zou kunnen leren dat je met jouw dienstverlening juist als klanten het financieel en sociaal zwaar hebben, echt impact kunt hebben. De waarde van financieel advies was nog nooit zo tastbaar als de afgelopen tijd. Verder beseft de sector hopelijk dat zij een spilfunctie kan vervullen in het verduurzamen (zorgen voor brede welvaart) van onze samenleving en het bedrijfsleven en dat daar nu na corona veel meer aandacht naar toe moet.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Unieke positie van adviseur verzilveren

Unieke positie van adviseur verzilveren

Uit onderzoek blijkt, dat zelfstandig financieel adviseurs een betere uitgangspositie bij de consument hebben om hun vertrouwenspersoon te zijn dan banken en verzekeraars....

Rol van financieel regisseur mooi perspectief voor adviseurs

Rol van financieel regisseur mooi perspectief voor adviseurs

De helft van de consumenten heeft behoefte aan één financieel regisseur die over al zijn financiële zaken waakt. Dat is het resultaat van een...

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe het...

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid intermediair’...

Klantkennis sleutel tot succes

Klantkennis sleutel tot succes

Het intermediair staat dichtbij de klant, heeft vaak een lokale functie en de waardepropositie is bijna altijd die van customer intimacy. Toch is er voor het intermediair...

Afscheidsinterview Berend Tooms in VVP 3

Afscheidsinterview Berend Tooms in VVP 3

Financieel adviseur Berend Tooms verruilt Den Haag voor Spanje, waar hij samen met zijn vrouw José appartementen gaat verhuren. Tussen de verhuisdozen blikt...

Actieve transparantie biedt juist kansen

Actieve transparantie biedt juist kansen

(door Fred de Jong) In alle discussies aangaande de financiële adviesmarkt wordt gerept over de noodzaak tot een gelijk speelveld. De vraag is of het zelfstandige...

Fred de Jong start ProfVisie voor adviseurs

Fred de Jong start ProfVisie voor adviseurs

Met de nieuwe dienst ProfVisie biedt Fred de Jong zich aan als sparringpartner van adviseurs. Fred de Jong: "De afgelopen tijd word ik regelmatig gevraagd om met...