Rol van het Nederlands Bureau als Informatiecentrum

de Vereende logo groot

In eerdere nieuwsbrieven hebben wij aandacht besteed aan het Nederlands Bureau wat onze positie bij bijvoorbeeld de 'groene kaart' betreft. Deze keer staan wij stil bij de rol als 'Informatiecentrum'. We spreken dan over het verstrekken van informatie over waar een buitenlands motorvoertuig verzekerd is en welke vertegenwoordiger (correspondent) die verzekeraar in Nederland heeft aangesteld. In de praktijk is dit een belangrijke taak en worden honderden van dat soort aanvragen per week behandeld. Goede reden om er hier eens nader op in te gaan.

Deze taak is in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) vastgelegd in de artikelen 27 a t/m i als uitvloeisel van eerdere regelgeving uit Brussel (EU-richtlijn motorrijtuigverzekeringen). Bepaald is daar wie deze wettelijke taak uitvoert: voor Nederland het NL Bureau dus. In het laatste lid wordt nog opgemerkt dat deze taak alleen kan worden uitgevoerd door goed samen te werken met vergelijkbare buitenlandse organisaties. Het NL Bureau heeft immers de gevraagde informatie niet zelf in bezit, maar wisselt deze uit met buitenlandse zusterorganisaties. Omgekeerd bevragen buitenlandse informatiecentra ons met vergelijkbare vragen over Nederlandse voertuigen.

Ook is wettelijk bepaald welke info moet worden geleverd. Het gaat met name om het leveren van de gegevens van de buitenlandse verzekeraar en diens vertegenwoordiger en niet om andere zaken die de schade betreffen zoals een politierapport of informatie over het schadevergoedingsrecht in een ander land.  Onder bepaalde voorwaarden kunnen ook de n.a.w.-gegevens van een aansprakelijke partij worden opgevraagd, bijvoorbeeld als deze onverzekerd blijkt.

De informatieaanvraag kan betrekking hebben op een aanrijding in Nederland met een buitenlands voertuig, of op een aanrijding elders in de E.U. Het is van belang dat het inderdaad om een aanrijding gaat, anders ontbreekt op grond van privacywetgeving voor ons de rechtsgrond voor het verstrekken van  informatie.  

Tot slot interessant om op te merken dat het NL-Bureau u inmiddels ook behulpzaam kan zijn met het vragen van verzekeringsgegevens bij een verkeersongeval in een aantal landen buiten de E.U. Wij noemen in alfabetische volgorde: Albanië, Bosnië, Marokko, Oekraïne, Turkije, Wit-Rusland en Zwitserland.

Het leek ons goed dit aspect van onze dienstverlening bij u voor het voetlicht te brengen, zodat u in voorkomende gevallen een beroep op ons kunt doen!

Reactie toevoegen

 
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...