Rol van het Nederlands Bureau als Informatiecentrum

de Vereende logo groot

In eerdere nieuwsbrieven hebben wij aandacht besteed aan het Nederlands Bureau wat onze positie bij bijvoorbeeld de 'groene kaart' betreft. Deze keer staan wij stil bij de rol als 'Informatiecentrum'. We spreken dan over het verstrekken van informatie over waar een buitenlands motorvoertuig verzekerd is en welke vertegenwoordiger (correspondent) die verzekeraar in Nederland heeft aangesteld. In de praktijk is dit een belangrijke taak en worden honderden van dat soort aanvragen per week behandeld. Goede reden om er hier eens nader op in te gaan.

Deze taak is in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) vastgelegd in de artikelen 27 a t/m i als uitvloeisel van eerdere regelgeving uit Brussel (EU-richtlijn motorrijtuigverzekeringen). Bepaald is daar wie deze wettelijke taak uitvoert: voor Nederland het NL Bureau dus. In het laatste lid wordt nog opgemerkt dat deze taak alleen kan worden uitgevoerd door goed samen te werken met vergelijkbare buitenlandse organisaties. Het NL Bureau heeft immers de gevraagde informatie niet zelf in bezit, maar wisselt deze uit met buitenlandse zusterorganisaties. Omgekeerd bevragen buitenlandse informatiecentra ons met vergelijkbare vragen over Nederlandse voertuigen.

Ook is wettelijk bepaald welke info moet worden geleverd. Het gaat met name om het leveren van de gegevens van de buitenlandse verzekeraar en diens vertegenwoordiger en niet om andere zaken die de schade betreffen zoals een politierapport of informatie over het schadevergoedingsrecht in een ander land.  Onder bepaalde voorwaarden kunnen ook de n.a.w.-gegevens van een aansprakelijke partij worden opgevraagd, bijvoorbeeld als deze onverzekerd blijkt.

De informatieaanvraag kan betrekking hebben op een aanrijding in Nederland met een buitenlands voertuig, of op een aanrijding elders in de E.U. Het is van belang dat het inderdaad om een aanrijding gaat, anders ontbreekt op grond van privacywetgeving voor ons de rechtsgrond voor het verstrekken van  informatie.  

Tot slot interessant om op te merken dat het NL-Bureau u inmiddels ook behulpzaam kan zijn met het vragen van verzekeringsgegevens bij een verkeersongeval in een aantal landen buiten de E.U. Wij noemen in alfabetische volgorde: Albanië, Bosnië, Marokko, Oekraïne, Turkije, Wit-Rusland en Zwitserland.

Het leek ons goed dit aspect van onze dienstverlening bij u voor het voetlicht te brengen, zodat u in voorkomende gevallen een beroep op ons kunt doen!

Reactie toevoegen

 
Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...

Feit of fabel: bij een schade veroorzaakt door een auto van een diplomaat kun je fluiten naar je centen

Feit of fabel: bij een schade veroorzaakt door een auto van een diplomaat kun je fluiten naar je centen

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers. Maar...

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers....

Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies

Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies

De Vereende zegt zich zorgen te maken over de stijgende schadelast van bezorgbrommers, taxi’s en ‘overige bijzondere voertuigen’. Om het tij te...

Leiden stijgende huizenprijzen tot hogere verzekeringspremies?

Leiden stijgende huizenprijzen tot hogere verzekeringspremies?

Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de premies...

Feit of fabel? Stijgende huizenprijzen leiden tot hogere verzekeringspremies

Feit of fabel? Stijgende huizenprijzen leiden tot hogere verzekeringspremies

Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de...

Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...