Rol van het Nederlands Bureau als Informatiecentrum

de Vereende logo groot

In eerdere nieuwsbrieven hebben wij aandacht besteed aan het Nederlands Bureau wat onze positie bij bijvoorbeeld de 'groene kaart' betreft. Deze keer staan wij stil bij de rol als 'Informatiecentrum'. We spreken dan over het verstrekken van informatie over waar een buitenlands motorvoertuig verzekerd is en welke vertegenwoordiger (correspondent) die verzekeraar in Nederland heeft aangesteld. In de praktijk is dit een belangrijke taak en worden honderden van dat soort aanvragen per week behandeld. Goede reden om er hier eens nader op in te gaan.

Deze taak is in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) vastgelegd in de artikelen 27 a t/m i als uitvloeisel van eerdere regelgeving uit Brussel (EU-richtlijn motorrijtuigverzekeringen). Bepaald is daar wie deze wettelijke taak uitvoert: voor Nederland het NL Bureau dus. In het laatste lid wordt nog opgemerkt dat deze taak alleen kan worden uitgevoerd door goed samen te werken met vergelijkbare buitenlandse organisaties. Het NL Bureau heeft immers de gevraagde informatie niet zelf in bezit, maar wisselt deze uit met buitenlandse zusterorganisaties. Omgekeerd bevragen buitenlandse informatiecentra ons met vergelijkbare vragen over Nederlandse voertuigen.

Ook is wettelijk bepaald welke info moet worden geleverd. Het gaat met name om het leveren van de gegevens van de buitenlandse verzekeraar en diens vertegenwoordiger en niet om andere zaken die de schade betreffen zoals een politierapport of informatie over het schadevergoedingsrecht in een ander land.  Onder bepaalde voorwaarden kunnen ook de n.a.w.-gegevens van een aansprakelijke partij worden opgevraagd, bijvoorbeeld als deze onverzekerd blijkt.

De informatieaanvraag kan betrekking hebben op een aanrijding in Nederland met een buitenlands voertuig, of op een aanrijding elders in de E.U. Het is van belang dat het inderdaad om een aanrijding gaat, anders ontbreekt op grond van privacywetgeving voor ons de rechtsgrond voor het verstrekken van  informatie.  

Tot slot interessant om op te merken dat het NL-Bureau u inmiddels ook behulpzaam kan zijn met het vragen van verzekeringsgegevens bij een verkeersongeval in een aantal landen buiten de E.U. Wij noemen in alfabetische volgorde: Albanië, Bosnië, Marokko, Oekraïne, Turkije, Wit-Rusland en Zwitserland.

Het leek ons goed dit aspect van onze dienstverlening bij u voor het voetlicht te brengen, zodat u in voorkomende gevallen een beroep op ons kunt doen!

Reactie toevoegen

 
Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...