Het vuur van... Jan Verstegen

Jan Verstegen 2018

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op een voetstuk.

Het model waarbij je als klant bij elke stap geholpen wordt door een adviseur of medewerker van de bank of verzekeraar, is niet meer houdbaar. Dus maken alle aanbieders inmiddels flinke stappen om hun dienstverlening te digitaliseren. En daarbij worden vaak voor de klant keuzes gemaakt. De vraag is: kan de klant dit wel zelfstandig aan? Zeker voor de kwetsbaardere groepen aan de onderkant van de markt, is goede hulp bij financiële vraagstukken vaak te duur en hierdoor onbereikbaar aan het worden. Een online kanaal is in toenemende mate het enige alternatief. Dit stelt eisen aan de kwaliteit van online ingerichte processen. Je zult een brug moeten slaan tussen de gave mogelijkheden die digitalisatie biedt en de praktische uitvoerbaarheid voor een klant.

Wij helpen hierbij. Al ruim zes jaar ben ik, samen met mijn compagnon Edwin Riem, bezig om consumenten zelfstandig aan de slag te laten gaan met hun financiële situatie. En deze consumenten zijn weer de klanten van onze klanten. Met onze aanpak en middelen helpen we een klant de lastige financiële onderwerpen en de stappen in het proces te begrijpen. Dit doen we vanuit onze passie om consumenten te helpen. We gebruiken onze eigen ervaring als financieel planner en communicatiewetenschapper en combineren dit met uitgebreide kennis van financiële en digitale processen. Pas als de klant het echt snapt, kan hij zelfstandig de juiste stappen zetten of de juiste vragen stellen. Alleen dan pluk je als aanbieder de vruchten van een digitaal aangeboden proces.

Dus helpen wij inmiddels veel partijen in de finan-ciële dienstverlening met het optimaliseren of het realiseren van hun online processen. Onze focus ligt hierbij op de klant en dat werkt! Dagelijks bewijzen de processen die wij met onze aanpak online hebben ingericht, dat klanten hier soepel doorheen lopen en dat het leidt tot de gewenste conversies. Wij realiseren ons dat digitalisatie een steeds groter onderdeel is van ons dagelijkse bestaan. In welke levensfase je ook zit en welk opleidingsniveau je ook hebt, we kunnen er niet meer omheen. Logisch dat de financiële dienstverlening hiervan optimaal probeert te profiteren in de dagelijkse omgang met haar klanten. Een aandachtspunt: nog te vaak is een proces aan de achterkant leidend voor de inrichting van een online proces. Mijn oproep luidt dan ook, richt het in met focus op de klant. Dan zie je de positieve resultaten spectaculair toenemen.

‘Digitalisatie zo inzetten, dat klanten er echt iets mee kunnen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Het vuur van... paul wessels

Het vuur van... paul wessels

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen op een voetstuk. Dit...

Help VVP-hoofdredacteur Vreeswijk ALS de wereld uit te trappen

Help VVP-hoofdredacteur Vreeswijk ALS de wereld uit te trappen

Op woensdag 29 mei 2019 vindt de achtste editie plaats van de Tour du ALS. Onder het motto 'Samen trappen we ALS de wereld uit!' fietsen, wandelen of rennen ruim...

Het vuur van... Maudie Derks

Het vuur van... Maudie Derks

Het vuur van... Maudie Derks, Ceo Acture Groep Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur...

Het vuur van... Marijke Troost

Het vuur van... Marijke Troost

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van... ’ zet VVP deze mensen op een voetstuk....

Het vuur van... Joyce Velu

Het vuur van... Joyce Velu

(Uit VVP 06 -2018) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘het vuur van…’...

Zonder context haakt klant af

Zonder context haakt klant af

Adviseurs moeten financiële beslissingen voor klanten in de digitale omgeving betekenis geven, zo gaf Jan Verstegen, directeur van online platform Eerstestap.nl,...

Kijk vaker door de bril van een klant

Kijk vaker door de bril van een klant

In de financiële dienstverlening worden steeds meer processen digitaal gemaakt en aan de klant beschikbaar gesteld. Dit zet druk op de positie van een adviseur,...

Robot nog lang geen adviseur

Robot nog lang geen adviseur

‘Omarm een robot, ga voor advies’. Dat was het motto van de VVP Dag van het Topadvies 2018. De deelnemers kregen tal van tips hoe ze als financieel...

Het vuur van... michel verwoest

Het vuur van... michel verwoest

Het vuur van... Michel Verwoest, lid Raad van Bestuur ASR Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen...

Adviestip Jan Verstegen: zet de pet op van de klant

Adviestip Jan Verstegen: zet de pet op van de klant

"De klant kan een deel van het adviesproces zelfstandig uitvoeren, mits goed gefaciliteerd en met een duidelijk voordeel voor de klant. Digitaliseren is niet hetzelfde...