Huurrecht: verder denken en kijken

NienkeTinholt Nienke ARAG 2021

(Uit ARAG-special 'Vertrouwen op het recht') In 2019 stond huurrecht op plaats 5 van de meest gemelde zakelijke geschillen. In 2020 steeg het met één plaats naar nummer 4. Deze geschillen gaan meestal over bedrijfsruimtes. Bij de huur van een bedrijfspand kan een ondernemer voor lastige situaties komen te staan. Denk aan de opzegging van de huur door de verhuurder, of aan gebreken aan, onderhoud of renovatie van een winkelbedrijfsruimte.

Het is wonderlijk dat slechts één op de vijf ondernemers beschikt over een rechtsbijstandverzekering. En dat terwijl vrijwel iedere ondernemer binnen vijf jaar te maken krijgt met minstens één juridisch geschil. Ik zie zelf hoeveel conflicten er kunnen ontstaan, alleen al op het gebied van huurrecht. Dat zijn soms lastige zaken. Want ons doel is natuurlijk om alles zo goed mogelijk op te lossen, zodat huurder en verhuurder uiteindelijk weer op goede voet met elkaar verder kunnen. Onze drijfveer is om mensen zo goed mogelijk te helpen en voor hen het best mogelijke resultaat te behalen. Soms betekent dat ook wel eens dat men wat water bij de wijn moet doen.“

Uit handen

“Zo had ik bijvoorbeeld een cliënte die na dertig jaar haar winkelpand moest verlaten, omdat de verhuurder had besloten te gaan verbouwen. Of eigenlijk beter gezegd: te slopen en te herbouwen. In de dertig jaar voorafgaand aan deze plannen had de verhuurder eigenlijk nooit veel aandacht aan het pand besteed. Cliënte had dit altijd voor lief genomen. Zij wilde geen problemen omdat zij erg blij was met de gunstige ligging van het pand. Maar nu werd ze ineens geconfronteerd met deze situatie. Ze heeft eerst geprobeerd om zelf tot een oplossing te komen, maar toen de verhuurder ervoor koos om het juridische pad te bewandelen, besloot ze hulp te zoeken. Gelukkig had zij wel een rechtsbijstandverzekering. Wij konden haar daardoor de juridische rompslomp uit handen nemen, zodat zij zich kon bezighouden met het runnen van haar zaak.”

Realistisch beeld

Als ik een zaak ga behandelen, voer ik altijd veel gesprekken met cliënten. Allereerst om zorgen weg te nemen en het vertrouwen te geven dat ik hun belangen goed ga behartigen. Natuurlijk bespreken we ook altijd wat de wensen zijn en hebben we het over alle mogelijke uitkomsten. Want er is natuurlijk een kans dat een rechter in het nadeel van mijn cliënt besluit en daar heeft mijn cliënt zich dan wel naar te schikken. Je lot in handen leggen van de rechter is altijd lastig. Je weet nooit welk besluit er wordt genomen en dat brengt voor beide partijen de nodige onzekerheid met zich mee. Ik probeer daarom altijd zo’n realistisch mogelijk beeld te scheppen voor mijn cliënten. Een goede afloop van een zaak kan je simpelweg niet garanderen. Bij de rechter zijn er twee uitkomsten mogelijk: winst of verlies.

Gelijk of zekerheid

Mijn cliënte uit bovengenoemde zaak zag het echt niet zitten om te moeten verhuizen, maar later terugverhuizen naar de nieuwbouw was ook geen optie. Dan moest zij in totaal twee keer verhuizen en dat bracht flink wat kosten met zich mee. En dan was het ook maar de vraag of klanten haar op haar tijdelijke locatie wel zouden weten te vinden. De wens van cliënte was in principe dan ook om de huurovereenkomst in stand te houden. Tegelijkertijd was ze ook heel erg op zoek naar zekerheid. Daarom besloten we om, terwijl de procedure al liep, toch weer in gesprek te gaan met de gemachtigde van de verhuurder. En wat bleek: ook de verhuurder bewandelde toch liever een ander pad. We gingen met elkaar in gesprek en na een moeizame onderhandeling kwamen we tot een akkoord. De afspraken werden vastgelegd in een beëindigingsovereenkomst bij een notaris. Dat gaf beide partijen de zekerheid dat de afspraken ook echt nageleefd zullen worden. De gerechtelijk procedure kon hiermee worden stopgezet. Dit betekende wel dat mijn cliënte toch haar vertrouwde plek moest verlaten. Dat viel haar best zwaar, maar zij had nu zekerheid over de toekomst. Een nieuwe locatie had ze ondertussen al gevonden en ze ontving een vergoeding voor de verhuis- en inrichtingskosten. Daarmee was het voortbestaan van haar onderneming veiliggesteld en dat was voor haar belangrijker dan haar gelijk proberen te krijgen, met alle gevolgen die daar misschien bij komen kijken.

Nienke Tinholt: ‘Je lot in andermans handen leggen, is lastig.‘

Klantbelang centraal

Het oplossen van juridische problemen betekent soms dus verder denken en kijken. Het belangrijkste in het hele proces is een luisterend oor te zijn voor cliënten en te achterhalen waar precies hun belang zit. Wat willen ze bereiken? En wat is realistisch? Als dat duidelijk is, kunnen we aan de slag met het oplossen van het probleem! En dat hoeft niet altijd door middel van een stap naar de rechter.

Partner van dit artikel

Reactie toevoegen

 
Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

ARAG benoemt Kees Veenhof als Directeur Rechtshulp/COO

ARAG benoemt Kees Veenhof als Directeur Rechtshulp/COO

Met ingang van 19 september start Kees Veenhof bij ARAG als directeur Rechtshulp/COO en maakt vanaf die datum deel uit van het directieteam van ARAG Nederland. Veenhof...

Carola Wijkamp-Hermsen nieuwe directievoorzitter de Vereende

Carola Wijkamp-Hermsen nieuwe directievoorzitter de Vereende

Carola Wijkamp-Hermsen wordt per 1 november 2023 de opvolger van Ingrid Visscher als directievoorzitter van de Vereende. Ze vormt dan samen met CFRO Harmen Ettema...

VEH switcht van Anker naar ARAG

VEH switcht van Anker naar ARAG

ARAG is met ingang van 1 augustus 2023 de rechtsbijstandsverzekeraar van Vereniging Eigen Huis (VEH). Met de overstap van Anker Insurance Company naar ARAG reageert...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

Save the Date: Positive Finance Day 2023

Save the Date: Positive Finance Day 2023

Welke bedrijven hebben we als samenleving nodig passend bij de uitdagingen van deze tijd? Welk ondernemerschap brengt oplossingen dichterbij, welke bedrijfsstructuur...