Huurrecht: verder denken en kijken

NienkeTinholt Nienke ARAG 2021

(Uit ARAG-special 'Vertrouwen op het recht') In 2019 stond huurrecht op plaats 5 van de meest gemelde zakelijke geschillen. In 2020 steeg het met één plaats naar nummer 4. Deze geschillen gaan meestal over bedrijfsruimtes. Bij de huur van een bedrijfspand kan een ondernemer voor lastige situaties komen te staan. Denk aan de opzegging van de huur door de verhuurder, of aan gebreken aan, onderhoud of renovatie van een winkelbedrijfsruimte.

Het is wonderlijk dat slechts één op de vijf ondernemers beschikt over een rechtsbijstandverzekering. En dat terwijl vrijwel iedere ondernemer binnen vijf jaar te maken krijgt met minstens één juridisch geschil. Ik zie zelf hoeveel conflicten er kunnen ontstaan, alleen al op het gebied van huurrecht. Dat zijn soms lastige zaken. Want ons doel is natuurlijk om alles zo goed mogelijk op te lossen, zodat huurder en verhuurder uiteindelijk weer op goede voet met elkaar verder kunnen. Onze drijfveer is om mensen zo goed mogelijk te helpen en voor hen het best mogelijke resultaat te behalen. Soms betekent dat ook wel eens dat men wat water bij de wijn moet doen.“

Uit handen

“Zo had ik bijvoorbeeld een cliënte die na dertig jaar haar winkelpand moest verlaten, omdat de verhuurder had besloten te gaan verbouwen. Of eigenlijk beter gezegd: te slopen en te herbouwen. In de dertig jaar voorafgaand aan deze plannen had de verhuurder eigenlijk nooit veel aandacht aan het pand besteed. Cliënte had dit altijd voor lief genomen. Zij wilde geen problemen omdat zij erg blij was met de gunstige ligging van het pand. Maar nu werd ze ineens geconfronteerd met deze situatie. Ze heeft eerst geprobeerd om zelf tot een oplossing te komen, maar toen de verhuurder ervoor koos om het juridische pad te bewandelen, besloot ze hulp te zoeken. Gelukkig had zij wel een rechtsbijstandverzekering. Wij konden haar daardoor de juridische rompslomp uit handen nemen, zodat zij zich kon bezighouden met het runnen van haar zaak.”

Realistisch beeld

Als ik een zaak ga behandelen, voer ik altijd veel gesprekken met cliënten. Allereerst om zorgen weg te nemen en het vertrouwen te geven dat ik hun belangen goed ga behartigen. Natuurlijk bespreken we ook altijd wat de wensen zijn en hebben we het over alle mogelijke uitkomsten. Want er is natuurlijk een kans dat een rechter in het nadeel van mijn cliënt besluit en daar heeft mijn cliënt zich dan wel naar te schikken. Je lot in handen leggen van de rechter is altijd lastig. Je weet nooit welk besluit er wordt genomen en dat brengt voor beide partijen de nodige onzekerheid met zich mee. Ik probeer daarom altijd zo’n realistisch mogelijk beeld te scheppen voor mijn cliënten. Een goede afloop van een zaak kan je simpelweg niet garanderen. Bij de rechter zijn er twee uitkomsten mogelijk: winst of verlies.

Gelijk of zekerheid

Mijn cliënte uit bovengenoemde zaak zag het echt niet zitten om te moeten verhuizen, maar later terugverhuizen naar de nieuwbouw was ook geen optie. Dan moest zij in totaal twee keer verhuizen en dat bracht flink wat kosten met zich mee. En dan was het ook maar de vraag of klanten haar op haar tijdelijke locatie wel zouden weten te vinden. De wens van cliënte was in principe dan ook om de huurovereenkomst in stand te houden. Tegelijkertijd was ze ook heel erg op zoek naar zekerheid. Daarom besloten we om, terwijl de procedure al liep, toch weer in gesprek te gaan met de gemachtigde van de verhuurder. En wat bleek: ook de verhuurder bewandelde toch liever een ander pad. We gingen met elkaar in gesprek en na een moeizame onderhandeling kwamen we tot een akkoord. De afspraken werden vastgelegd in een beëindigingsovereenkomst bij een notaris. Dat gaf beide partijen de zekerheid dat de afspraken ook echt nageleefd zullen worden. De gerechtelijk procedure kon hiermee worden stopgezet. Dit betekende wel dat mijn cliënte toch haar vertrouwde plek moest verlaten. Dat viel haar best zwaar, maar zij had nu zekerheid over de toekomst. Een nieuwe locatie had ze ondertussen al gevonden en ze ontving een vergoeding voor de verhuis- en inrichtingskosten. Daarmee was het voortbestaan van haar onderneming veiliggesteld en dat was voor haar belangrijker dan haar gelijk proberen te krijgen, met alle gevolgen die daar misschien bij komen kijken.

Nienke Tinholt: ‘Je lot in andermans handen leggen, is lastig.‘

Klantbelang centraal

Het oplossen van juridische problemen betekent soms dus verder denken en kijken. Het belangrijkste in het hele proces is een luisterend oor te zijn voor cliënten en te achterhalen waar precies hun belang zit. Wat willen ze bereiken? En wat is realistisch? Als dat duidelijk is, kunnen we aan de slag met het oplossen van het probleem! En dat hoeft niet altijd door middel van een stap naar de rechter.

Partner van dit artikel

Reactie toevoegen

 
Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft drie kantoren per categorie in het vizier met de hoogste A(dvies)-factor. Deze top 3 is voor een belangrijk deel tot...

ARAG verleent volmacht aan insurtech Zego

ARAG verleent volmacht aan insurtech Zego

ARAG heeft een volmacht verleend aan Zego, een insurtech gespecialiseerd in wagenparkverzekeringen. Als volmacht gaat Zego de ARAG rechtsbijstandverzekering voor...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Uitvoerder rechtsbijstand had voor meer ankers moeten gaan liggen

Uitvoerder rechtsbijstand had voor meer ankers moeten gaan liggen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0899) De klacht van de consument is dat de uitvoerder van de rechtsbijstand haar beter had moeten bijstaan bij het aanvechten van haar ontslag....

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Meeste vragen over wonen en werk op Vraag het DAS-dag

Meeste vragen over wonen en werk op Vraag het DAS-dag

Afgelopen zaterdag hielpen juristen en advocaten van juridisch dienstverlener DAS meer dan 300 mensen met hun juridische vragen tijdens de jaarlijkse Vraag het DAS-dag....

Kwart millennials ziet af van voorbehoud van financiering

Kwart millennials ziet af van voorbehoud van financiering

De spanning op de woningmarkt maakt dat Nederlandse huizenkopers belangrijke beslissingen overhaast nemen of eerder achterwege laten. Dat blijkt uit een representatief...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...