Is urenregistratie nodig en hoe zet ik het op?

Bob Klijn nieuw 2019

(door Bob Klijn, Herenvest Groep) Het antwoord op deze vraag start met een wedervraag: wat is jouw doel achter het starten met urenregistratie? Is het een controlemiddel voor je personeel? Is het ter verantwoording van verdiende provisie? Of wil je inzicht in jouw marges per klant en overweeg je wellicht een ander verdienmodel te gaan opzetten?

Tijdsregistratie als controlemiddel voor je personeel werkt niet. Sterker, probeer iedere suggestie hiertoe bij je medewerkers weg te nemen en te voorkomen, anders stuit je ongetwijfeld op de nodige weerstand. Begin met de medewerkers uit te leggen waaróm jouw kantoor met tijdsregistratie gaat werken. De meest plausibele reden is, dat je wilt weten hoeveel tijd jullie per klant bezig zijn en welke inkomsten daar tegenover staan.

Dat werkt twee kanten op. Jullie kunnen dan een gesprek aangaan met klanten die té veel tijd vragen op basis van de revenuen. Daarnaast kun je ook alvast het gesprek voorbereiden voor een mogelijke vraag van klanten die graag willen weten hoeveel omzet jij op hen maakt én wat je daar dan voor doet. Zo bereid  jij je alvast voor op de komende actieve provisietransparantie.

Zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk

Als je deze gedachten bij je medewerkers hebt laten landen, ga je de tijdsregistratie technisch implementeren. Probeer de registratie van de bestede tijd voor jouw medewerkers zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Vraag eerst naar de mogelijkheden binnen jouw eigen CRM-pakket, om per klant de bestede tijd te registreren. Als jouw kantoor telefoneert met Voice-over-IP (VOIP) is er soms zelfs de optie om het klantdossier automatisch te laten openen en daaraan gekoppeld de tijdsregistratie te laten starten.

Veel pakketten voor tijdregistratie hebben een standaard omschrijving voor bepaalde werkzaamheden. Dit is een mooi moment om jouw medewerkers écht bij het project te betrekken. Laat hen in groepjes bepalen welke werkzaamheden zij kunnen definiëren. Laat deze werkzaamheden in het registratiepakket inbouwen. Dit is een continue proces, zeker binnen een dynamisch bedrijf.

Registreer de tijd per klant én per medewerker. Maak hier rapportages van, koppel die wekelijks terug aan de medewerkers en bespreek de individuele uitkomsten in persoonlijk gesprekken. Probeer eerst zoveel mogelijk tijd per medewerker te laten bijhouden. Kijk vervolgens wat voor soort werkzaamheden er worden geregistreerd. Nu kan het echte sturen beginnen. Let maar op, jouw medewerkers zullen steeds enthousiaster gaan worden; ook zij krijgen meer inzicht in wat ze nu écht iedere dag doen. En door wie ze nu eigenlijk écht worden betaald.

VVP Ondernemerspanel

Ook u kunt uw ondernemersvraag of -vragen gratis stellen aan het VVP Ondernemerspanel op de site van VVP. U kunt uw vraag ook sturen naar de redactie van VVP: vvp@vvponline.nl

Het VVP Ondernemerspanel bestaat uit de professionals Edwin Bosma (BHB Dullemond), Robin van Beem (Polis Advocaten), Astrid van de Bovekamp (AVDB Advies), Bob Klijn (Herenvest), Richard Meinders (SVC Groep) en Jack Vos (0 Entropy).

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

Wat je geeft, krijg je altijd terug

Wat je geeft, krijg je altijd terug

(Uit VVP 3, 2023) Wees als ondernemer niet bang voor kritische vragen. Hypotheekadviseur Gert-Jan de Bekker laat zich geregeld uitdagen door Ewald Bary, consultant...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...