Is urenregistratie nodig en hoe zet ik het op?

Bob Klijn nieuw 2019

(door Bob Klijn, Herenvest Groep) Het antwoord op deze vraag start met een wedervraag: wat is jouw doel achter het starten met urenregistratie? Is het een controlemiddel voor je personeel? Is het ter verantwoording van verdiende provisie? Of wil je inzicht in jouw marges per klant en overweeg je wellicht een ander verdienmodel te gaan opzetten?

Tijdsregistratie als controlemiddel voor je personeel werkt niet. Sterker, probeer iedere suggestie hiertoe bij je medewerkers weg te nemen en te voorkomen, anders stuit je ongetwijfeld op de nodige weerstand. Begin met de medewerkers uit te leggen waaróm jouw kantoor met tijdsregistratie gaat werken. De meest plausibele reden is, dat je wilt weten hoeveel tijd jullie per klant bezig zijn en welke inkomsten daar tegenover staan.

Dat werkt twee kanten op. Jullie kunnen dan een gesprek aangaan met klanten die té veel tijd vragen op basis van de revenuen. Daarnaast kun je ook alvast het gesprek voorbereiden voor een mogelijke vraag van klanten die graag willen weten hoeveel omzet jij op hen maakt én wat je daar dan voor doet. Zo bereid  jij je alvast voor op de komende actieve provisietransparantie.

Zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk

Als je deze gedachten bij je medewerkers hebt laten landen, ga je de tijdsregistratie technisch implementeren. Probeer de registratie van de bestede tijd voor jouw medewerkers zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Vraag eerst naar de mogelijkheden binnen jouw eigen CRM-pakket, om per klant de bestede tijd te registreren. Als jouw kantoor telefoneert met Voice-over-IP (VOIP) is er soms zelfs de optie om het klantdossier automatisch te laten openen en daaraan gekoppeld de tijdsregistratie te laten starten.

Veel pakketten voor tijdregistratie hebben een standaard omschrijving voor bepaalde werkzaamheden. Dit is een mooi moment om jouw medewerkers écht bij het project te betrekken. Laat hen in groepjes bepalen welke werkzaamheden zij kunnen definiëren. Laat deze werkzaamheden in het registratiepakket inbouwen. Dit is een continue proces, zeker binnen een dynamisch bedrijf.

Registreer de tijd per klant én per medewerker. Maak hier rapportages van, koppel die wekelijks terug aan de medewerkers en bespreek de individuele uitkomsten in persoonlijk gesprekken. Probeer eerst zoveel mogelijk tijd per medewerker te laten bijhouden. Kijk vervolgens wat voor soort werkzaamheden er worden geregistreerd. Nu kan het echte sturen beginnen. Let maar op, jouw medewerkers zullen steeds enthousiaster gaan worden; ook zij krijgen meer inzicht in wat ze nu écht iedere dag doen. En door wie ze nu eigenlijk écht worden betaald.

VVP Ondernemerspanel

Ook u kunt uw ondernemersvraag of -vragen gratis stellen aan het VVP Ondernemerspanel op de site van VVP. U kunt uw vraag ook sturen naar de redactie van VVP: vvp@vvponline.nl

Het VVP Ondernemerspanel bestaat uit de professionals Edwin Bosma (BHB Dullemond), Robin van Beem (Polis Advocaten), Astrid van de Bovekamp (AVDB Advies), Bob Klijn (Herenvest), Richard Meinders (SVC Groep) en Jack Vos (0 Entropy).

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ewald Bary in VVP Ondernemerspanel

Ewald Bary in VVP Ondernemerspanel

Een nieuw gezicht in het VVP Ondernemerspanel: Ewald Bary. Nieuw maar ook vertrouwd, want Bary stond lange tijd aan het roer van Lindenhaeghe. Hoe (op) naar de volgende...

VVP Advies Award 2023 van start met 37 spotters en twee nieuwe juryleden

VVP Advies Award 2023 van start met 37 spotters en twee nieuwe juryleden

Met maar liefst 37 spotters (experts in de haarvaten van de financiële advieswereld) is de VVP Advies Award 2023 van start gegaan. Evenals in de vorige vier...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Herenvest Groep neemt belang in L&M Adviesgroep

Herenvest Groep neemt belang in L&M Adviesgroep

Herenvest Groep heeft een belang genomen in L&M Adviesgroep. L&M Adviesgroep is een kleinschalig advieskantoor dat zich richt op de zakelijke markt en gevestigd...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Durf in de spiegel te kijken

Durf in de spiegel te kijken

(Uit VVP 3-2022) “Neem geregeld afstand van je dagelijkse beslommeringen en reflecteer. Want alleen zo kun je je horizon bepalen.” Dat zegt Bob Klijn,...