Kansen met data in de adviesmarkt, deel 1

Jack Vos 2021

(Jack Vos, Building Blocks, en Sjoerd Arntzen, Betterin2Business, in VVP 4-2021) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’ wordt? Daarom brengt VVP de komende edities een Data Drieluik. Deel 1: waarom nu met data aan de slag gaan?, deel 2: wat kan data voor je betekenen? En deel 3: hoe gebruik je data optimaal?

Elk advieskantoor maakt gebruik van diverse applicaties om zijn klanten te bedienen. Denk hierbij aan administratiepakketten, CRM-systemen, adviessoftware, klantportalen, social media of een eigen website. Het gebruik van deze systemen neemt toe, waardoor er een snelgroeiende ‘gouden berg’ aan data ontstaat. Naast eigen data maken kantoren ook steeds vaker gebruik van externe databronnen. Tenslotte zorgen nieuwe technieken ervoor dat de drempels enorm verlaagd zijn om data te gebruiken in de bedrijfsvoering. Daarmee ligt de weg open om door inzet van data ambities en doelen makkelijker te realiseren. Voorbeeld van de gouden berg:

Resultaat verbeteren

Data wordt meestal als eerste ingezet met als doel klantbediening te verbeteren en commerciële kansen te vergroten. Best practices zijn inzet van slimme algoritmes die portefeuilles real time inzichtelijk maken. Welke klantsegmenten dragen echt het meeste bij aan mijn rendement, welke klanten hebben de meeste potentie, wat voor klanten komen erbij of zeggen juist op? Met dit inzicht kan bijvoorbeeld direct de inzet van accountmanagers en de wijze van klantbediening worden geoptimaliseerd. Het voordeel is dat voor dit soort algoritmes helemaal niet zo veel data nodig is. Deze eerste stap kan dus bijna altijd gemaakt worden.

Een vervolgstap is de inzet van een algoritme dat voorspelt op wélk moment en met wélke producten of diensten je wélke klant het beste kunt helpen. Dus niet langer op aannames werken (‘ze zullen dit of dat wel willen’), maar inzet van je kostbare mensen en middelen op basis van wiskundig onderbouwde datamodellen. Zo kun je effectief klantrelaties behouden en omzet verhogen door bijvoorbeeld systematisch te werken aan polisdichtheid.

Klantverwachting: het nieuwe normaal

Echt iets doen met de data die je van klanten krijgt, is een vorm van luisteren naar je klant. Daarbij zijn klanten steeds meer gewend aan het feit dat hun data slim gebruikt worden. Bij retailers zoals Bol.com, Amazon en Coolblue krijg je op het juiste moment, de juiste aanbiedingen en adviezen. De lat ligt dus ook voor aanbieders van verzekeringsproducten steeds hoger. Klanten raken eerder geïrriteerd als ze niet op het juiste moment, via het juiste kanaal, op de juiste manier worden bediend. Oude manieren van klantbenadering (zoals iedereen dezelfde e-mail sturen) hebben daarom steeds vaker een averechts effect op de klanttevredenheid.

Efficiency verhogen

Inzet van data biedt niet alleen commerciële kansen, maar is ook een goede basis voor het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Met inzichten over en voorspellingen van de customer journey zet je medewerkers efficiënter en effectiever in. Datamodellen ondersteunen de medewerkers om op het juiste moment, met de juiste klant in contact te zijn en zo in plaats van reactief, proactief beheer te plegen en invulling te geven aan zorgplicht. Hierdoor worden veel tijd en kosten bespaard.

Morgen oogsten

Uit de praktijk blijkt dat investeren in datagedreven werken zéér rendabel is in termen van euro’s en klanttevredenheid. De vraag is hoe je een eerste stap kunt zetten. Heel eenvoudig, bespreek dit onderwerp om te beginnen eens in het MT. Data moet onderdeel worden van de strategie. Bepaal samen op welke vlakken je data wil inzetten; commercie, efficiency, klantbediening? Welke doelen of KPI’s zijn belangrijk? Haal er dan een expert bij en maak er samen een concrete business case van. Na een pilot weet je meer.

Tip:

Je hoeft niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Je kunt direct aan de slag met bewezen technieken en modellen. Belangrijk: laat je daarin goed begeleiden voor snel succes.

Jack Vos is werkzaam bij Building-Blocks en Sjoerd Arntzen is oprichter van Betterin2Business. Beiden hebben ruime ervaring in de financiële dienstverlening.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Finenzo Deventer winnaar Advies Award categorie Digitale Innovatie

Finenzo Deventer winnaar Advies Award categorie Digitale Innovatie

Finenzo Deventer is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Digitale Innovatie. Jan Willem Smit neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 1)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 1)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Ecclesia EBC ziet nominatie VVP Advies Award 2022 als erkenning

Ecclesia EBC ziet nominatie VVP Advies Award 2022 als erkenning

“Als bevlogenheid, teamspirit, kennis en kunde samenkomen, word je genomineerd voor beste pensioenadvieskantoor van Nederland. Onze manier van adviseren, een...

Jähnig + Ter Braak trots op nominatie VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak trots op nominatie VVP Advies Award 2022

“Wat ben ik ontzettend trots op dit team. Nu door voor de eerste plaats”, aldus Mike Ter Braak van Jähnig + Ter Braak, genomineerd in de categorie...

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

"Fantastisch om op deze manier als kantoor waardering te krijgen voor onze manier van werken", zegt Marnix Bokhorst van Bokhorst Verzekeringen, genomineerd in...

Werken aan vertrouwen in je bedrijf

Werken aan vertrouwen in je bedrijf

(Jack Vos, Building Blocks, in VVP 02-2022) Goede producten, lage premies, een mooi pand en gelikte promotie van je kantoor. Allemaal belangrijk, maar helaas....

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2022 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Hoe voorkom je ruzie na de fusie

Hoe voorkom je ruzie na de fusie

(Jack Vos in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Het zal niemand ontgaan dat fusies en overnames een populaire manier zijn om snel meer marktaandeel te krijgen...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...