Kom uit je groef

All Blacks

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb je net een coronacrisis achter de rug, krijg je te maken met personeelstekorten of een verplichte provisietransparantie. Je kunt natuurlijk de handdoek in de ring gooien. Of je kunt de leren van de All Blacks.

Het is rond 2004. De All Blacks zitten in een diep dal. Ze hadden net een wedstrijd verloren en waren als laatste geeindigd in een toernooi. Voor een team dat gewend was te winnen en het hoogste overwinningspercentage ter wereld bezat was dit een ramp. Er moest iets veranderen.

Om tot een succesvolle verandering te komen gaan de All Blacks uit van vier stadia: een verandercasus, een aantrekkelijk toekomstbeeld, een blijvend vermogen tot verandering, een geloofwaardig en uitvoerbaar plan

De managementconsultant Will Hogg gelooft dat als er een van deze factoren ontbreekt het de (culturele) verandering zal belemmeren en vaak zelfs onmogelijk maakt.

De verandercasus van de All Blacks was helder: ze presteerden onder de maat, zowel op als buiten het veld. Dat moest anders. Ga eens na wat jouw verandercasus is die in de aankomende tijd op je weg komt.

Het aantrekkelijke toekomstbeeld van de All Blacks gaat verder dan ‘het winnen van de wereldkampioenschap’. De coach besefte dat om aantrekkelijk te blijven voor de markt (waar veel bedrijven op dit moment een uitdaging mee hebben) ze verder moesten gaan dan dat. Hij verwoordde het als volgt: ‘Een omgeving creëren die de spelers stimuleert en waar ze graag deel van willen uitmaken’. Wat is jouw aantrekkelijk toekomstbeeld? Een beeld waarvoor het waard is om uit jouw comfortzone te komen?

Het hele team

Een blijvend vermogen tot verandering betekende voor de All Blacks dat ze afstand namen van iedereen die een belemmering was of zou kunnen worden voor deze opdracht. En misschien nog belangrijker dat ze de bekwaamheid van de mensen die achterbleven en nieuw zouden komen gingen ontwikkelen. Deze verantwoordelijkheden kwamen niet bij een persoon terecht, maar werden gedragen door het hele team. Welke bekwaamheden zouden de mensen in jouw bedrijf moeten ontwikkelen om veranderingen het hoofd te blijven bieden?

Een geloofwaardig en uitvoerbaar plan werd verkregen door alle doelen terug te brengen tot zo klein mogelijke opdrachten. Van jaren, naar seizoenen, naar series, naar maanden, naar weken, dagen en zelfs seconden. Hierdoor werd steeds concreet gemaakt of een doel haalbaar was. Verantwoordelijkheden werden gelijk verdeeld. Iedereen leverde naar eigen kunnen zijn eigen bijdrage. Het plan werd op het speelveld uitgevoerd, maar achter de schermen continu bijgesteld door geleerde lessen tijdens het spelen. Hoe verbouw jij ‘met je tent open’? Hoe klein zijn de stappen die je hebt geformuleerd om de aankomende veranderingen het hoofd te bieden? Beter nu kleine stapjes, dan straks een megasprong.

Uiteindelijk leidde het tot de succesvolste periode van de All Blacks uit de geschiedenis.

‘Beter nu kleine stapjes, dan straks een megasprong’

Cultuur eet strategie als ontbijt. Je kunt nog zo’n goede strategie in je hoofd hebben. Als de cultuur op je bedrijf dit niet ondersteunt, is het per definitie gedoemd te mislukken. Elke verandering heeft tijd nodig. Je haalt mensen uit een groef waar ze al jaren comfortabel successen in hebben behaald. Als echter de groef opgeschoven wordt (zoals provisietransparantie) wil dat niet zeggen dat mensen ook automatisch in de nieuwe groef gaan lopen. Jij als leider zal daar het voortouw in moeten nemen. De handvatten van de All Blacks helpen daarbij.

Reactie toevoegen

 
Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...