LinkedIn, Instagram, TikTok?

Karin van Geelen 2020

(Door Karin van Geelen, communicatie-specialist) Via sociale media kunt u direct in gesprek gaan met klanten en geïnteresseerden. Maar er zijn nogal wat kanalen en uw tijd is beperkt. Waar stopt u uw energie in?

Er zijn op dit moment grofweg tien belangrijke sociale media. Marketingfacts heeft het bereik en het belang daarvan op een rijtje gezet. Wat is voor u het geschikte kanaal? Waar zijn uw doelgroepen het best te bereiken? Waar zijn zij actief, wat doen ze daar en wat verwachten ze ervan? Vraag het gewoon aan uw klanten!

Ik beperk me tot LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. In mijn ogen zijn deze voor een financieel dienstverlener het interessantst. Ik zie voor u geen zakelijk nut in TikTok en Snapchat. Nog niet tenminste, misschien is dat volgend jaar alweer anders.

No-brainer of no-go area

Van de zakelijke sociale media is LinkedIn een no-brainer. Daar moet u zijn, daar moet u iets mee doen. Dat platform biedt veel mogelijkheden om te bouwen aan uw merk, uw relaties (en de tweede en derde ring) te bereiken en om u zelf als deskundige en autoriteit neer te zetten. In mijn volgende column ga ik specifiek in op LinkedIn, juist omdat dit zo’n veelzijdig, effectief en desondanks onderbenut medium is.

Dan Twitter. In mijn ogen is hier zakelijk niet zoveel te halen of brengen. Het is een prima kanaal om persoonlijk op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, ook op uw vakgebied. Maar Twitter is nogal vluchtig, onvoorspelbaar en vaak negatief. Men vliegt van de ene ophef naar de andere opwinding. Iets opbouwen is lastig en het afbreukrisico is groot.

Facebook is nog steeds een mooi kanaal om uw organisatie een gezicht te geven. Laat zien wat u en uw medewerkers doen – op kantoor en daarbuiten (teamuitje, vrijwilligersproject). U kunt klanten iets laten vertellen over de samenwerking met u of over hun verzekeringsvragen. Met Facebook is kunt u snel en relatief makkelijk een community opbouwen. Daarbij leent het zich ook uitstekend voor arbeidsmarktcommunicatie. Kandidaten krijgen snel een beeld van sfeer en cultuur van uw organisatie.

Instagram is het kanaal om uw organisatie (letterlijk) te verbeelden. Foto’s vertellen het verhaal van uw organisatie, tekst doet er hier minder toe. Wel is het op Instagram belangrijk om de juiste hashtags te gebruiken. Daarmee kunt u de beelden met uw vakgebied en expertise verbinden en mensen buiten uw netwerk bereiken. Ook zonder een enorm aantal volgers kunt u zo een mooi publiek opbouwen.

Ten slotte is YouTube interessant. Video’s zijn steeds belangrijker in communicatie. Korte filmpjes en animaties blijken heel effectief in het overdragen van informatie en het versterken van het merkgevoel. Vaak wordt YouTube indirect gebruikt. U verwijst op Facebook of LinkedIn (of Twitter) naar de filmpjes die u op uw YouTube-account plaatst.

Energie en lol

Nog even dit: als u sociale media inzet ‘omdat het nu eenmaal moet’, zou ik zeggen: begin er niet aan. Er valt echt iets te winnen op die kanalen, maar dat vraagt om tijd, energie en een beetje lol erin. Verder zijn sociale media geen vervanging van andere media en kanalen. Ze zijn aanvullend op traditionele en offline media. Een doordachte combinatie werkt zoals altijd het best.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Hoe communiceer je helder over je meerwaarde van je advisering en je beloning. Adviseur Natasja Naron pakt dit op een hele bijzondere manier heel succesvol aan....

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Wat zijn de verschillende insights van compliant klantinformatie en waar moet je precies aan voldoen? Maar veel interessanter, wat als de regels je in de weg zitten?...

Vanuit CRM naar klantcontact  (extra workshop VVP Event Communicatie)

Vanuit CRM naar klantcontact (extra workshop VVP Event Communicatie)

"Wij doen onze activiteiten met altijd één doel voor ogen: het beter en mooier voor uw klant maken. Uw klanten zijn uw meest waardevolle bezit. Met...

AFM op VVP Event Communicatie

AFM op VVP Event Communicatie

Met welk oog kijkt de toezichthouder naar de communicatie van uw advieskantoor? Op 28 november geeft de AFM op het VVP Kennisevent Communicatie tips voor assurantiekantoren. Het...

Meer kijken naar gevolgen veranderende communicatie

Meer kijken naar gevolgen veranderende communicatie

"Ik zie dat aanbieders, consumenten en adviseurs ieder voor zich opnieuw communicatiestructuren inrichten. Ik zie echter nog maar weinig overleg over de consequenties...

Beste tekst gezocht in financiële communicatie

Beste tekst gezocht in financiële communicatie

De Nationale Schrijfwedstrijd gaat dit jaar op zoek naar de beste tekst in de financiële communicatie. Ook de AFM zit daarom dit jaar in de jury van de wedstrijd....

Financiële communicatie kan aansprekender

Financiële communicatie kan aansprekender

Volgens hoogleraar communicatie Enny Das is het probleem niet dat mensen financieel ongeletterd zijn, maar dat financiële informatie wordt door financieel specialisten....