LinkedIn, Instagram, TikTok?

Karin van Geelen 2020

(Door Karin van Geelen, communicatie-specialist) Via sociale media kunt u direct in gesprek gaan met klanten en geïnteresseerden. Maar er zijn nogal wat kanalen en uw tijd is beperkt. Waar stopt u uw energie in?

Er zijn op dit moment grofweg tien belangrijke sociale media. Marketingfacts heeft het bereik en het belang daarvan op een rijtje gezet. Wat is voor u het geschikte kanaal? Waar zijn uw doelgroepen het best te bereiken? Waar zijn zij actief, wat doen ze daar en wat verwachten ze ervan? Vraag het gewoon aan uw klanten!

Ik beperk me tot LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. In mijn ogen zijn deze voor een financieel dienstverlener het interessantst. Ik zie voor u geen zakelijk nut in TikTok en Snapchat. Nog niet tenminste, misschien is dat volgend jaar alweer anders.

No-brainer of no-go area

Van de zakelijke sociale media is LinkedIn een no-brainer. Daar moet u zijn, daar moet u iets mee doen. Dat platform biedt veel mogelijkheden om te bouwen aan uw merk, uw relaties (en de tweede en derde ring) te bereiken en om u zelf als deskundige en autoriteit neer te zetten. In mijn volgende column ga ik specifiek in op LinkedIn, juist omdat dit zo’n veelzijdig, effectief en desondanks onderbenut medium is.

Dan Twitter. In mijn ogen is hier zakelijk niet zoveel te halen of brengen. Het is een prima kanaal om persoonlijk op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, ook op uw vakgebied. Maar Twitter is nogal vluchtig, onvoorspelbaar en vaak negatief. Men vliegt van de ene ophef naar de andere opwinding. Iets opbouwen is lastig en het afbreukrisico is groot.

Facebook is nog steeds een mooi kanaal om uw organisatie een gezicht te geven. Laat zien wat u en uw medewerkers doen – op kantoor en daarbuiten (teamuitje, vrijwilligersproject). U kunt klanten iets laten vertellen over de samenwerking met u of over hun verzekeringsvragen. Met Facebook is kunt u snel en relatief makkelijk een community opbouwen. Daarbij leent het zich ook uitstekend voor arbeidsmarktcommunicatie. Kandidaten krijgen snel een beeld van sfeer en cultuur van uw organisatie.

Instagram is het kanaal om uw organisatie (letterlijk) te verbeelden. Foto’s vertellen het verhaal van uw organisatie, tekst doet er hier minder toe. Wel is het op Instagram belangrijk om de juiste hashtags te gebruiken. Daarmee kunt u de beelden met uw vakgebied en expertise verbinden en mensen buiten uw netwerk bereiken. Ook zonder een enorm aantal volgers kunt u zo een mooi publiek opbouwen.

Ten slotte is YouTube interessant. Video’s zijn steeds belangrijker in communicatie. Korte filmpjes en animaties blijken heel effectief in het overdragen van informatie en het versterken van het merkgevoel. Vaak wordt YouTube indirect gebruikt. U verwijst op Facebook of LinkedIn (of Twitter) naar de filmpjes die u op uw YouTube-account plaatst.

Energie en lol

Nog even dit: als u sociale media inzet ‘omdat het nu eenmaal moet’, zou ik zeggen: begin er niet aan. Er valt echt iets te winnen op die kanalen, maar dat vraagt om tijd, energie en een beetje lol erin. Verder zijn sociale media geen vervanging van andere media en kanalen. Ze zijn aanvullend op traditionele en offline media. Een doordachte combinatie werkt zoals altijd het best.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Social media ja zeker, maar #hoedan?

Social media ja zeker, maar #hoedan?

(door Karin van Geelen, Yellow Communications) Wilt u actief en effectief aan de slag met sociale media? Start dan met de belangrijkste vraag: wat wilt u bereiken? Sociale...

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO claimt de eerste te zijn die Google Voice Assistent inzet bij de verkoop van verzekeringen.Sinds kort is het mogelijk de premie voor de reisverzekering langs...

AFM deelt aanbevelingen over communicatie bij verlagen pensioen

AFM deelt aanbevelingen over communicatie bij verlagen pensioen

De AFM vindt het belangrijk dat pensioenfondsen hun deelnemers en pensioengerechtigden zo persoonlijk mogelijk informeren als zij pensioenverlagingen doorvoeren....

Venn introduceert gepersonaliseerde video

Venn introduceert gepersonaliseerde video

Venn Hypotheken stuurt klanten - in aanvulling op het adviesgesprek met de adviseur - sinds enkele weken een op de persoonlijke situatie afgestemde video. Klanten...

Achmea communiceert met laaggeletterden op A2-niveau

Achmea communiceert met laaggeletterden op A2-niveau

Achmea gaat met laaggeletterden op A2-niveau communiceren. Aldus directeur Georgette Fijneman bij de uitreiking van de Taalheldenprijzen eind vorige week door...

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

  Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...

Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Banken kunnen hun ondernemersklanten in bijzonder beheer nog beter helpen als zij in hun communicatie gebruik maken van inzichten uit de gedragswetenschap. Dat blijkt...

VVP-event Communicatie: kwaliteit in plaats van kwantiteit

VVP-event Communicatie: kwaliteit in plaats van kwantiteit

Kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dat moeten adviseurs anno nu bieden willen ze succesvol zijn op de Social Media. Aldus Karin van Geelen (Yellow Communications)...

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Klanten vinden en vervolgens binden, is de uitdaging voor iedere ondernemer, zeker binnen de (financiële) dienstverlening. "Wat we verkopen is immers niet tastbaar....

Kansen social media voor advieskantoren

Kansen social media voor advieskantoren

Van social strategie naar een praktische (door)start van social media kanalen als twitter, facebook,linkedin en instagram. Karin van Geelen (oprichter Yellow Communications)...