MiFID II: wat is er veranderd?

Logo Lindenhaeghe

Op 3 januari 2018 is MiFID (Markets in Financial Instruments Directive) II in werking getreden. Vanaf deze datum moeten marktpartijen en toezichthouders voldoen aan de nieuwe regelgeving. MiFID II is de opvolger van de Europese richtlijn MiFID I die in 2007 is ingevoerd. De nieuwe regelgeving is voor de marktpartijen complex en veelomvattend.

De evaluatie van MiFID I toonde aan dat er een aantal tekortkomingen was, onder meer op het gebied van transparantie, toezicht en technologische ontwikkelingen. Daarnaast bleken er te weinig regels te zijn voor markten die nog weinig gereguleerd zijn. Het doel van MiFID II is het transparanter en efficiënter maken van de Europese financiële markten en het vergroten van de bescherming van beleggers.

Meldingsplicht transacties

Beleggingsondernemingen moeten de details melden van alle door hen uitgevoerde transacties in financiële instrumenten (en afgeleide instrumenten), die worden verhandeld op een handelsplatform, ongeacht de plaats van uitvoering. De informatie moet zo snel mogelijk, maar uiterlijk aan het einde van de volgende werkdag, volledig aan de toezichthouder AFM worden gemeld. Deze meldingsplicht geldt niet alleen voor het uitvoeren van orders, maar ook voor het aannemen en doorgeven van orders. De registratie van de transacties vindt plaats in het TRS (TransactieRapportageSysteem). Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland en Nederland hebben hierbij samenwerking gezocht in de zogeheten ‘Northern TRS’. Dit registratiesysteem voldoet aan de eisen van MiFID II.

Meldingsplicht persoonsgegevens

Per transactie moeten ook de persoonsgegevens van de klant gemeld worden. Voor natuurlijke personen moet bij de melding gebruik gemaakt worden van een nationaal paspoortnummer. Heeft de klant geen paspoort, dan zal een nationaal identificatienummer gebruikt moeten worden. Voor juridische entiteiten moet een LEI (Legal Entity Identifier) gebruikt worden, een uniek nummer waarmee partijen wereldwijd kunnen worden gevolgd door toezichthouders. Heeft de juridische entiteit geen LEI, dan mogen er géén transacties worden verricht voor deze entiteit.

De beleggingsonderneming moet voorafgaand aan de dienstverlening aan de klant een totaaloverzicht van alle te verwachten kosten verstrekken. Ook moet de klant worden geïnformeerd over de manier waarop de kosten in rekening worden gebracht. Bij een doorlopende relatie met een klant moet aan de klant tenminste één keer per jaar een opgave worden verstrekt van de totaal in rekening gebrachte kosten.

De kosten voor het beleggingsonderzoek mogen niet meer versleuteld worden in de kosten van het uitvoeren van de order. Vermogensbeheerders zullen de kosten van beleggingsonderzoek via een aparte rekening moeten betalen aan de bedrijven waar ze de research van inkopen. Vervolgens kunnen vermogensbeheerders zelf kiezen of ze deze rekening doorbelasten aan hun klanten of dat ze deze zelf betalen. Dit kan tot gevolg hebben dat vermogensbeheerders gaan kiezen voor producten waar geen researchkosten voor nodig zijn.

Vakbekwaamheid

Onder MiFID I moesten werknemers die beleggingsdiensten verlenen of beleggingsactiviteiten verrichten voldoen aan vakbekwaamheidseisen en beschikken over voldoende kennis. Onder MiFID II is dit aangevuld met alle natuurlijke personen die onder hun verantwoordelijkheid klanten beleggingsadvies geven of informatie geven, dus alle personeelsleden met klantcontact.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
VVP Academy: Opleiding Estate planner

VVP Academy: Opleiding Estate planner

Ben jij financieel adviseur, hypotheekadviseur, echtscheidingsadviseur, financieel planner of fiscalist (particulier gericht) en wil jij jezelf onderscheiden als...

VVP Academy: Efficiënte en effectieve zorgplicht

VVP Academy: Efficiënte en effectieve zorgplicht

Zorgplicht is een belangrijke verantwoordelijkheid van financieel dienstverleners. Ondanks goede intenties kan het goed invullen van zorgplicht in de praktijk toch...

Jack Hommel in Lindenhaeghe On tour: "Ik moest mezelf opnieuw uitvinden"

Jack Hommel in Lindenhaeghe On tour: "Ik moest mezelf opnieuw uitvinden"

"Corona leverde mij zo’n drie uur extra tijd per dag op. Dat verdeelde ik als volgt: een uurtje extra slapen, een uurtje extra werken en een uurtje extra ontspannen",...

VVP Academy: Schrijven voor online

VVP Academy: Schrijven voor online

Online de aandacht pakken, vasthouden en vervolgens overtuigen lukt pas als je weet hoe mensen kijken, lezen en klikken. In de training 'Schrijven voor online' leer...

VVP Academy: Succesvol netwerken

VVP Academy: Succesvol netwerken

In je mailbox verschijnt een uitnodiging voor de zoveelste netwerkborrel. Eigenlijk moet je gaan, maar je bent absoluut geen liefhebber van zulke events. Want je...

Geen CIS-registratie bij pechhulp

Geen CIS-registratie bij pechhulp

(Door Lindenhaeghe in  VVP 3-2021) Het bestuur van de Stichting CIS heeft verzekeraars gevraagd om pechhulp niet langer te registreren in CIS. Oude meldingen...

VVP Academy: Van product gedreven naar klant gedreven werken

VVP Academy: Van product gedreven naar klant gedreven werken

De training ‘Van product gedreven naar klant gedreven werken’ gaat in op de vraag “hoe op een effectieve en natuurlijke manier cross-sales kunt...

Tijdelijke versoepeling RVU-regeling

Tijdelijke versoepeling RVU-regeling

(Door Lindenhaeghe in  VVP 3-2021) Werkgevers mogen van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 hun oudere werknemers die maximaal 36 maanden verwijderd...

Lindenhaeghe: we kunnen Parijs halen!

Lindenhaeghe: we kunnen Parijs halen!

Volgens Lindenhaeghe kunnen we Parijs halen als we dat willen (en dat gaat het uiteraard over klimaatdoelstellingen) en kan ook de financieel adviseur hier...

VVP Academy: Online persuasion

VVP Academy: Online persuasion

Ons online gedrag wordt veelal bepaald door onbewuste processen. Hoe reageert ons brein op verschillende stimuli? En hoe beïnvloed je dit gedrag om jouw marketingdoelen...