Moet ik premieontwikkelingen werkelijk bewaken in het kader van de nazorg?

Robin van Beem: ‘Niet alleen naar de sector wijzen.’

(door Robin van Beem, Polis Advocaten) Op grond van de Wft heeft u niet veel verplichtingen in het kader van de nazorg. Met name dat u klanten moet informeren (dus niet adviseren!) als er tijdens de looptijd wezenlijke wijzigingen optreden in de informatie die u de klant bij het geven van uw advies hebt verstrekt om hem in staat te stellen het product goed te kunnen beoordelen. Dus het gaat om situaties dat de polisvoorwaarden wijzigen, of de wetgeving die op het product van toepassing is. Dat tijdens de looptijd de premie van vergelijkbare producten lager is geworden dan de premie die uw klant betaalt, is niet een dergelijke wezenlijke wijziging.

Maar mogelijk moet u uw klant daar wel over inlichten op grond van het burgerlijk recht. Wat u tijdens de
looptijd van een verzekering moet doen voor de klant, hangt af van de afspraken die u daarover heeft gemaakt.

Gebruikt u een uitgebreide opdrachtbevestiging, of een schriftelijk abonnement? Dan is het voor de klant
duidelijk wat hij van u mag verwachten. Spreekt u af dat u altijd voor uw klant bewaakt of hij niet teveel
betaalt? Dan moet u die belofte waarmaken. Heeft u geen schriftelijke afspraken? Dan wordt de omvang van
uw (na)zorgplicht bepaald door hetgeen van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur verwacht
mag worden. Dat is uitgewerkt in de jurisprudentie. Daaronder valt in elk geval dat u moet waken voor de
belangen van de klanten wiens verzekering tot uw portefeuille behoren. Daarom moet u periodiek toetsen of de verzekering nog steeds past bij de wensen en doelstellingen van de klant en of de dekking en verzekerde
bedragen nog toereikend zijn.

Het periodiek toetsen van de premie kan daar ook onderdeel van uitmaken. Maar het is niet gezegd dat u de klant altijd de laagste premie moet bieden. Uiteraard zijn voor een echt passende verzekering veel meer factoren van belang dan alleen de prijs.

VVP Ondernemerspanel

Ook u kunt uw ondernemersvraag of -vragen gratis stellen aan het VVP Ondernemerspanel op de site van VVP. U kunt uw vraag ook sturen naar de redactie van VVP: vvp@vvponline.nl

Het VVP Ondernemerspanel bestaat uit de professionals Edwin Bosma (BHB Dullemond), Robin van Beem (Polis Advocaten), Astrid Duits (AVDB Advies), Bob Klijn (Herenvest), Richard Meinders (SVC Groep) en Jack Vos (0 Entropy).

Reactie toevoegen

 
Meer over
Juridische aandachtspunten bij bedrijfsovernames

Juridische aandachtspunten bij bedrijfsovernames

(Robin van Beem, Polis Advocaten, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Overnames bieden voor koper en verkoper prachtige kansen. Zeker in deze tijden. In...

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Fusie- & overnametips voor winnaars

Fusie- & overnametips voor winnaars

(Richard Meinders, Robin van Beem en Edwin Bosma in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Het VVP Ondernemerspanel is de onvolprezen gratis vraagbaak voor...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

VVP Ondernemerspanel: tips voor winnaars

VVP Ondernemerspanel: tips voor winnaars

(Tips voor adviseurs in VVP 1, 2022). Het VVP Ondernemerspanel is de onvolprezen gratis vraagbaak voor VVP-lezers. De panelleden trappen 2022 af met tips voor...

VVP Advies Award 2022 van start: nieuwe opzet en 32 spotters

VVP Advies Award 2022 van start: nieuwe opzet en 32 spotters

Met een nieuwe opzet en met maar liefst 32 spotters (experts in de haarvaten van de financiële advieswereld) is de VVP Advies Award 2022 van start gegaan....

De vraag achter de vraag

De vraag achter de vraag

Jan Peter Robijn in VVP 6. “De vraag achter de vraag, uitvinden wat de échte behoefte is van de klant. Dat is wat ons drijft.” Aan het woord...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...