Multinationale verzekeringsprogramma’s: maatwerk is nodig

Chubb Partner VVP vlaggen

(door Chubb, Partner VVP) Steeds meer bedrijven zijn internationaal actief en dat zijn niet alleen meer de grote ondernemingen van deze wereld. De behoefte aan internationale verzekeringsprogramma’s om grensoverschrijdende risico’s te beheersen, neemt al jaren toe. Bij het opzetten van een internationaal verzekeringsprogramma komt veel kijken en er is een aantal belangrijke aandachtspunten om in ogenschouw te nemen. Welke zijn dat? Dit is deel een in een serie van drie artikelen.  

Jeroen den Tex, Major Accounts Segment Leader Benelux bij Chubb, geeft aan dat er geen one-size-fits-all-aanpak mogelijk is als het gaat om verzekeringsprogramma’s met dekking in meerdere landen. “Voor bedrijven zijn er globaal drie verschillende opties waarmee ze risico's in het buitenland kunnen afdekken, namelijk: een gedecentraliseerde aanpak met apart een polis in elk land, een wereldwijde aanpak met een polis met werelddekking en tenslotte een multinationaal programma met een paraplupolis (ook wel moeder- of masterpolis genoemd) in combinatie met lokale polissen.”

Voordelen en beperkingen

Iedere optie heeft voordelen en beperkingen:

Bij een gedecentraliseerde aanpak met een aparte, stand-alone polis voor elk land is de dekking afgestemd op lokale behoeften en marktpraktijken. Maar deze aanpak is meestal wel tijdrovend, kostbaar en moeilijk te coördineren en te controleren.

Een wereldwijde aanpak met één polis met werelddekking is eenvoudig te implementeren, maar kan voor problemen zorgen op het gebied van schade en compliance.

Een multinationaal programma met een masterpolis en lokale polissen biedt goede controle en een consistente dekking die compliant is met afwijkende lokale juridische aspecten, maar vereist goede coördinatie tussen klant, makelaar en verzekeraar. Zo is het van belang om goed inzicht te hebben in de relatie tussen lokale polissen en de masterpolis, bijvoorbeeld met betrekking tot de lokale limiet ten opzichte van de masterlimiet.

“Voor wereldwijde programma’s bestaat er geen kant-en-klare oplossing”, zo stelt Den Tex. “De dekking moet altijd worden aangepast aan de behoeften van de klant en de bedrijfsstructuur. Als je bijvoorbeeld een centraal programma wilt implementeren bij een gedecentraliseerd bedrijf, heeft dat weinig kans van slagen. Het is belangrijk dat het programma is afgestemd op zowel de doelstellingen als de beperkingen van het bedrijf”, legt hij uit.

Bijzondere risico's

Wereldwijde programma’s kennen dus uitdagingen, maar blijken volgens Den Tex voor steeds meer bedrijven op steeds meer manieren uitkomst te bieden. Bedrijven met een dergelijk programma zijn beter in staat om zich aan te passen aan lokale uitdagingen zoals specifieke regelgeving of politieke omstandigheden.

 "Multinationals dekken hun brand- en aansprakelijkheidsrisico’s vaak al jaren af binnen dergelijke internationale programma’s”, vertelt hij. "Maar we zien de laatste tijd dat steeds vaker bijzondere risico’s, zoals cyber-, terrorisme- en milieurisico’s hierin worden meegenomen. Ook zijn het al lang niet meer alleen multinationals die de voordelen van deze programma’s zien”, voegt hij toe, “ook steeds meer kleinere bedrijven die internationaal actief zijn, kiezen hiervoor. Voor elke internationaal opererende organisatie, groot en klein, is het belangrijk om een verzekeraar te kiezen, die over het juiste netwerk beschikt en de middelen en expertise in huis heeft om een optimaal wereldwijd programma op te zetten.”

Dit artikel is het eerste in een reeks van drie artikelen over multinationale verzekeringsprogramma’s. Deel twee, over compliance en schade, zal 25 september gepubliceerd worden.  Deel drie, over verzekerbaar belang en verschillen in voorwaarden en limieten, verschijnt 2 oktober.

 

 

Partner van dit artikel
Chubb

Chubb

Cyberrisico’s, bestuurdersaansprakelijkheid, strengere milieuwetgeving: alle organisaties, van klein tot groot hebben te maken met een breed spectrum aan risico’s. In veel gevallen zijn zij hier niet of onvoldoende op voorbereid. Zij rekenen op hun assurantie-adviseur om hen hierbij te helpen. Chubb deelt via deze pagina graag haar kennis en expertise over risico’s en risicomanagement....

Reactie toevoegen

 
Meer over
ICT-bedrijven kunnen hun aansprakelijkheidsrisico’s zelf beperken

ICT-bedrijven kunnen hun aansprakelijkheidsrisico’s zelf beperken

(door Chubb, Partner VVP) “Automatiseerders wacht stortvloed aan claims om schade door hackers”, zo kopte het FD in juni. De aanleiding? De rechter oordeelde...

Webinar Chubb: hoe zorg je voor reizende werknemers?

Webinar Chubb: hoe zorg je voor reizende werknemers?

Chubb organiseert op 24 september om 11.00 uur voor financieel adviseurs het webinar: hoe zorg je voor reizende werknemers? Dit in samenwerking met VHD. Tijdens...

Cyberincidenten: voorkomen is beter dan genezen

Cyberincidenten: voorkomen is beter dan genezen

(door Chubb, Partner VVP) Bedrijven zijn zich meer en meer bewust van de gevaren van het digitale tijdperk waarin we leven. Berichten over cyberincidenten, zoals...

Milieurisico? Relevanter dan ooit (Partner VVP)

Milieurisico? Relevanter dan ooit (Partner VVP)

(door Chubb, Partner VVP) Aansprakelijkheid op het gebied van milieu. Het staat wellicht niet standaard op de agenda als u uw klanten spreekt. Toch is het niet onverstandig...

Chubb ziet snelle toename aantal ransomware-incidenten

Chubb ziet snelle toename aantal ransomware-incidenten

Van alle sectoren is de maakindustrie goed voor 23 procent en de zakelijke dienstverlening voor 30 procent van het totale aantal ransomware-incidenten dat in het...

Milieurisico? Relevanter dan ooit (Partner VVP)

Milieurisico? Relevanter dan ooit (Partner VVP)

(door Chubb, Partner VVP) Aansprakelijkheid op het gebied van milieu. Het staat wellicht niet standaard op de agenda als u uw klanten spreekt. Toch is het niet onverstandig...

Chubb webinar over ICT-bedrijven terugkijken (partner VVP)

Chubb webinar over ICT-bedrijven terugkijken (partner VVP)

ICT-bedrijven hebben te maken met specifieke en snel veranderende risico’s. Zij rekenen op hun assurantietussenpersoon om hen hierover te adviseren. Daarom...

Adfiz partner van VVP

Adfiz partner van VVP

Adfiz wordt partner van VVP met een eigen plek op de VVP-website. Hier ontsluit de branchevereniging delen van haar kennisdossiers voor de hele markt, die kunnen...

Adfiz Download Advies in Cijfers 2019

Adfiz Download Advies in Cijfers 2019

Als belangenbehartiger en branchevereniging willen we beschikken over goede cijfers over onze eigen markt. We hebben deze kennis daarom gebundeld...

Zorg voor inhoud

Zorg voor inhoud

(Adfiz in VVP 05-2019) De collectiviteitskorting is een goede manier om collectiviteiten met zorginhoudelijke afspraken aantrekkelijk te maken voor groepen consumenten...