Multinationale verzekeringsprogramma’s: maatwerk is nodig

Chubb Partner VVP vlaggen

(door Chubb, Partner VVP) Steeds meer bedrijven zijn internationaal actief en dat zijn niet alleen meer de grote ondernemingen van deze wereld. De behoefte aan internationale verzekeringsprogramma’s om grensoverschrijdende risico’s te beheersen, neemt al jaren toe. Bij het opzetten van een internationaal verzekeringsprogramma komt veel kijken en er is een aantal belangrijke aandachtspunten om in ogenschouw te nemen. Welke zijn dat? Dit is deel een in een serie van drie artikelen.  

Jeroen den Tex, Major Accounts Segment Leader Benelux bij Chubb, geeft aan dat er geen one-size-fits-all-aanpak mogelijk is als het gaat om verzekeringsprogramma’s met dekking in meerdere landen. “Voor bedrijven zijn er globaal drie verschillende opties waarmee ze risico's in het buitenland kunnen afdekken, namelijk: een gedecentraliseerde aanpak met apart een polis in elk land, een wereldwijde aanpak met een polis met werelddekking en tenslotte een multinationaal programma met een paraplupolis (ook wel moeder- of masterpolis genoemd) in combinatie met lokale polissen.”

Voordelen en beperkingen

Iedere optie heeft voordelen en beperkingen:

Bij een gedecentraliseerde aanpak met een aparte, stand-alone polis voor elk land is de dekking afgestemd op lokale behoeften en marktpraktijken. Maar deze aanpak is meestal wel tijdrovend, kostbaar en moeilijk te coördineren en te controleren.

Een wereldwijde aanpak met één polis met werelddekking is eenvoudig te implementeren, maar kan voor problemen zorgen op het gebied van schade en compliance.

Een multinationaal programma met een masterpolis en lokale polissen biedt goede controle en een consistente dekking die compliant is met afwijkende lokale juridische aspecten, maar vereist goede coördinatie tussen klant, makelaar en verzekeraar. Zo is het van belang om goed inzicht te hebben in de relatie tussen lokale polissen en de masterpolis, bijvoorbeeld met betrekking tot de lokale limiet ten opzichte van de masterlimiet.

“Voor wereldwijde programma’s bestaat er geen kant-en-klare oplossing”, zo stelt Den Tex. “De dekking moet altijd worden aangepast aan de behoeften van de klant en de bedrijfsstructuur. Als je bijvoorbeeld een centraal programma wilt implementeren bij een gedecentraliseerd bedrijf, heeft dat weinig kans van slagen. Het is belangrijk dat het programma is afgestemd op zowel de doelstellingen als de beperkingen van het bedrijf”, legt hij uit.

Bijzondere risico's

Wereldwijde programma’s kennen dus uitdagingen, maar blijken volgens Den Tex voor steeds meer bedrijven op steeds meer manieren uitkomst te bieden. Bedrijven met een dergelijk programma zijn beter in staat om zich aan te passen aan lokale uitdagingen zoals specifieke regelgeving of politieke omstandigheden.

 "Multinationals dekken hun brand- en aansprakelijkheidsrisico’s vaak al jaren af binnen dergelijke internationale programma’s”, vertelt hij. "Maar we zien de laatste tijd dat steeds vaker bijzondere risico’s, zoals cyber-, terrorisme- en milieurisico’s hierin worden meegenomen. Ook zijn het al lang niet meer alleen multinationals die de voordelen van deze programma’s zien”, voegt hij toe, “ook steeds meer kleinere bedrijven die internationaal actief zijn, kiezen hiervoor. Voor elke internationaal opererende organisatie, groot en klein, is het belangrijk om een verzekeraar te kiezen, die over het juiste netwerk beschikt en de middelen en expertise in huis heeft om een optimaal wereldwijd programma op te zetten.”

Dit artikel is het eerste in een reeks van drie artikelen over multinationale verzekeringsprogramma’s. Deel twee, over compliance en schade, zal 25 september gepubliceerd worden.  Deel drie, over verzekerbaar belang en verschillen in voorwaarden en limieten, verschijnt 2 oktober.

 

 

Partner van dit artikel
Chubb

Chubb

Cyberrisico’s, bestuurdersaansprakelijkheid, strengere milieuwetgeving: alle organisaties, van klein tot groot hebben te maken met een breed spectrum aan risico’s. In veel gevallen zijn zij hier niet of onvoldoende op voorbereid. Zij rekenen op hun assurantie-adviseur om hen hierbij te helpen. Chubb deelt via deze pagina graag haar kennis en expertise over risico’s en risicomanagement....

Reactie toevoegen

 
Meer over
The show must go on

The show must go on

(door Chubb, Partner VVP) Het aantal evenementen in Nederland groeit, van festivals en sportevenementen tot bedrijfsfeesten en congressen. De meeste evenementen...

Onverschilligheid met wachtwoorden leidt tot slimme aanval

Onverschilligheid met wachtwoorden leidt tot slimme aanval

(door Chubb, Partner VVP) Sterke wachtwoorden zijn een cruciaal element in de beveiligingslinie van een organisatie. Maar helaas vinden de meeste mensen het erg...

Onverschilligheid met wachtwoorden leidt tot slimme aanval

Onverschilligheid met wachtwoorden leidt tot slimme aanval

(door Chubb, Partner VVP) Sterke wachtwoorden zijn een cruciaal element in de beveiligingslinie van een organisatie. Maar helaas vinden de meeste mensen het erg...

Chubb benoemt Phil Overdiep tot Technical Lines Manager Benelux

Chubb benoemt Phil Overdiep tot Technical Lines Manager Benelux

Chubb heeft Phil Overdiep benoemd tot Technical Lines Manager Benelux. In zijn nieuwe rol zal Overdiep het Technical Lines team aansturen en verantwoordelijk zijn...

Chubb webinar over ICT-bedrijven: veelvoorkomende risico’s en schadevoorbeelden

Chubb webinar over ICT-bedrijven: veelvoorkomende risico’s en schadevoorbeelden

Chubb organiseert Chubb op 26 september aanstaande een webinar voor financieel adviseurs: ‘Behind the scenes bij ICT-bedrijven’. Chubb: "Eind 2017 waren...

Chubb webinar over ICT-bedrijven: veelvoorkomende risico’s en schadevoorbeelden

Chubb webinar over ICT-bedrijven: veelvoorkomende risico’s en schadevoorbeelden

Chubb organiseert Chubb op 26 september aanstaande een webinar voor financieel adviseurs: ‘Behind the scenes bij ICT-bedrijven’. Chubb: "Eind 2017 waren...

Chubb: Jeroen den Tex Segment Leader Major Accounts Benelux

Chubb: Jeroen den Tex Segment Leader Major Accounts Benelux

Bij Chubb is Jeroen den Tex gestart als Major Accounts Segment Leader Benelux. Hij volgt Peter Graswinckel op, die recent is benoemd tot Segment Leader Major Accounts...

Chubb introduceert evenementenverzekering

Chubb introduceert evenementenverzekering

Chubb is op de markt gekomen met Event Verzekerd, een pakketverzekering die beschermt tegen de financiële risico’s van het organiseren en houden van een...

Chubb benoemt Jeroen Middeldorp tot Corporate Business Leader, Accident & Health

Chubb benoemt Jeroen Middeldorp tot Corporate Business Leader, Accident & Health

Bij Chubb is Jeroen Middeldorp gestart als Corporate Business Leader, Accident & Health (A&H). In deze nieuwe functie is Middeldorp mede verantwoordelijk...

Zijn uw klanten al AVG-proof?

Zijn uw klanten al AVG-proof?

(door Chubb, partner VVP) Vervoersbedrijf Uber ontving een boete van 600.000 euro vanwege het overtreden van de Europese privacywet GDPR, in Nederland bekend als...