Nieuw hoofdstuk

Björn Jalving 2020

(Björn Jalving, Turien & Co., in VVP 5) Waar de verduurzaming in de verzekeringssector tot voor kort vooral gebeurde op het gebied van de beleggingen en de interne bedrijfsvoering van de verzekeraars, begint duurzaamheid in toenemende mate een rol te spelen in de polisvoorwaarden en op het aanvraagformulier.

In de afgelopen jaren is er in toenemende mate aandacht geweest voor de beleggingen van verzekeraars. Zijn deze duurzaam? Hoe houden de beleggingen bijvoorbeeld rekening met de zeventien Sustainable Development Goals? Meer recent zagen we steeds meer duurzame verzekeringsproducten op de markt komen. Denk hierbij aan herstellen in plaats van vervangen of aan meer dekking wanneer er bij het schadeherstel gewerkt wordt met duurzame materialen.

Een nieuw hoofdstuk in de verduurzaming van de verzekeringssector wordt de verzekeringsportefeuille. En hiermee het acceptatieproces en de acceptatierichtlijnen. Op basis van de EU-taxonomie wordt het voor verzekeraars noodzakelijk om te meten in hoeverre de verzekeringsportefeuille bijdraagt aan één of meer van de zes klimaatdoelen zoals het verminderen van klimaatveranderingen en een circulaire economie. Uiteraard kan niemand in de toekomst kijken maar als ik op zondag door de Amsterdamse Waterleidingduinen wandel vind ik het interessant om hierover na te denken.

Verzekeraars

Verzekeraars krijgen dus de plicht om inzichtelijk te maken in hoeverre de portefeuille bijdraagt aan de zes klimaatdoelen. Met deze inzichten kan er zowel binnen als buiten de organisatie om beweging gevraagd worden. Tot welke strategische keuzes gaat dit bij een verzekeraar leiden? Doet de verzekeraar wat juridisch moet? Wil de verzekeraar ieder jaar een paar procentpunt meer verduurzamen of wil de verzekeraar hierin in de markt vooroplopen? Deze keuzes zullen in de komende jaren leiden tot nieuwe producten, premies, acceptatierichtlijnen en steeds vaker ook tot hernieuwde doelgroepen voor de verzekeringsproducten.

Hierbij mogen we ook bestaande klanten niet vergeten. Het ontwikkelen van een nul-op-demeter-woningverzekering voor nieuwe klanten is wellicht een leuk idee. Maar ook voor bestaande klanten moeten zonnepanelen, warmtepompen en aquathermie verzekerbaar zijn wanneer deze in toenemende mate gebruikt gaan worden. Daarbij kunnen de verzekeraar en adviseur misschien zelfs wel een rol spelen om de aanschaf hiervan te stimuleren.

‘Duurzaamheid op het aanvraagformulier?’

Adviseurs

Voor adviseurs, klanten en andere stakeholders ontstaan er hiermee nieuwe criteria om verzekeraars op het gebied van duurzaamheid te vergelijken. Enerzijds kan de duurzaamheidscore van de portefeuille getoetst worden aan de wensen van de klant. Wil een bijvoorbeeld verzekerd zijn bij een verzekeraar met een niet-duurzame portefeuille?

Anderzijds blijft er natuurlijk ook de praktijk van de dekking. Bij welke verzekeraar kan de klant het beste terecht met zijn elektrische auto of nul-opde meter-woning? En hoe gaat de verzekeraar om met een klant die zijn woning juist aan het verduurzamen is? Moet dit allemaal worden aangetekend op het aanvraagformulier of kent de verzekeraar hiervoor standaard een ruimere dekking? Kortom welke producten stellen het klantbelang centraal, ook op het gebied van duurzaamheid?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Financiële sector moet meer rekening houden met duurzaamheidsrisico’s

Financiële sector moet meer rekening houden met duurzaamheidsrisico’s

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen moeten meer rekening houden met duurzaamheidsrisico’s. Aldus DNB naar aanleiding van haar onderzoek ’Op...

Meer innoveren op vlak duurzame financiële producten

Meer innoveren op vlak duurzame financiële producten

“Dit onderzoek”, aldus PA Consulting, “onderstreept dat er een onderliggende vraag is naar financiële producten en diensten met een positieve...

a.s.r. weer opgenomen in Dow Jones duurzaamheidsindex

a.s.r. weer opgenomen in Dow Jones duurzaamheidsindex

a.s.r. is dit jaar opnieuw opgenomen in de Dow Jones Sustainability World Index, de index die wereldwijd bedrijven monitort op duurzaamheid. a.s.r. behoort hiermee...

Duurzaam omdat het moet

Duurzaam omdat het moet

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 5-2021) Wat betekent duurzaamheid voor uw bedrijf en klanten? Loopt u hierbij voorop? Beweegt u mee als...

De verzekeringspot verwijt de ketel?

De verzekeringspot verwijt de ketel?

(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel? Nederland...

VVP-poll: klimaat standaard in opleidingspakket verzekeringsadviseur

VVP-poll: klimaat standaard in opleidingspakket verzekeringsadviseur

Zestig procent van de respondenten was het vorige week niet eens met de stelling 'De financiële sector dienst zich actiever op te stellen bij het verduurzamen...

Scildon: “Pensioenadviseur cruciaal bij versnelling duurzaamheid”

Scildon: “Pensioenadviseur cruciaal bij versnelling duurzaamheid”

Scildon ziet een belangrijke rol weggelegd voor adviseurs bij de keuze van werkgevers voor duurzame pensioenbeleggingen. Jan Albert van Laar, Manager Client Serviceteam...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...