Nieuwe risico’s

Willem Vreeswijk 2018

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 02-2022) Hoe ingewikkelder de puzzel, hoe mooier het adviesvak. Dit is het credo van menig adviseur. Het bijna onmogelijke waarmaken zodat mensen écht geholpen zijn en weer verder kunnen met hun leven. Uiteraard is er altijd een spanningsveld met wat mogelijk is en wat niet. Ergens is er een grens, ook al bezit je als adviseur nog zoveel overtuigingskracht en heb je ingangen die anderen niet zo makkelijk weten te vinden. Bij nieuwe en bijzondere risico’s wordt dat spanningsveld het meest duidelijk.

Aon ondervraagt om de twee jaar duizenden risicomanagers wereldwijd om vast te stellen wat de belangrijkste risico’s en uitdagingen zijn waarmee hun organisaties te maken hebben. Zowel wereldwijd als in Nederland is het cyberrisico gestegen naar de eerste plek. Gevolg hiervan is dat zo’n risico juist minder goed te verzekeren zal worden. De dekking en/of limieten worden beperkt, juist omdat het risico zo groot is. De grens van verzekerbaarheid komt dan duidelijk in zicht.

Opvallende uitkomst uit het onderzoek is dat in Nederland het tekort aan arbeidskrachten als enige lang in de Top Tien staat. Zou hier een verzekering voor zijn te ontwikkelen?

Ook bij verduurzaming en klimaatrisico’s komen de grenzen van verzekerbaarheid steeds sneller in beeld. Zonnepanelen zijn razend populair. Goed nieuws voor de energietransitie, maar tegelijkertijd neemt het risico op brand en de kans op (grotere) schade toe. Preventie, samenwerking met tal van betrokken partijen, kwaliteits-en certificeringseisen zijn dan van groot belang om deze risico’s verzekerbaar te houden.

Bij het klimaatrisico is het veel nijpender. Niet het risico, maar de enorme impactstijging is nieuw. Verwoestende stormen zullen veel vaker voorkomen, er komen meer en grotere overstromingen en schade neemt toe als gevolg van verdroging en bodemdaling.

Ook de digitalisering van de samenleving wordt een steeds groter wordend risico. “Tegen 2030 zullen de meeste sociale situaties worden gefaciliteerd door bots. Thuis zullen ouders ervaren bots inschakelen om kinderen te helpen met huiswerk en dinergesprekken te stimuleren. Op het werk houden bots vergaderingen. Een bot als vertrouwenspersoon zal als essentieel worden beschouwd voor psychologisch welzijn en we zullen ons in toenemende mate tot dergelijke metgezellen wenden voor advies, variërend van wat te dragen en met wie te trouwen,” zegt Judith Donath van Harvard University.

Het lijkt ver weg, maar ongemerkt zijn we al een heel eind op weg. Dronebezorging is bijvoorbeeld een kwestie van tijd. Binnenkort kun je gerecyclede onderdelen voor je laptop (we kiezen immers voor duurzaamheid) via een drone bij je thuis laten bezorgen. Je thuisrobot vervangt dan het onderdeel, terwijl hij je vertelt wat je zult eten, waar en hoe laat. Ondertussen scherpt hij je presentatie nog even aan en laat je weten hoe laat je partner te horen krijgt dat je aan hem of haar denkt.

De samenleving zal er niet vanzelfsprekender op worden en de verzekerbaarheid van die samenleving uiteraard ook niet. Maar in deze onoverzichtelijke wereld staat één ding buiten kijf: het adviesvak wordt alleen maar nog belangrijker.

Veel leesplezier!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bespaarmodule

Bespaarmodule

Hoe maak je nazorg lonend? Dat is voor veel adviseurs de hamvraag. Recente uitspraken van de Geschillencommissie Kifid maakt deze vraag niet minder urgent. Kifid...

Gewoon... doen!

Gewoon... doen!

Anno 2019 is de vraag niet langer relevant waarom je een bedrijf hebt opgericht en waarom je onderneemt, maar gaat het om het ‘wat’. Wat doe je precies...