Bespaarmodule

Willem Vreeswijk 2018

Hoe maak je nazorg lonend? Dat is voor veel adviseurs de hamvraag. Recente uitspraken van de Geschillencommissie Kifid maakt deze vraag niet minder urgent. Kifid stelt namelijk opnieuw dat financieel adviseurs expliciet moeten wijzen op premiedaling van de ORV.

In twee recente uitspraken (GC 2019-623 en GC 2019-625) concludeert de Geschillencommissie Kifid dat twee financieel adviseurs hun respectievelijke klanten hadden moeten wijzen op de premiedalingen in de levensverzekeringsmarkt. Beide financieel adviseurs zijn tekort geschoten in hun beperkte zorgplicht. Echter, de ene adviseur moet een schadevergoeding betalen aan zijn klant, de ander niet. De bal ligt namelijk wel altijd bij de klant. Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, moet de klant namelijk aantonen dat hij daadwerkelijk schade heeft geleden.

Kifid hamert er opnieuw op dat adviseurs in het kader van hun zorgplicht klanten dienen te wijzen op premiedalingen. Als het op ORV’s van toepassing is, waarom dan niet ook op andere producten? Vanuit de klant bezien is dit niet meer dan logisch. Stel dat je zelf al jaren een trouwe klant bent bij een adviseur en hoort of leest dat nieuwe klanten, die misschien de dag erna alweer bij een ander aan het shoppen zijn, soms fors minder gaan betalen dan jij. Voor de klant is het businessmodel van de adviseur niet relevant. Wel het gevoel of hij wordt gewaardeerd. En die waardering is ver zoek als je als trouwe klant de hoofdprijs moet betalen.

Bladerend in wat oude VVP’s vond ik interviews terug met adviseur Lennart van Gastel. Hij doopte in 2007 het Goudse familiebedrijf om in het ‘Het Bespaarhuis’. Vernieuwend was dat Van Gastel met klanten omging zoals gebruikelijk is in de gastvrijheidsindustrie. Dit kwam onder meer tot uitdrukking in de inrichting van het kantoor, in de stijl van een grand café. Van Gastel maakt nog altijd deel uit van de directie van het kantoor, in 2018 omgedoopt tot Stibbemeyster.

Inmiddels is hij ook zeer succesvol horecaondernemer in Gouda geworden. In 2010 opende hij en zijn vrouw Sharon het Museumcafé, in 2015 volgde het zeer succesvolle restaurant LF Gouda, in 2018 kwam daar de Fondue Fabriek bij en binnenkort volgt een hotel in het voormalige Weeshuis in Gouda. Van zo’n creatieve rasondernemer valt altijd wat te leren. Van Gastel wist als adviseur zijn klanten niet alleen te pamperen zoals ze in restaurants en hotels gewend zijn, tevens zorgde hij ervoor dat zijn klanten geld konden besparen, met zogenaamde bespaarabonnementen. Voor een bepaald bedrag per jaar liep het kantoor alle verzekeringen door en gaf het aan op welke verzekeringen de klant kon besparen. En gek genoeg was dit van toepassing op bijna al zijn klanten. Ieder jaar opnieuw.

Naar aanleiding van de uitspraken van Kifid zou je als adviseur een dergelijke bespaarmodule kunnen aanbieden aan je klanten. De klant krijgt dan waar voor zijn geld, de verdiensten van de adviseur zijn in lijn met de inspanningen en de klant weet zich van aandacht verzekerd.

Het echte advieswerk heeft uiteraard niet veel te maken met de prijs van producten van aanbieders, maar het is wel fijn om aan verwachtingen van loyale klanten te kunnen voldoen en hier van te voren heldere afspraken over te kunnen maken.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Redders

Redders

Banken willen dit keer onderdeel van de oplossing zijn en niet van het probleem, zoals in 2008 het geval was. Nog maar net was duidelijk geworden dat de coronacrisis...

Kom maar op!

Kom maar op!

(door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Zo aan de vooravond van een nieuw jaar kan met recht gesteld worden dat heel veel in beweging is, maar dat we er ook...

Gewoon... doen!

Gewoon... doen!

Anno 2019 is de vraag niet langer relevant waarom je een bedrijf hebt opgericht en waarom je onderneemt, maar gaat het om het ‘wat’. Wat doe je precies...