Actief betrokken

Voorwoord

(Voorwoord VVP 5-2023) Thema’s als Actief Klantbeheer en Duurzaam Advies staan bij advieskantoren hoog op to do lijstjes, maar de echte invulling komt vaak moeizaam tot stand. Uit peilingen van Adfiz blijkt bijvoorbeeld dat 69 procent van de advieskantoren actief beheer in de top 5 van prioriteiten heeft staan, maar een echte doorbraak vindt niet of nauwelijks plaats. Dat geldt ook voor Duurzaam Advies. Hoewel het belang vaak wordt erkend en bepaalde aspecten al wel worden meegenomen in de advisering, is Duurzaam Advies nog zelden ingebed in het totale adviesbedrijf.

Actief Klantbeheer en Duurzaam Advies vormen de fundamenten van een toekomstbestendig advieskantoor. Waarom wordt dit relatief nog zo weinig in de praktijk gebracht? Natuurlijk worden ook adviseurs vaak geregeerd door de waan van de dag. Bovendien zijn de verdiensten op dit moment helemaal zo slecht nog niet, dus waarom zou je iets veranderen? Ook zijn er twijfels over verdienmodellen bij Actief Klantbeheer en Duurzaam Advies. En het ontbreken van technologische kennis houdt kantoren ook vaak tegen.

Toch is dit vreemd. Wie deze onderwerpen niet proactief oppakt, schiet namelijk in zijn eigen voet. Of je het er mee eens bent of niet, duurzaamheid zal de komende jaren een nog grotere rol gaan spelen in de samenleving. Deels zullen steeds meer bedrijven en consumenten dit zelf willen oppakken, deels zal het afgedwongen worden door wet- en regelgeving. De financieel adviseur is van oudsher het baken voor particulieren en bedrijven. Wie kan de adviesrol dan beter oppakken dan een adviseur die toch al dicht bij zijn klanten staat?

Hoe dan? Duurzaamheid is niet iets wat je er even bij doet. In elk aspect van je ondernemerschap dient duurzaamheid aan bod te komen. Geef duurzaamheid een plek in de missie, visie en strategie van je onderneming, maak duurzaamheid onderdeel van je totale organisatie (personeelsbeleid, marketing, communicatie), zorg dat je kennis en kunde op orde is en maak het onderdeel van je adviesgesprek.

Ook bij Actief Klantbeheer gaat het in wezen om ondernemerschap. Wat is je missie, hoe is je kantoor ingericht, wat wil je voor je klanten betekenen en welke klanten wil je eigenlijk? Veel kantoren weten niet dat ze de meeste aandacht besteden aan klanten die in feite niets opleveren en die totaal niet loyaal zijn. Als je dé vertrouwenspersoon wilt zijn én blijven van je klanten, dan zul je er moeten zijn tijdens alle belangrijke momenten in zijn of haar leven. Dat heet actief betrokken. En daar passen verdienmodellen bij.

Wie support, tools, informatie, vakliteratuur, handreikingen zoekt om (verdere) stappen te maken met deze onderwerpen kan terecht bij niet-commerciële organisaties als INSVER en de Stichting Actief Klantbeheer. Als VVP zullen we zowel in print en online regelmatig aandacht besteden aan deze voor adviseurs belangrijke onderwerpen. Lees bijvoorbeeld elke vrijdag onze nieuwsbrief.

Veel inspiratie en leesplezier.

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP

willem@vvponline.nl

Reactie toevoegen

 
Meer over
Actie

Actie

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 2-2024) “Hoe zorgen we ervoor dat het eerlijker wordt in de samenleving, dat iedereen mee kan doen en dat de kloof tussen...

Focus

Focus

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 1-2024) Een meerderheid van 64 procent was het eens met de eerste stelling van dit jaar op VVPonline.nl: ‘2024 belooft een...

Zorgpret

Zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip...

Vijf jaar

Vijf jaar

Aan het eind van dit veelbewogen jaar heeft VVP een aantal partijen gevraagd om een visie te geven op het adviesvak over vijf jaar en dat heeft hele interessante...

Meer mens

Meer mens

(Voorwoord door Willem Vreeswijk in VVP 4-2022) Omarm automatisering, ontwikkel jezelf. Dit zei digitale innovatie-expert Jarno Duursma in zijn key-note op het...

Minder

Minder

(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP 3-2022) Als de omstandigheden drastisch veranderen, zul je je moeten aanpassen, ook al blijft de basis van je vak hetzelfde: het...

Nieuwe risico’s

Nieuwe risico’s

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 02-2022) Hoe ingewikkelder de puzzel, hoe mooier het adviesvak. Dit is het credo van menig adviseur. Het bijna onmogelijke waarmaken...

Objectief

Objectief

(Voorwoord VVP 6-2021) door Willem Vreeswijk) Onderzoeken zijn nuttig. Ze bevatten weetjes, inzichten en vatten trends samen. Onderzoeken zijn vooral heel nuttig...

Redders

Redders

Banken willen dit keer onderdeel van de oplossing zijn en niet van het probleem, zoals in 2008 het geval was. Nog maar net was duidelijk geworden dat de coronacrisis...

Kom maar op!

Kom maar op!

(door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Zo aan de vooravond van een nieuw jaar kan met recht gesteld worden dat heel veel in beweging is, maar dat we er ook...