Kom maar op!

Willem Vreeswijk 2018

(door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Zo aan de vooravond van een nieuw jaar kan met recht gesteld worden dat heel veel in beweging is, maar dat we er ook nog lang niet zijn. Het werk van de onafhankelijk financieel adviseur is voor klanten relevanter dan ooit en tegelijkertijd is de transformatie van diezelfde adviseurs nog in volle gang. Ook het komend jaar zullen ondernemers weer stappen moeten zetten. Zonder volledig te willen zijn, een paar aandachtspunten.

Onafhankelijkheid wordt onderscheidend. De term zal in de wet worden verankerd en adviseurs zullen aan criteria moeten voldoen om zich onafhankelijk te kunnen blijven noemen. Onder meer zullen adviseurs een objectieve analyse van een toereikend aantal producten moeten geven. Als adviseurs dit niet aantoonbaar kunnen waarmaken, verliest een kantoor het predicaat onafhankelijk. Ga bijtijds na of uw kantoor aantoonbaar voldoet aan alle criteria en hoe u vervolgens uw onafhankelijkheid bij bestaande en toekomstige klanten kunt onderstrepen!

Volledige transparantie bij schadeverzekeringen zal er vroeg of laat komen. Analyseer uw klantenbestand eens goed, zet het aantal verlieslatende en winstgevende klanten eens op een rij en ga eens na hoe uw verdienmodel eruit ziet in een volstrekt transparante advieswereld. Kunt u uw advieswerk ‘verkopen’ aan de klant of ligt hier een uitdaging?

In het verlengde hiervan: hoe gaat u zich het komende jaar onderscheiden? U hoeft maar naar buiten te kijken en u ziet dat verduurzaming een groot issue is. Om uw advieswerk (nog) beter te kunnen ‘verkopen’ aan uw klant is verbreding van uw advieswerk aan te raden. Hoe kunnen klanten hun huis verduurzamen, welke energieleverancier past daarbij, hoe vergroenen klanten hun energielabel en welke andere aspecten kunnen klanten meenemen in hun dagelijkse leven. Het is nuttig een kosten- en batenanalyse te maken. Die kan namelijk verrassend uitpakken voor klanten. Steeds meer burgers staan open voor tips voor vergroening en verduurzaming, voor veel adviseur daarentegen is dit vaak nog onontgonnen terrein.

Grote uitdaging voor advieskantoren is en blijft beheer en onderhoud . Ook hier kunt je van alles van vinden, maar feit is dat je er iets mee moet. Het is bepaald geen makkelijke transitie, maar adviseurs zullen hun klanten moeten overtuigen van hun meerwaarde. Dat gaat verder dan het sluiten van de juiste producten en hulp bieden bij calamiteiten. Dan gaat het onder meer over preventie. Adviseurs zullen klanten moeten overtuigen dat met een jaarlijkse apk heel veel leed en kosten kunnen worden bespaard.

Uiteraard is en blijft digitalisering ook een hot issue. Verdergaande digitalisering is noodzakelijk om je te blijven richten op het echte advieswerk.

Het is en blijft veel wat er op adviseurs afkomt. Anders gezegd, de advieswereld is bepaald niet saai. Ook wij kunnen er op bescheiden wijze over meepraten. Een jaar geleden ging VVP verzelfstandigd verder en ook voor het VVP-team is het een uitdagend jaar geweest. Gelukkig hebben we veel nieuwe initiatieven kunnen ontwikkelen, samen met andere partijen. Denk aan de VVP App, de Vacaturebank, het Vademecum en tal van events en specials. We zijn er, alive en kicking, en hebben ongelooflijk veel zin in 2020. Wij geloven er vooral in dat 2020 het jaar van het samenspel gaat worden.

We hebben elkaar meer dan ooit nodig in deze markt. In 2020 zetten we gezamenlijk nieuwe stappen richting een duurzame en sterkere advieswereld. 2020, kom maar op!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Actie

Actie

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 2-2024) “Hoe zorgen we ervoor dat het eerlijker wordt in de samenleving, dat iedereen mee kan doen en dat de kloof tussen...

Focus

Focus

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 1-2024) Een meerderheid van 64 procent was het eens met de eerste stelling van dit jaar op VVPonline.nl: ‘2024 belooft een...

Zorgpret

Zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip...

Actief betrokken

Actief betrokken

(Voorwoord VVP 5-2023) Thema’s als Actief Klantbeheer en Duurzaam Advies staan bij advieskantoren hoog op to do lijstjes, maar de echte invulling komt vaak...

Vijf jaar

Vijf jaar

Aan het eind van dit veelbewogen jaar heeft VVP een aantal partijen gevraagd om een visie te geven op het adviesvak over vijf jaar en dat heeft hele interessante...

Meer mens

Meer mens

(Voorwoord door Willem Vreeswijk in VVP 4-2022) Omarm automatisering, ontwikkel jezelf. Dit zei digitale innovatie-expert Jarno Duursma in zijn key-note op het...

Minder

Minder

(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP 3-2022) Als de omstandigheden drastisch veranderen, zul je je moeten aanpassen, ook al blijft de basis van je vak hetzelfde: het...

VVP-hoofdredacteur in Communicatie Podcast

VVP-hoofdredacteur in Communicatie Podcast

Willem Vreeswijk (hoofdredacteur vakblad VVP en oprichter van de stichting New Financial Forum) was recent te gast in de Communicatie Podcast van Karine van den...

Nieuwe risico’s

Nieuwe risico’s

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 02-2022) Hoe ingewikkelder de puzzel, hoe mooier het adviesvak. Dit is het credo van menig adviseur. Het bijna onmogelijke waarmaken...

Objectief

Objectief

(Voorwoord VVP 6-2021) door Willem Vreeswijk) Onderzoeken zijn nuttig. Ze bevatten weetjes, inzichten en vatten trends samen. Onderzoeken zijn vooral heel nuttig...