Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Henk Cornelissen Ansvar 2024

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’, ‘havermelkelite’ en ‘smoesflatie’, en nu valt de titel ‘duurzaamheidsmanager’ ook in te sturen aan het instituut voor de Nederlandse taal. Maar deze term kent betekenis, meer dan alleen het (container)begrip ‘duurzaamheid’. Ontmoet Henk Cornelissen, de duurzaamheidsmanager van AnsvarIdéa die graag uitlegt wat deze term nu precies inhoudt.

...

Waarom is er behoefte aan een ‘Duurzaamheidsmanager’ in de schadeverzekeringssector?

Steeds meer schadeverzekeraars proberen hun negatieve impact op het milieu te verminderen. Daarnaast zien we een trend van positief bijdragen aan de maatschappij. Deze combinatie van ambities heeft de grootste kans van slagen wanneer je hier als organisatie een eenduidig beleid voor optuigt. Maar wie neemt het voortouw hierin? De niet-financiële uitwerking van initiatieven op het gebied van beleggingen, verzekeringsproducten, medewerkers en samenwerkingen is dermate veelomvattend dat de verantwoordelijkheden niet per se binnen het bestaande management belegd kunnen worden. Dat is waar ik mijn niche heb gevonden; in het op inclusieve wijze opzetten van duurzaamheidsinitiatieven die breed gedragen kunnen worden door de organisatie.

Wat daarnaast steeds belangrijker wordt, is de verslaglegging over duurzaamheid. Nu rapporteren we hier al over en in de komende jaren zal dit uitgroeien naar een formeel jaarverslag op het gebied van duurzaamheid. Hier voor breng ik momenteel bijvoorbeeld alle initiatieven op het gebied van duurzaamheid in kaart. Ook kom ik aan mijn uren door ons belegd vermogen op niet-financiële zaken te monitoren, door samen met mijn collega’s onze waardepropositie verder door te ontwikkelen en door bestaande en nieuwe samenwerkingscontacten met NGO’s (IUCN, It Fryske Gea, Fair Cobalt Alliance, WNF) te onderhouden.

Een ander voorbeeld van een activiteit die helemaal in mijn straatje past, is het aanjagen van de dialoog rondom de verzekerbaarheid van maatschappelijke activiteiten. Laatst hadden we een discussie of we een specifieke dek king op AVP’s nog wel willen doorzetten, omdat deze dekking een maatschappelijke activiteit mogelijk maakt waarover je een goede morele discussie kan voeren. Maar ja, wat ga je doen als verzekeraar; besluit je over te gaan tot uitsluitingen? We kunnen de verzekeringnemers en adviseurs hier niet zomaar op korte termijn mee overvallen. Hierbij helpt het ons als organisatie, de verzekerden als belanghebbenden en het intermediair als onafhankelijke adviseurs om een eenduidig beleid te voeren. Wat de uiteindelijke keuze ook gaat zijn, wij vinden het belangrijk dat we als organisatie transparant zijn in waarvoor we staan.

Okay, maar waar staat AnsvarIdéa dan voor?

AnsvarIdéa staat voor een betrokken product- en bedrijfsvoering. Inhoudelijk zijn de beweegredenen daartoe drieledig. Ten eerste wil Ansvar als organisatie haar maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Dit omdat de medewerkers hier gelukkiger van worden, omdat het meer zingeving biedt aan het werk en omdat eenieder trots wil kunnen zijn en blijven op het bedrijf, de collega’s en zichzelf. Ook vanuit de herkomst en achtergrond van Ansvar zit Maatschappelijk Verantwoord Onder-nemen al sinds 1967 in de genen. Bo - vendien is Ansvar sinds 2018 haar MVO-beleid aan het verbreden en verruimen en meer eigentijds te maken zodat het beleid beter aansluit bij een bredere kring van klanten en overige stakeholders. Maar ook vanuit de economische noodzaak is dit relevant. Als schadeverzekeraar zijn wij extra vatbaar voor toenemende weersgerelateerde schadelasten, dus dan is het logisch dat je hierop acteert. Om al die redenen is het onze wens om voorop te blijven lopen als het op duurzaamheid aankomt. Deze koploperspositie hebben we over vele jaren opgebouwd, is iets waar we onwijs trots op zijn, waar het intermediair ons van kent en die we met ongeremde passie zullen blijven uitbouwen.

Ons MVO-beleid bestaat uit vier pijlers; onze beleggingen, ons personeel, onze samenwerkingen en natuur-lijk onze verzekeringsproducten. Het beleggingsbeleid probeert door een combinatie van veelal groene obligaties, een op het Parijsakkoord gebaseerde aandelenportefeuille en impactbeleggingen in de private equity sector zoveel mogelijk positief verschil te maken. Verder duidt ons personeelsverloop van circa drie procent erop dat onze doelstelling ‘Werkplezier’ zijn vruchten afwerpt en maken onze samenwerkingen met NGO’s en donaties een maatschappelijk verschil. En dan hebben we nog het vlaggenschip, de Ansvar Bewustlijn, waarbij we hard sleutelen aan het uitwerken van duurzaam schadeherstel als nieuwe norm voor schadeafwikkeling (google eens onze ‘Verantwoord Antwoord’ filmpjes als je meer wilt weten). Dit is een enorme operatie die wij net als en met veel andere collega-organisaties uit moeten werken. Alleen zo kunnen wij als verzekeringssector de transitie naar een circulaire economie echt kracht bijzetten. Naast de focus op duurzamer schadeherstel zorgt de Ansvar Bewustlijn ook op het menselijke vlak goed voor onze verzekerden. Denk aan de dekking voor psychologische hulp na een traumatiserend gebeurtenis zoals brand of een heftige overval.

‘Belangrijk dat we als organisatie transparant zijn in waarvoor we staan’

 

Leuk hoor die reclame voor de Ansvar Bewust producten, maar waar is dit op gebaseerd?

Mijn overtuiging van de Ansvar Bewustlijn is niet in een vacuüm ontstaan. De Nederlandse Consumentenbond heeft onderzoek naar duurzame verzekeringen gedaan. In dit uitgebreide onder-zoek onder 27 schadeverzekeraars, waar hun opstal-, inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen zijn beoordeeld, kwam AnsvarIdéa als nummer 1 naar voren (Geldgids juni/juli 2023, Consu mentenbond). Niet op één onderwerp, of nét aan, maar beduidend hoger over de hele linie. Natuurlijk was dit een reden tot meer dan een glimlach, maar het gaf ons ook een enorme impuls aan energie om nóg meer zaken aan te gaan pakken. Want overduidelijk zitten we op de goede koers. Ik moet er wel bijzeggen dat ik dit succes niet alleen voor mijn rekening kan nemen. Het is echt een teaminspanning om trots op te zijn. De combinatie van een onhoudbare toewijding van onze directie en duurzaamheidsadviseur, ons kundige, positief-kritische en motiverende management en de ongekende energie van onze productspecialisten, accountmanagers, schadebeheerders, marketeers en ove-rige medewerkers. Het blijven werken met een menselijke maat en dit structureel verwerken in ons verzekeringsbeleid is een hele opgave, ik kan het niet ontkennen. Maar alleen door een systematische aanpak met alle lagen van de organisatie kunnen we zorgen dat onze overtuigingen onderdeel blijven van onze identiteit.

Reactie toevoegen

 
Meer over
ChatGPT versus Kees Dullemond

ChatGPT versus Kees Dullemond

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuw in VVP in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Deugden en purpose in de adviespraktijk

Deugden en purpose in de adviespraktijk

(Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De Hogeschool van Amsterdam nodigt financieel adviseurs en hun beroepsverenigingen...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

Perspectief

Perspectief

(Voorwoord VVP-special Duurzaam Advies 2024) Om maar met de deur in huis te vallen: duurzaam adviseren levert alleen maar winst op. Om dit in te zien, is er een...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

Bedrijven hebben belangrijke rol bij verduurzaming

Bedrijven hebben belangrijke rol bij verduurzaming

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) “Uit een intrinsieke motivatie zijn wij aan de slag gegaan met het verduurzamen van ons advieskantoor. Bedrijven hebben...

Duurzame waardecreatie loont

Duurzame waardecreatie loont

(Partner in kennis BHB Dullemond in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Wat is mijn (assurantie)onderneming waard? Een vraag die wij als BHB Dullemond bijna dagelijks...

Groen begint vooral met doen!

Groen begint vooral met doen!

(Redactie in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Er komen steeds meer kaders voor duurzaam advies, kijk bijvoorbeeld naar het energielabel dat afgelopen januari...

Van greenwashing naar grey bashing…

Van greenwashing naar grey bashing…

(Hubrien Meijaard, Stan&Wende, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Mensen die serieus bezig zijn met duurzaam beleggen weten dat sinds een paar jaar de EU-duurzaamheids-regelgevingstrein...