Online shoppen: makkelijk, maar niet zonder risico’s

Kennisartikel ARAG

(Partner in Kennis ARAG in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Online aankopen doen is super makkelijk. Vanuit je luie stoel bestel je bij wijze van spreken wat je maar wil en het wordt binnen een paar dagen thuisbezorgd. Ideaal! Toch zijn er ook risico’s verbonden aan online shoppen. ARAG liet onderzoeksbureau MWM2 onderzoeken wat er leeft bij mensen die online aankopen doen en hoe het gesteld is met hun gevoel van veiligheid op het internet.

Mede door de coronapandemie is het aantal online aankopen in de afgelopen anderhalf jaar enorm gestegen. En ook de komende tijd zal het, met het oog op de feestdagen, voor winkeliers weer een drukte van jewelste worden. Uit het onderzoek onder ruim 2.000 Nederlanders met een betaalde baan, blijkt dat zij sinds het begin van de coronapandemie meer online zijn gaan kopen. 45 procent doet dat ook meer bij lokale aanbieders, terwijl slechts vijf procent meer naar internationale aanbieders is gaan kijken. Deze online aankopen bestaan voornamelijk uit kleding (83 procent), elektronische apparatuur (53 procent) en tickets (49 procent). Daarnaast worden ook huisraad (49 procent), levensmiddelen (49 procent) en bouwmaterialen (31 procent) vaak online aangeschaft. Het gemiddelde bedrag dat men online uitgeeft, is 129 euro per maand.

Veiligheid online shoppen

De meeste mensen, ruim driekwart van de ondervraagden, hebben er veel vertrouwen in dat zij zelf goed kunnen inschatten of hun online aankopen ook veilig gebeuren. Ruim de helft (57 procent) geeft aan er expliciet op te letten dat de website waar zij kopen ook veilig is. De diverse betaalmethodes die een online webwinkel biedt, dragen bij aan het gevoel van veiligheid. Het meeste vertrouwen hebben de kopers in iDeal (89 procent), gevolgd door de creditcard en PayPal. Tegelijkertijd verwachten online kopers (met een betaalde baan) niet dat fraudeurs worden opgespoord. Slechts één op de vier heeft hier wel vertrouwen in.

De overgrote meerderheid weet wat te doen om veilig te kunnen shoppen (87 procent) en ook de verschillende manieren van mogelijke digitale oplichting zijn bekend. Ruim driekwart neemt ook voorzorgsmaatregelen om identiteitsfraude tegen te gaan en let bijvoorbeeld op het slotje in de url van de browser. Gelukkig blijkt dat de meerderheid daarnaast ook let op online keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg. Dat is een goed begin, maar goed opletten blijft natuurlijk het devies. En hoewel de meerderheid dat doet, denkt maar 47 procent dat zijn of haar gegevens ook daadwerkelijk vellig zijn online.

Toch gaat het vaak mis

En die gedachte is zo gek nog niet. Ondanks het vertrouwen in de eigen waakzaamheid van de Nederlander gaat het in veel gevallen toch mis. Want zeven op de tien online kopers geeft aan problemen te hebben gehad met online aankopen. Het meest voorkomende probleem is een fout bij de levering van het product (32 procent). Daarnaast heeft een kwart wel eens geld verloren bij een online aankoop. De meerderheid van de online kopers is bekend met de wettelijke bedenktijd van veertien dagen bij online aankopen en met hun rechten met betrekking tot retourneren en garantie. En wat doe je wanneer je te maken krijgt met cybercriminaliteit (zoals phishing of identiteitsfraude)? Twee derde zou aangifte doen bij de politie. Contact opnemen met de verzekeraar zou slechts elf procent doen. In de praktijk blijkt het vaak lastig te achterhalen wie de dader is bij digitale fraude. Bewustwording is daarom heel belangrijk.

‘Met ARAG kan je op het recht vertrouwen!‘

Rechtcheck consumentenkoop

Bij ARAG vinden wij dat iedereen toegang moet hebben tot het recht. Ook als iemand niet verzekerd is. Daarom delen we zo veel mogelijk juridische kennis op onze website ARAG.nl. Naast de al veel gebruikte RechtCheck op het gebied van vakantievouchers/reizen, de RechtCheck op Werk en Inkomen en de RechtCheck Wonen en Verbouwen is er nu ook de RechtCheck (online) Consumentenkoop. Deze is voor iedereen beschikbaar en te vinden op www.arag.nl/particulier/ online-aankopen. Een hele eenvoudige tool waarmee consumenten zelf kunnen bepalen wat hun juridische positie is en wat hun rechten en plichten zijn op dit gebied. Wanneer de consument de vragen in de RechtCheck doorloopt, krijgt hij of zij direct antwoord én advies over wat ze zelf kunnen ondernemen. Ook krijgen ze, in die gevallen waar het relevant is, kant-en-klare voorbeeldbrieven te zien, die ze kunnen gebruiken. Mocht er toch een conflict ontstaan en is de consument bij ARAG verzekerd voor rechtsbijstand, dan staan onze ruim 500 gespecialiseerde juristen voor ze klaar om te helpen met het juridische traject. Een zaak melden kan ook gemakkelijk telefonisch of online.

Reactie toevoegen

 
HDI Global Specialty brengt rechtsbijstandportefeuille onder bij ARAG

HDI Global Specialty brengt rechtsbijstandportefeuille onder bij ARAG

HDI Global Specialty brengt zijn rechtsbijstandportefeuille in beheer bij ARAG. Faisal Setoe (Managing Director HDI Global Specialty SE Nederland): “ARAG...

Trots op je vak!

Trots op je vak!

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Financieel adviseurs zijn het baken in hun regio waar consumenten op kunnen vertrouwen, op kunnen varen en op terug kunnen vallen....

Hét financiële platform in snel veranderend landschap

Hét financiële platform in snel veranderend landschap

(Partner in Kennis ANVA in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Lag in het verleden de focus bij ANVA vooral op de grotere kantoren, daar komt nu verandering in,...

Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Nederland telt ruim 85. 000 adviseurs met een Wft-diploma. In hoeverre hebben deze adviseurs een cruciaal beroep? Eigenlijk...

U maakt het verschil!

U maakt het verschil!

(Partner in Kennis Allianz in VVP Special Cruciaal Beroep 2021).  Sinds maart 2021 staat mart vreven aan het roer bij allianz als commercieel directeur van...

Het kan en moet anders

Het kan en moet anders

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). “Wat financieel dienstverleners doen, is belangrijk, maar dat is iets anders dan cruciaal. De coronacrisis heeft iedereen...

ARAG trots op documentaire over Shona Shukrula

ARAG trots op documentaire over Shona Shukrula

De KNVB en ARAG presenteren de documentaire 'De Wetten van Shona' over het leven van Shona Shukrula (30). In de documentaire van Gilliano Nijman en Michiel Baas ...

Meer contact gewenst met adviseur

Meer contact gewenst met adviseur

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Er moet meer aandacht voor nazorg bij hypotheken komen. Veel huiseigenaren hebben na het afsluiten van hun hypotheek nauwelijks...

ARAG lanceert RechtCheck huurkorting ondernemers

ARAG lanceert RechtCheck huurkorting ondernemers

Ondernemers kunnen vanwege omzetverlies door de coronamaatregelen huurkorting aanvragen bij de rechter, besliste de Hoge Raad op 24 december 2021. Desondanks signaleert...

Actief klantbeheer: basis van je vak

Actief klantbeheer: basis van je vak

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Cruciale beroepen maken voor de klant het verschil. In goede tijden én in slechte tijden. Of juist om slechte tijden...