Ook intermediairs moeten er straks aan geloven

Kennisartikel MainPlus foto 1 schadeherstel - Aanrechtblad keuken repareren - Logo MainPlus

(Partner in kennis MainPlus in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Schadeherstelregisseur MainPlus ontwikkelde als eerste een model voor rapportage over milieueffecten binnen de herstelketen voor opstal-en inboedelschades. Sowieso loopt het bedrijf voorop met duurzaamheid. “Het is een misverstand om te denken dat verduurzamen alleen maar geld kost.”

...

Een verzekeringsadviseur die een schademelding krijgt, kan die straks niet meer laten herstellen door het spreekwoordelijke mannetje op de hoek. Want zijn verzekeraar eist straks een rapportage over de milieu-impact van het schadeherstelbedrijf. Alle verzekeraars moeten straks rapporteren over zaken als CO2-uit stoot, eerlijke arbeid en goed bestuur. Voor de grote verzekeraars gaat die verplichting in 2025 in (met een rapporta - ge over 2024), voor de kleinere een jaar later.

Meer grip op schadeherstel

Deze verplichting vloeit voort uit de EU-richtlijn CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) die vorig jaar door Europa is vastgesteld. En die geldt niet alleen voor de bedrijven zelf, maar ook voor hun ketenpartners. “Vrij vertaald moeten financiële instellingen, verze keraars en bankbedrijven gaan aantonen welke milieubelasting hun totale bedrijfsvoering heeft. Dus op enig moment gaat er behoefte ontstaan vanuit de verzekeraar om meer grip te krijgen op hoe schades hersteld worden.” Aan het woord is Gerard van Engelenburg, commercieel directeur van MainPlus. Gezien de kernactiviteit van het bedrijf – coördinatie en regie van scha - deherstel – volgt dit bedrijf de regelge ving op de voet.

CO2-uitstoot

Hóe bedrijven moeten gaan rapporte ren, en wat ze moeten rapporteren, dat is nog niet helemaal scherp. Dat wordt vastgelegd in de ESRS, de European Sustainability Reporting Standards. Zeker is wel dat de rapportages zullen samenhangen met de 17 duurzaamheids doelstellingen van de Verenigde Naties, de zogeheten Sustainable Development Goals (SDG’s). En CO2-uitstoot zal een prominente plek krijgen.

Van Engelenburg: “Dat betekent dus dat verzekeraars en volmachten straks aan een intermediair vragen: wat is jullie CO2-belasting geweest? Over je eigen bedrijfsvoering is dat relatief makkelijk na te gaan. Maar intermediairs moeten straks ook over hun ontvangen schademeldingen rapporteren. Wij proberen adviseurs hier bewust van te maken.”

Model

Hoe stel je dan zo’n rapportage op? MainPlus ontwikkelde er een gecertifi - ceerd model voor. “Het begint voor ons bij de schademelding bij de verzekeraar, tussenpersoon of volmachthouder. Zo’n melding wordt beoordeeld en komt bij ons binnen. Wij gaan aan de slag met de intake en ons administratieve proces. Vervolgens gaat er een vakman naar de verzekerde toe. In een bepaald type auto, met een bepaalde reistijd. Die doet zijn werkzaamheden (arbeid en materiaal) en gaat naar de volgende klus. Over dit alles voeren wij de regie en uiteindelijk sluiten we het dossier. Al deze activiteiten hebben we stap-voor-stap gecategoriseerd op CO2-uitstoot.”

Eerste in europa

“Alle opdrachtgevers die een schade bij ons inbrengen, kunnen daar straks over rapporteren”, vult Michel Amptmeijer aan, algemeen directeur van MainPlus. “Wij nemen de integrale zorg vanuit die CSRD-verplichting op ons. De CO2-uit stoot in de gehele herstelketen wordt in 2024 gecertificeerd door DNV (niveau 5) en daar zijn we trots op.”

Niveau 5 van de CO2-Prestatieladder vertegenwoordigt het hoogste niveau van certificering. Organisaties die ni - veau 5 bereiken, hebben aangetoond dat ze uitzonderlijke inspanningen hebben geleverd om hun CO2-uitstoot te verminderen. Dit wordt onder andere gerealiseerd door actief samenwerken met andere partijen om duurzame oplossingen te bevorderen. Dit niveau erkent hun leiderschap in het bevorderen van een duurzame toekomst.

Anders denken

MainPlus maakte ook op andere gebieden grote sprongen op het gebied van verduurzamen. Amptmeijer: “We zijn er twee jaar geleden mee begonnen. Ik had toen nog nooit van de SDG’s gehoord. Inmiddels zijn we actief op álle 17.” De activiteiten lopen uiteen van me dewerkers die periodiek helpen bij de Voedselbank (SDG 1: armoedebestrij ding), tot het samen met de ketenpartners vastleggen van een transparante werkwijze in schadeherstel, zonder ver-borgen verdienmodellen (SDG 8: eerlijk werk en economische groei).

Ook bij elk schadegeval wordt bekeken hoe dit zo duurzaam mogelijk hersteld kan worden. Van Engelenburg: “Herstel in natura is vaker mogelijk dan je denkt. Neem huisraad met een stuk eruit of meubels met een schroeiplek. Schadeherstellers nemen ze mee en bij terugbrengen zien ze er weer uit als nieuw.”

Televisie met roetschade

Ander voorbeeld: bij brand raakt huisraad verontreinigd met rook en roet. Voor een verzekeraar is het eenvoudiger en economisch voordeliger om zo’n vieze televisie weg te gooien en te vervangen door een nieuwe, dan om hem te laten schoonmaken. “Maar wij hebben partners die voor een klein prijsje die tv tóch schoonmaken en dan doneren aan de Weggeefhoek, een winkel voor gra tis goederen. Zo brengen we de tv terug in het verkeer – circulariteit – en helpen we weer mee aan armoedebestrijding.”

Met dit soort initiatieven is het wel zaak samenwerking te zoeken. Want de verzekeraar moet toestemming geven om die tv op deze manier te hergebruiken. En het schoonmaakbedrijf moet tijdig klaar staan. “Je moet dit in je bedrijfsvoering incorporeren.”

Geld besparen

De misvatting is, zeker bij verzekeraars, dat dit alles extra geld kost. Verduurzamen hoeft niet duurder te zijn. Amptmeijer: “In het begin moet je als organisatie investeren. Dat hebben wij onder andere gedaan door het grootste deel van ons wagenpark te elektrificeren. Maar op het moment dat je eenmaal je bedrijfsvoering op orde hebt, kan duurzaam werken geld besparen, en kan je er zelfs aan verdienen.

“Wat adviseurs – en de gehele ke ten – zouden moeten doen is: niet al leen denken aan de financiële con sequenties van duurzaamheid, maar vooral aan de duurzame prikkel die we met z’n allen teweegbrengen. Uiteindelijk moeten we ons bewust worden van het feit dat we op een andere wijze met elkaar moeten consumeren. En schadeherstel is óók een vorm van consumptie. Wie niet of te weinig verduurzaamt, gaat op termijn de boot missen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

"Geld is een belangrijke reden voor mensen om hun gedrag aan te passen. Natuurlijk is intrinsieke motivatie belangrijk, maar juist bij een thema als duurzaamheid...

Verandering is de brandstof voor succesvol ondernemen

Verandering is de brandstof voor succesvol ondernemen

(Kees Dullemond (INSVER) in VVP 4, 2023) De afgelopen 65 jaar is er veel veranderd maar één ding staat vast voor Kees Dullemond (65): “Veranderingen...

ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro toont alle duurzame adviseurs met een 'groen blaadje' in de eigen adviseurzoeker op de intermediaire website van ABN Amro. Vorig jaar introduceerde ABN...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

VVP 06-2022: het adviesvak over vijf jaar

VVP 06-2022: het adviesvak over vijf jaar

Over vijf jaar… zijn er gewoon nog financieel adviseurs die floreren door hun persoonlijke benadering van consument en ondernemer. Dat stellen Adfiz, AFM,...

Het belang van breed duurzaam advies

Het belang van breed duurzaam advies

Duurzaamheid kent meerdere kanten dan alleen een ecologische, het is zaak dat financieel adviseurs daar meer oog voor krijgen. Aldus de whitepaper ‘Het belang...