Over schade en chande

Martin Koot 2016

Ook ik ben klant. Onder meer bij u. Beroepshalve houd ik mij veel bezig ben met financiële producten en diensten. Maar in mijn eigen huishouden ben ik, net zoals veel Nederlanders, nauwelijks actief met mijn verzekeringsportefeuille. De tijd heeft dan ook zijn sporen nagelaten. De ene verzekering hier, de andere daar. Met en zonder intermediairs. Ja, meervoud. Niet dat ik ooit wat van ze hoor. Wellicht ben ik niet interessant voor ze. Of weten ze niet hoe.

Ik zal u eerlijk zeggen: ik vrees het laatste. Ergens is het besef verdwenen dat achter een anonieme polishouder een gewoon mens schuil gaat. Een boute stelling? Laat ik dit onderbouwen met twee voorbeelden, om vervolgens een ervaring met u te delen over hoe het wel kan. Alle drie de situaties heb ik zelf meegemaakt. Er is niets aan verzonnen.

Een paar jaar terug sprong de waterleiding in het appartement van mijn schoonmoeder. Zij was sinds kort weduwe en volstrekt in paniek. Buurmannen bleken behendige amateurloodgieters, buurvrouwen boden troost en ik nam op mij de verzekering in te schakelen. Mijn schoonouders waren al meer dan dertig jaar klant bij hetzelfde assurantiekantoor. Het was al avond, dus verrassend was het niet dat ik een bandje te horen kreeg met een mobiel nummer voor spoedgevallen. Ook op dat nummer werd niet opgenomen; op de voicemail heb ik de situatie uitgelegd en mijn telefoonnummer achtergelaten.

Omdat de boel beredderd moest worden heb ik vervolgens rechtstreeks contact opgenomen met de verzekeraar. De tussenpersoon in kwestie had het blijkbaar te druk of zo, want teruggebeld werd ik niet. Tot drie weken later: ze hadden een schadeformulier gekregen van de verzekeraar, of ik hun hulp wenste bij het invullen ervan. Ik heb niet al te vriendelijk bedankt.

Voorbeeld twee. Een vriend van ons veroorzaakte schade aan de stilstaande auto van mijn vrouw. Vervelend natuurlijk, maar zo klaar als een klontje: hij had het veroorzaakt en accepteerde volmondig de aansprakelijkheid. Hij nam contact op met zijn verzekeraar. Na wat geharrewar bleek dat wij dit via onze verzekering moeten regelen. Huh? Dus contact opgenomen met onze tussenpersoon. Blijkt dat deze schade ook kon leiden tot een eigen risico voor mijn vrouw. Die we dan weer konden verhalen op onze vriend.

Toen ik mijn verbazing hierover uitsprak kreeg ik eerst een sneer (‘of ik de schademelding van de tussenpersoon aan de verzekeraar wel gelezen had’) en vervolgens een vaag verhaal over ‘bijzondere verzekeringen die voorgaan’ of zoiets. Verzekeringstechnisch ongetwijfeld kloppend, maar voor een gemiddelde klant (en dan heb ik nog ietwat verstand van deze materie) niet te snappen. En empathie? Nul.

Maar het kan ook anders. Ik had een jaar oude grote tent uitgeleend aan mijn zoon, die bij zijn moeder woont. Die tent lag na gebruik een week daar in de berging. Toen ik de tent ophaalde, bleek er een brandgat in te zitten tot diep in de samengepropte tent, onmiskenbaar veroorzaakt tijdens de week in de berging. Ofwel: total loss. Ik mijn verzekering bellen. Die meldde terecht dat ik dat behoorde te verhalen op mijn exvrouw. Nou is de onderlinge verstandhouding dusdanig dat mij dat niet zo’n goed idee leek.

‘Ergens is het besef verdwenen dat achter een anonieme polishouder een gewoon mens schuil gaat’

De mevrouw van de verzekeraar vroeg of ik de aankoopbon wilde opzoeken, ondertussen ging zij intern overleggen. Geen bon te vinden natuurlijk. Na een uur weer gebeld: de verzekeraar snapte de situatie, accepteerde de claim en keerde de nieuwwaarde uit onder aftrek van 10 procent wegens het ontbreken van de bon. En wenste mij een fijne vakantie. Een dag later stond het geld op mijn rekening…

Mooi hè? Zo kan het ook! Alleen opmerkelijk dat dit een direct writer was.

Reactie toevoegen

 
Editie
Spaarrentes schieten omhoog

Spaarrentes schieten omhoog

Momenteel ligt de gemiddelde rentevergoeding op een dagelijks opvraagbare spaarrekening (DOS) bij een saldo van 10.000 net boven 0,20 procent. Daarmee ligt de gemiddelde...

Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe

Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe

De laatste jaren is het aantal hypotheken dat een energielabelkorting kent gestegen tot ongeveer een kwart van het totale aanbod, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView....

Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer

Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer

Accelerate heeft de module Smartcare gelanceerd, die in samenwerking met MoneyView is gebouwd. Met deze module integreert en automatiseert de financieel adviseur...

Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken

Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken

Rechtsbijstand on demand is een alternatief voor verzekering, maar kan duurder uitpakken. Dat stelt het MoneyView Special Item Recht en Aansprakelijkheid. Naast...

De marktconforme klant bestaat niet

De marktconforme klant bestaat niet

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 3-2022) De onderzoeksresultaten en keurmerken van producten en diensten vliegen ons om de oren. Verschillende partijen proberen...

Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant

Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant

Wie overstapt naar elektrisch rijden betaalt aanzienlijk meer verzekeringspremie dan voor een gelijkwaardige benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van MoneyView....

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

In de nieuwe release van AeQuote is het mogelijk om in één berekening een vergelijking te maken van zogenaamde ‘gestapelde’ ORV-dekkingen....

Kosten betaalrekeningen blijven stijgen

Kosten betaalrekeningen blijven stijgen

De kosten voor het aanhouden van een betaalrekening zijn in het afgelopen jaar over bijna de gehele linie gestegen, aldus het MoneyView Special Item Betalingsverkeer. MoneyView:...

Spaarrente daalt niet meer

Spaarrente daalt niet meer

Het tweede kwartaal van dit jaar wordt gekenmerkt door een flinke toename van het aantal rentestijgingen op de spaarmarkt. De MoneyView Spaarrente Barometer: “Het...

MoneyView: opstalverzekering fors duurder

MoneyView: opstalverzekering fors duurder

De prijzen van opstalverzekeringen zijn gemiddeld 17% gestegen ten opzichte van 2019, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView. Huizenbezitters in Drenthe en Noord-Holland...