Pak financiële onzekerheid consument aan

Dick de Kruijk (Scildon).

(door Björn Bierhaalder van MCH Consultancy en Dick de Kruijk van Scildon) Adviseurs hebben een vertrouwensrelatie met hun particuliere klanten. Klanten hebben hier soms een genuanceerder beeld bij. Hoe komt dit? En waar zitten die verschillen? Een mooie aanleiding voor Scildon om een rondetafelgesprek te organiseren met adviseurs.

Scildon heeft afgelopen voorjaar een consumentenonderzoek laten uitvoeren bij meer dan 500 consumenten. Het onderzoek, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, richtte zich op twee hoofdthema’s: de zorgen en behoeften van consumenten met een financieel adviseur en het beeld van consumenten over de rol en positie van financieel adviseurs. Het onderzoek laat een aantal opmerkelijke uitkomsten zien. Zo maakt 70 procent van de consumenten zich zorgen over haar financiële toekomst. Een andere opmerkelijke uitkomst: veertien procent van de consumenten overweegt te gaan beleggen om vermogen op te bouwen voor toekomstige onvoorziene situaties. En meer dan 50 procent geeft de voorkeur aan sparen, ondanks de huidige rentestanden.

Mooie kans

Consumenten met vertrouwen richting hun financiële toekomst te begeleiden en goed te adviseren over het opbouwen van vermogen is een grote kans voor adviseurs om betekenisvoller voor hun klanten te zijn. Daarmee kunnen ze ook wegblijven van het gevecht om de allerlaagste premie.

In het consumentenonderzoek komt naar voren dat consumenten zich zorgen maken over hun toekomstige inkomen en financiën. Stijgende zorgkosten, het klimaatakkoord, nieuwe pensioenafspraken en politiekeconomische onzekerheid raken de portemonnees van particulieren. Aan de andere kant zien we dat consumenten zich maar beperkt voorbereiden op toekomstige financiële tegenspoed. De kennis, ervaring en inzicht is bij hen veelal niet aanwezig om zelfstandig de juiste maatregelen te nemen. Een mooie kans voor adviseurs om klanten te helpen!

Klanten zien financieel adviseurs echter nog te vaak als verkopers van traditionele oplossingen rondom verzekeren en wonen. En herkennen adviseurs nog onvoldoende als vertrouwde partner om de toekomstige ontwikkelingen mee te bespreken. Een genuanceerd, maar belangrijk verschil in beeldvorming. Er bestaat een groeiende groep adviseurs die deze kansen herkent en ermee aan de slag gaat. Sommige adviseurs zoeken nog naar de juiste aanpak.

Aanpassing bedrijfsmodel

Sommige financieel adviseurs werken nog steeds grotendeels vanuit het traditionele bedrijfsmodel, gericht op advisering en bemiddeling van financiële producten. Het klinkt wellicht als een ogenschijnlijk eenvoudige aanpassing om te denken en werken vanuit een bedrijfsmodel dat beter aansluit bij de zorgen en behoeften van consumenten. Bijvoorbeeld door het kantoor te positioneren als gids in plaats van adviseur of door te specialiseren in dienstverlening rondom toekomstvraagstukken van klanten.

De nuance ligt in de woorden ‘ogenschijnlijk eenvoudig’. Een verschuiving naar een andere positionering of van productfocus naar focus op klantvraag, is niet eenvoudig. De logica van het bedrijf verandert en dat is ingewikkeld. Daar bovenop komt vroeg of laat de discussie over het verdienmodel.

Verandering van het bedrijfsmodel is een belangrijke stap om het verschil in beeldvorming tussen adviseurs en consumenten te overbruggen. En ervoor te zorgen dat adviseurs zich in de beleving van meer klanten positioneren als belangrijke gesprekspartner in financiële zaken. De positioneringsmatrix van Fred de Jong en Björn Bierhaalder is hierbij een hulpmiddel (zie kader).

...

Nemen adviseurs het initiatief?

De logica van het traditionele bedrijfsmodel van advieskantoren positioneert de adviseur onvoldoende als partner met wie klanten over toekomstige onzekerheden in gesprek gaan. Voor adviseurs die zich nadrukkelijker willen positioneren, is verandering van hun bedrijfsmodel een logische stap. Dit brengt in de beginfase onzekerheid en onduidelijkheid met zich mee, waar je als adviseur mee moet leren omgaan. Maar het initiatief om de eerste stappen in die richting te zetten ligt bij adviseurs, zodat zij hun rol kunnen pakken om consumenten met vertrouwen richting hun financiële toekomst te begeleiden.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...

Noventas:  nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...