Pak financiële onzekerheid consument aan

Dick de Kruijk (Scildon).

(door Björn Bierhaalder van MCH Consultancy en Dick de Kruijk van Scildon) Adviseurs hebben een vertrouwensrelatie met hun particuliere klanten. Klanten hebben hier soms een genuanceerder beeld bij. Hoe komt dit? En waar zitten die verschillen? Een mooie aanleiding voor Scildon om een rondetafelgesprek te organiseren met adviseurs.

Scildon heeft afgelopen voorjaar een consumentenonderzoek laten uitvoeren bij meer dan 500 consumenten. Het onderzoek, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, richtte zich op twee hoofdthema’s: de zorgen en behoeften van consumenten met een financieel adviseur en het beeld van consumenten over de rol en positie van financieel adviseurs. Het onderzoek laat een aantal opmerkelijke uitkomsten zien. Zo maakt 70 procent van de consumenten zich zorgen over haar financiële toekomst. Een andere opmerkelijke uitkomst: veertien procent van de consumenten overweegt te gaan beleggen om vermogen op te bouwen voor toekomstige onvoorziene situaties. En meer dan 50 procent geeft de voorkeur aan sparen, ondanks de huidige rentestanden.

Mooie kans

Consumenten met vertrouwen richting hun financiële toekomst te begeleiden en goed te adviseren over het opbouwen van vermogen is een grote kans voor adviseurs om betekenisvoller voor hun klanten te zijn. Daarmee kunnen ze ook wegblijven van het gevecht om de allerlaagste premie.

In het consumentenonderzoek komt naar voren dat consumenten zich zorgen maken over hun toekomstige inkomen en financiën. Stijgende zorgkosten, het klimaatakkoord, nieuwe pensioenafspraken en politiekeconomische onzekerheid raken de portemonnees van particulieren. Aan de andere kant zien we dat consumenten zich maar beperkt voorbereiden op toekomstige financiële tegenspoed. De kennis, ervaring en inzicht is bij hen veelal niet aanwezig om zelfstandig de juiste maatregelen te nemen. Een mooie kans voor adviseurs om klanten te helpen!

Klanten zien financieel adviseurs echter nog te vaak als verkopers van traditionele oplossingen rondom verzekeren en wonen. En herkennen adviseurs nog onvoldoende als vertrouwde partner om de toekomstige ontwikkelingen mee te bespreken. Een genuanceerd, maar belangrijk verschil in beeldvorming. Er bestaat een groeiende groep adviseurs die deze kansen herkent en ermee aan de slag gaat. Sommige adviseurs zoeken nog naar de juiste aanpak.

Aanpassing bedrijfsmodel

Sommige financieel adviseurs werken nog steeds grotendeels vanuit het traditionele bedrijfsmodel, gericht op advisering en bemiddeling van financiële producten. Het klinkt wellicht als een ogenschijnlijk eenvoudige aanpassing om te denken en werken vanuit een bedrijfsmodel dat beter aansluit bij de zorgen en behoeften van consumenten. Bijvoorbeeld door het kantoor te positioneren als gids in plaats van adviseur of door te specialiseren in dienstverlening rondom toekomstvraagstukken van klanten.

De nuance ligt in de woorden ‘ogenschijnlijk eenvoudig’. Een verschuiving naar een andere positionering of van productfocus naar focus op klantvraag, is niet eenvoudig. De logica van het bedrijf verandert en dat is ingewikkeld. Daar bovenop komt vroeg of laat de discussie over het verdienmodel.

Verandering van het bedrijfsmodel is een belangrijke stap om het verschil in beeldvorming tussen adviseurs en consumenten te overbruggen. En ervoor te zorgen dat adviseurs zich in de beleving van meer klanten positioneren als belangrijke gesprekspartner in financiële zaken. De positioneringsmatrix van Fred de Jong en Björn Bierhaalder is hierbij een hulpmiddel (zie kader).

...

Nemen adviseurs het initiatief?

De logica van het traditionele bedrijfsmodel van advieskantoren positioneert de adviseur onvoldoende als partner met wie klanten over toekomstige onzekerheden in gesprek gaan. Voor adviseurs die zich nadrukkelijker willen positioneren, is verandering van hun bedrijfsmodel een logische stap. Dit brengt in de beginfase onzekerheid en onduidelijkheid met zich mee, waar je als adviseur mee moet leren omgaan. Maar het initiatief om de eerste stappen in die richting te zetten ligt bij adviseurs, zodat zij hun rol kunnen pakken om consumenten met vertrouwen richting hun financiële toekomst te begeleiden.

Reactie toevoegen

 
Meer over
By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

MKB is groeimarkt voor financieel advieskantoren

MKB is groeimarkt voor financieel advieskantoren

(Partner in Kennis Scildon in VVP 2) Paul Klomberg Assurantiën is gevestigd in het landelijk gelegen Silvolde (Gelderland). In deze aflevering geeft Scildon...

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Nadat eerder het team van Buro Philip van den Hurk vestiging Eindhoven de redactie van VVP liet weten blij te zijn met de nominatie voor de Advies Award 2023 in...

Ontwikkeling rente van grote invloed op resultaat Scildon

Ontwikkeling rente van grote invloed op resultaat Scildon

Scildon zag het bruto premie-inkomen vorig jaar stijgen van 267 miljoen euro naar 282 miljoen. Deze stijging, leest het jaarverslag, is het gevolg van zowel hogere...

T&W Tilburg viert nominatie Advies Award 2023

T&W Tilburg viert nominatie Advies Award 2023

T&W Tilburg, één van de drie genomineerden in de categorie Zakelijk Advies, is blij met de nominatie voor de VVP Advies Award 2023. Het adviesbedrijf...

Hyppe showt nominatie Advies Award 2023 op groot LED-scherm

Hyppe showt nominatie Advies Award 2023 op groot LED-scherm

Hyppe is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat laten ze weten ook. Op een LED-scherm van maar liefst 25m²...

Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft drie kantoren per categorie in het vizier met de hoogste A(dvies)-factor. Deze top 3 is voor een belangrijk deel tot...

Gert Jan Fritzsche verlaat Scildon

Gert Jan Fritzsche verlaat Scildon

Gert Jan Fritzsche gaat dit jaar Scildon verlaten. Zes jaar geleden trad hij aan als CEO. Volgens een beknopt persbericht neemt hij ergens dit jaar in goed overleg...

Waar blijft de doorstroomhypotheek?

Waar blijft de doorstroomhypotheek?

(Partner in kennis Scildon in VVP 06-2022) Henk Jansen, oprichter van het in expats gespecialiseerde financieel adviesbureau Expat Mortgages, is helder: “Er...

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF (Maatwerk ORV), Scildon (Huurverzekering), a.s.r. ( Platform Duurzaam Wonen), Nationale-Nederlanden (Dekking voor opruimen zonnepaneeldeeltjes) zijn de winnaars...