Peggy van der Smitte: positief verrast

Peggy van der Smitte: ‘Nieuwe manier van werken bevalt goed.’

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In deze aflevering Peggy van der Smitte (Marcel van der Smitte en Partners, Amersfoort): “We hebben elkaar als mens nodig, er gaat niets boven de warmte van menselijk contact.”

Hoe heb jij de coronatijd beleefd? Wat heb je gemist? En wat vond je eigenlijk wel prettig?

“Het was een bijzondere en impactvolle tijd. Ik miste vooral het contact met klanten op kantoor, collega’s uit de branche en mijn collega’s op het werk. De live interactie met anderen is iets waar ik heel erg van kan genieten en dat was er ineens niet meer. Daarnaast heb ik ook weleens een knuffel gemist. De mooie kant is dat ik er achter ben gekomen dat je prima thuis of op andere locaties kunt werken en dit geeft meer flexibiliteit. Daardoor kan ik complexere dossiers bijvoorbeeld ook tijdens een vakantie zelf behandelen zonder andere collega’s daarmee te belasten.”

Wat was de impact op je persoonlijke leven en wat was de impact op je organisatie of bedrijf?

“Gelukkig konden we gewoon doorwerken. We zijn wel meer de taken gaan verdelen om beter overzicht te houden op de dagelijkse werkzaamheden. We kregen ineens enorm veel mailtjes binnen en het was echt een uitdaging om deze allemaal tijdig te beantwoorden. Door het thuis werken moet ik er wel extra waakzaam op zijn om niet te lange werkdagen te maken en af en toe toch een pauze in te lassen. Werk en privé gaat met thuis werken veel door elkaar heen lopen.”

Welke nieuwe inzichten heb je tijdens de coronatijd opgedaan? Zowel persoonlijk als met je organisatie of bedrijf.

“Het is fijn om te ontdekken dat we thuis of op andere locaties kunnen werken, want dat vond ik in het begin echt ontzettend spannend. Wat hebben mijn collega’s Kim en Jessie me positief verrast! Dat thuis werken prima gaat en dat iedereen in ons team verantwoordelijkheid heeft genomen, zodat we samen onze werkzaamheden toch naar behoren hebben kunnen uitvoeren. Als team zijn we door deze ervaring hechter geworden. Ik heb ook nog meer vertrouwen gekregen in mijn collega’s. Als een collega een ziek kind thuis heeft of als het enorm glad is op de weg, kan er prima thuis gewerkt worden. Ik vind het heel fijn om dit te kunnen faciliteren. Een ander inzicht is dat we als mens toch flexibeler zijn dan ik ooit had verwacht.”

Life after corona, hoe ziet dat er volgens jou uit? In je eigen leven en in het algemeen.

“Ik denk dat we allemaal deels op kantoor en deels thuis zullen werken. Het kantoor zal ook meer een sociale functie vervullen. Afstand is minder belangrijk geworden en we kunnen deze met behulp van technologie overbruggen. Ik zou het fijn vinden om enkele weken per jaar vanuit het buitenland te kunnen werken. Vergaderen met meerdere mensen via Teams vind ik helemaal niet leuk en ik hoop dan ook daar weer in levenden lijve aan deel te kunnen nemen. Juist bepaalde opmerkingen bij de koffietafel of tussendoor geven soms inzichten die ik tijdens digitale vergaderingen mis. De consument verwacht een flexibelere opstelling van bedrijven dan voorheen. Een voorbeeld daarvan zijn de flexibele vliegtickets, verlenging van de geldigheid van vouchers, abonnementen aan en uit kunnen zetten.”

Denk je dat de mensheid echt iets geleerd heeft van corona? Zoja, wat?

“De mens heeft een groter aanpassingsvermogen en grotere creativiteit dan tevoren denkbaar was voor mij. Maar je ziet ook dat als je vrijheid lang genoeg ontnomen wordt, de mens ook bereid is om meer op te geven teneinde deze vrijheid terug te krijgen. Denk aan de eerste peilingen in de krant over vaccinatie en kentering die daarin heeft plaatsgevonden. Onder druk kunnen mensen onverwacht mooie kanten en ook minder mooie kanten van zichzelf laten zien. De minder mooie kanten van elkaar kunnen accepteren en streven naar harmonie en evenwicht tilt je als mens naar een hoger niveau. We hebben elkaar als mens nodig, er gaat niets boven de warmte van menselijk contact.”

Wat heeft de financiële sector geleerd van de coronatijd of wat zou de sector van de coronatijd volgens jou kunnen leren?

“Ik vind dat de financiële sector zich flexibel heeft opgesteld en dit zal in de toekomst - om aan de verwachtingen van onze klanten tegemoet te kunnen komen - nog verder door ontwikkeld moeten worden. Een mooi voorbeeld daarvan is een arbeidsongeschiktheidsverzekering van een klant die tijdelijk stopgezet kon worden vanwege wegvallende inkomsten. Advies, meedenken en persoonlijke steun geven aan onze klanten is iets wat onze klanten waarderen in tijden van onzekerheid en dit moeten we als sector blijven bieden.”

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ons vak is zo dynamisch en levendig

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Het financieel adviesvak anno 2020, het is balanceren tussen compliance en dienstbaar zijn aan de klant. Maar dat laatste is en blijft het allerbelangrijkste waar...

Adviseurs over nazorg: Peggy van der Smitte

Adviseurs over nazorg: Peggy van der Smitte

“Ik vind dat bijhouden van de premieontwikkelingen niet standaard onder nazorg valt." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel van der Smitte en Partners, Amersfoort)...

Grenzen aan nazorg

Grenzen aan nazorg

Weinig onderwerpen beroeren de gemoederen van financieel adviseurs momenteel zoveel als nazorg. En dan met name de vraag: moeten we nu wel of niet premieontwikkelingen...

Nieuwe waarden centraal in zomereditie New Financial Magazine

Nieuwe waarden centraal in zomereditie New Financial Magazine

"Hoog tijd voor een nieuw economisch systeem dat correct rekent, dat wil zeggen óók met maatschappelijke kosten. Als we vasthouden aan het huidige...

Van der smitte over haken en ogen praalwagenverzekering

Van der smitte over haken en ogen praalwagenverzekering

Over een paar weken barst het carnaval weer los. In Hoogland is carnavalsstichting CS de Eemschuumers al volop bezig met de voorbereiding van de grootste carnavalsoptocht...

Samen werken in het belang van de klant

Samen werken in het belang van de klant

De liefde voor het adviesvak bij adviseur Peggy van der smitte is bijzonder groot. Dat kreeg ze mee van haar vader die het Amersfoortse adviesbedrijf heeft opgericht....