Positie professionele adviseur onbetwist

BS rondetafel

(VVP-special Business Support 2020) Kennis en vaardigheden, efficiënte processen en last but not least: maximaal contact met de klant. Dat zijn de succesfactoren nu en in de toekomst van de financieel adviseur aldus de kennispartners van deze VVP-special business support: ARAG, Nationale Hypotheekbond, Nedasco en Nh1816.

Corona maakte dat de rondetafel met de kennispartners virtueel was in plaats van zoals gebruikelijk fysiek. De kennispartners constateren dat iedereen zich eigenlijk soepel naar de realiteit van dat moment heeft gevoegd. Ook zijzelf en de adviseurs waar zij mee samenwerken. Het is prima mogelijk gebleken, aldus de kennispartners, om als verzekeraar of serviceprovider ook op afstand goed in contact te blijven met de adviseur. Sterker: het contact heeft zich zelfs verdiept doordat als gevolg van de coronasituatie meer tijd en ruimte voor persoonlijke gesprekken is ontstaan.

De kennispartners hebben daar waar nodig snel geschakeld om vraagstukken als gevolg van corona op te lossen. Cas Verhage, directeur Nh1816: “Dat zijn geen grote zaken, maar bijvoorbeeld verzekerden die ineens met hun auto maaltijden zijn gaan bezorgen. In de WAsfeer hebben wij de dekking daar op aangepast. Wij denken dat de impact van de coronacrisis op onze portefeuille beperkt zal zijn. Zeker: er zullen tijdelijk minder nieuwe auto’s worden verkocht, mensen blijven langer doorrijden met hun oude auto, dan wordt de dekking afgeschaald. Maar dat is natuurlijk niet zo schokkend als wat bijvoorbeeld de horeca meemaakt.”

Bij ARAG, vertelt commercieel directeur Carola Wijkamp-Hermsen, is duidelijk sprake van meer vragen over vooral arbeidszaken. Wijkamp: “Daarnaast zagen we in het begin een toename van vragen over annuleringen, doordat reizen immers praktisch onmogelijk was geworden. Juist in deze moeilijke tijd vindt ARAG het haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om iedereen toegang te geven tot het recht. Onze kennis en ervaring hebben we gebundeld in een groot aantal juridische hulpbronnen die beschikbaar zijn voor zowel verzekerden als niet-verzekerden. Dat hebben we in een speciale campagne nog eens benadrukt. Adviseurs hebben wij ondersteund met extra nieuwsbrieven en webinars.”

Nedasco, serviceprovider gespecialiseerd in Inkomen en Zakelijk Schade, zag het aantal ziekmeldingen door bedrijven in de eerste weken van corona spectacu lair toenemen. Algemeen directeur Tim Schoonbergen: “We kregen wel vijf keer zoveel claims op de verzuimverzekering dan normaal. Sommige werkgevers meldden in blinde paniek al hun medewerkers ziek. Mede door de NOW-regeling van het kabinet keerde de rust snel terug en kwam het aantal verzuimmeldingen zelfs lager te liggen dan voor corona.”

Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond): ‘Storm voor de stilte.’

Tim Schoonbergen (Nedasco): ‘Juist in tijden van onzekerheid kun je je als adviseur onderscheiden.’

Jeroen Oversteegen, directeur Nationale Hypotheekbond: “Doordat adviseren en communiceren op afstand door corona aan belang heeft gewonnen, is er duidelijk meer vraag naar onze applicaties. De hypotheekmarkt is bovendien nog goed, door de vele oversluitingen in reactie op de door corona gestegen rente. Maar dat is een tijdelijke situatie, of zoals ik het noem: de storm voor de stilte.”

Meegaan met de tijd

Hoe het ook verder gaat, één ding staat voor de kennispartners als een paal boven water: er zal altijd toekomst zijn voor de professionele financiële adviseur. Op voorwaarde dat hij mee gaat met zijn tijd. Verhage: “Het marktaandeel van de online direct writers is de laatste jaren niet wezenlijk groter geworden. Dat komt omdat adviseurs ook verder professionaliseren, digitaliseren en online aansluiting vinden bij hun doelgroep. Zolang je maar oog houdt voor het persoonlijke en het lokale, kun je als adviseur nieuwe technologie uitstekend inzetten voor jou en voor jouw klant.”

Cruciaal ook, aldus de kennispartners, is dat de adviseur zichzelf vrij speelt om dat te kunnen waar hij het beste in is (en wat hij als het goed is ook het leukst vindt!): adviseren. Schoonbergen: “Er zijn drie succesfactoren voor de adviseur: kennis en vaardigheden, efficiency van processen en bovenop de klant zitten. Als adviseurs deze factoren weten te optimaliseren, ligt er een schitterende toekomst voor ze. Een vaardige adviseur die beschikt over veel kennis en zich helemaal focust op de klant heeft verder ook niet veel nodig als hij zich aansluit bij een serviceprovider. Dan heeft hij toegang tot een groot aantal verzekeraars en andere dienstverleners. En als hij daarvoor kiest, verzorgt de serviceprovider zijn backoffice.”

Het aantal verzekeraars loopt terug, door de nog steeds woedende consolidatieslag. Is Nedasco niet bang dat er te weinig partijen in de markt overblijven? Schoonbergen: “Wij maken ons geen zorgen over de consolidatie. Er komen immers ook weer nieuwe toetreders bij. Voor ons betekent de consolidatie eigenlijk alleen maar een extra argument richting adviseurs voor aansluiting bij een serviceprovider.”

Advieskantoor 3. 0

Verzekeraars en serviceproviders hebben al een hoge mate van procesefficiency bereikt. Verhage: “Aan de verwerking van 95 procent van de particuliere polissen komen bij ons geen mensenhanden te pas.”

Bij een aantal adviseurs is er nog wel wat te winnen als het gaat om efficiënte processen. Oversteegen vertelt dat hij nog regelmatig adviseurs tegenkomt met een laptop die overduidelijk ook door de rest van het gezin wordt gebruikt. “Wij hebben ook net een onderzoekje gedaan naar de beveiliging van de websites van adviseurs. Dan zien we dat er nog heel veel http in plaats van https-adressen zijn.”

De missie van de Nationale Hypotheekbond is het advieskantoor 3.0. Oversteegen: “Een professionele site, advies op afstand, digitaal ondertekenen, het zijn gewoon zaken die horen bij deze tijd. Ik zeg niet dat je alles tegelijk moet oppakken, maar blijf professionaliseren. Een financieel adviseur moet vandaag de dag professioneel zijn.”

Verhage zegt wat dit betreft ook wel eens verwonderd te kijken naar de professionaliteit in de uitstraling van sommige adviseurs. Bijvoorbeeld online of bij ontvangst van klanten op kantoor. “Je kunt nog zulke goede mensen in dienst hebben, maar de indruk bij klanten moet ook professioneel zijn, anders lopen ze je on- en offline voorbij. Een frisse uitstraling op een goede locatie maakt ook dat je professioneel overkomt.”

Kansen

3.0 staat als thema ook bij Nh1816 hoog op de agenda. Zo lanceerde de verzekeraar onlangs de propositie Vol macht 3.0. Kern van dat model: de data van de gevolmachtigde staat in de cloud bij Nh1816, de producten en verdiensten zijn voor iedereen gelijk.

Cas Verhage (Nh1816): ‘Anders lopen ze je on- en offline voorbij.’

Carola Wijkamp-Hermsen (ARAG): ‘Samen kunnen we de perfecte klantbediening realiseren.’

Waar zijn de andere kennispartners zoal mee bezig momenteel? Ook ARAG zet vol in op moderne technologie. Wijkamp: “ARAG zoekt – via haar speciaal daarvoor opgerichte Legal Tech Factory - nadrukkelijk samenwerking met ‘Legal Tech’-startups, die het recht toegankelijker maken. Zoals zeer recent met Regulatory Lab, een Amsterdamse onderneming die onder andere notariskantoren, advocatenkantoren en belastingadviseurs helpt met een geautomatiseerde cliëntacceptatie- en Wwft-oplossing. Eerder kwam een samenwerking tot stand met Appjection, dat klanten helpt om op eenvoudige wijze bezwaar te maken tegen onterechte boetes.

“Op het gebied van juridische dienstverlening zien wij nog heel veel ontwikkelmogelijkheden, waarin het advieskanaal een essentiële rol speelt. Op basis van inzichten die we via onze klanten, adviseurs en de markt krijgen, zijn we steeds op zoek naar de juiste oplossing voor het juiste moment. Een rechtsbijstandsverzekering hoeft niet altijd de juiste oplossing te zijn. Ook juridische dienstverlening in andere vormen kan voor de klant grote toegevoegde waarde hebben. Bij deze omslag speelt de adviseur een heel belangrijke rol. Samen kunnen we de perfecte klantbediening realiseren en het leven van de klant makkelijker maken.”

De Nationale Hypotheekbond wil verder bijdragen aan de professionalisering van de hypotheekadviseur. En dan gaat het op termijn om véél meer dan applicaties als webdelen en digitaal ondertekenen. Oversteegen voorziet dat de computer uiteindelijk alle standaard werkzaamheden van de adviseur, inclusief de bemiddeling, overneemt. “Advies aan en goede communicatie met de klant wordt het belangrijkste, de rest doet de sofware.”

Nedasco ziet nog veel kansen bij onder meer inkomensverzekeringen. Het duurde even voor het zittende kabinet op gang kwam, maar inmiddels zijn er tal van nieuwe regelingen op inkomensvlak gelanceerd die interessant om als adviseur mee te nemen in de advisering. De grote vraag hier natuurlijk is wat de coronacrisis uiteindelijk aanricht in het bedrijfsleven. Maar, zegt Schoonbergen, “juist in tijden van onzekerheid kun je je als adviseur bewijzen. Dus kom in beweging en laat je zien bij de klant. Ook al is dat nu even op afstand.”

Partner van dit artikel
Nationale Hypotheekbond

Nationale Hypotheekbond

De Nationale Hypotheekbond doet doorlopend onderzoek naar de hypotheekmarkt en ontwikkelt technologische oplossingen om consumenten en adviseurs te voorzien van actuele en transparante informatie. Informatie die van belang is tijdens het afsluiten van een nieuwe hypotheek en vooral ook tijdens de looptijd van een bestaande hypotheek. We houden bij onze oplossingen rekening met de persoonlijke situatie...

Reactie toevoegen

 
Meer over
Jeroen Oversteegen brengt een ode aan de adviseur

Jeroen Oversteegen brengt een ode aan de adviseur

"Aan de start van weer een nieuw jaar breek ik graag een lans voor het onafhankelijk intermediair. Energiek en volhardend zetten deze mannen en vrouwen zich in voor...

Nauwere samenwerking ARAG en EOC

Nauwere samenwerking ARAG en EOC

ARAG en EOC werken sinds 1 januari 2022 nauwer samen op het gebied van rechtsbijstand voor booteigenaren in de pleziervaart. ARAG heeft de bij EOC lopende rechtsbijstandverzekeringen...

Nh1816 wenst adviseurs in videoboodschap gelukkig nieuw jaar

Nh1816 wenst adviseurs in videoboodschap gelukkig nieuw jaar

De directie van Nh1816 heeft in een videoboodschap aan adviseurs een update gegeven over het afgelopen jaar. De directie laat weten dat het zowel een bijzonder...

Groot aantal Nederlanders niet bekend met identiteitsfraude op internet

Groot aantal Nederlanders niet bekend met identiteitsfraude op internet

ARAG is bezorgd over het grote aantal Nederlanders dat niet bekend is met identiteitsfraude op het internet. Uit eigen onderzoeksresultaten blijkt dat negentien...

Samen betrokken: Lamers & Van de Wijdeven

Samen betrokken: Lamers & Van de Wijdeven

(Uit VVP 6-2021) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn vraagbaak voor verzekeringen, hypotheken en andere geldzaken,...

Donatieactie Nh1816 levert 300.000 euro op

Donatieactie Nh1816 levert 300.000 euro op

De Samen Betrokken donatieactie van Nh1816 heeft 300.000 euro opgeleverd, verdeeld over 150 goede doelen. De actie was opgestart om steun te bieden aan de meest...

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

ING is door financieel adviseurs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2021, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Nationale Hypotheekbond...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...